• سه‌شنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 97081507330
  • منبع : نمایندگی مرکزی

درناها هنوز به میقان امیدوارند

درناها هنوز به میقان امیدوارند

ایسنا/مرکزی 15 آبان ماه هرسال در تقویم استان مرکزی روز درنا نامگذاری شده است.

به گزارش ایسنا، پاییز که از راه می‌رسد رنگ و بوی اراک متفاوت از فصل‌های دیگر می‌شود و رنگ و بویی از جنس مهاجرت می گیرد، مهاجرتی بر فراز آسمان‌ها و در این مهاجرت بزرگ میهمانانی به این خطه سفر می‌کنند که از جنس پرواز و آرامشند.

میقان مامنی امن برای این مهاجران و مسافران است، مسافرانی که فرسنگ‌ها را به امید میزبانی هر چه بهتر تالاب میقان اراک طی می‌کنند تا زمستانی امن را تجربه کنند و میقان هرساله میزبان خوبی را به نمایش می گذارد.

خاص‌ترین میهمانان تالاب درناها هستند، پرندگانی زیبا که عرض‌های شمالی زمین را برای زندگی در میقان ترک کرده و رنج سفر را به جان می‌خرند تا در پناه میقان اراک زمستانی ویژه را بگذارنند.

تالاب میقان اراک تنها تالاب مرکزی کشور است که در زمستان‌ها بواسطه داشتن آب و دریاچه‌ای مناسب محملی برای پرندگان مهاجر خاصه درناهاست و همین امر باعث شده است که سالانه هزاران هزار پرنده را در قلب خود جای دهد و همین میزبانی شایسته تالاب است که پرندگان را زمستان ها به خود می‌خواند.

تجمع درناها در تالاب میقان ظرفیتی بکر برای اراک به شمار می‌رود و همین امر باعث شد که 9 سال پیش روزی ویژه برای درناها در تقویم استان مرکزی نامگذاری شود و 15 آبان ماه این عنوان را یدک می‌کشد.

نامگذاری این روز توسط یکی از موسسات زیست‌محیطی در اراک نشان از اهمیت و حساسیت‌های فعالان زیست‌محیطی نسبت به تالاب میقان و میهمانان آن دارد و این اهمیت بارها و بارها در زمستان‌های سخت، برف و یخبندان که درناها را در کام خود فرو برده است با رهاسازی، تیمار و غذادهی نجات‌بخش درناها و پرندگان مهاجر مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص روز درنا به ایسنا گفت: بیشترین تراکم و مهاجرت پرندگان مهاجر و درناها در نیمه آبان انجام می‌گیرد و در واقع 15 آبان پیک مهاجرت است و این نامگذاری به این جهت انجام گرفته است.

رضا میرزایی با اشاره به حضور حداکثری پرندگان در نیمه پاییز در تالاب میقان اراک که زمینه ساز حضور حداکثری پرنده‌نگرها و طبیعت‌گردان در تالاب می شود، افزود: تجمع پرندگان در تالاب میقان اراک و حضور پرنده‌نگرها در واقع معرفی‌کننده و زمینه‌ساز آشنایی بیشتر با این ظرفیت موجود در شهر اراک است.

وی با اشاره به اینکه مردم برخی از کشورها که میزبان پرندگان مهاجر هستند، این حضور را برکت می‌دانند و از آن استقبال می‌کنند، بیان کرد: خوشبختانه این ظرفیت در استان مرکزی و اراک با نامگذاری روزی به عنوان روز درنا قدر دانسته شده است و نگاه حمایتی نسبت به این پرندگان از سوی فعالان زیست محیطی و مردم گواهی بر این مدعاست به طوری که در زمستان سخت 2 سال پیش در تالاب که یخ‌زدگی پرندگان رقم خورد فعالان زیست محیطی با غذادهی و کمک به پرندگان حساسیت خود نسبت به این زیستمندان مهاجر تالاب را به نمایش گذاشتند.

میرزایی با بیان اینکه تا انتهای آبان بیشترین مهاجرت پرندگان در تالاب میقان اراک انجام می‌گیرد که حتی این مهاجرت به 15 هزار قطعه هم می‌رسد، عنوان کرد: با توجه به اینکه در مرکز کشور تنها تالاب دارای آب، تالاب میقان اراک است  و همین ظرفیت باعث استقرار پرندگان می‌شود سالانه شمار زیادی از پرندگان مهاجر بویژه درناها وارد منطقه می‌شوند و اگر سرما زیاد باشد به سمت جنوب کشور و تالاب شادگان می‌روند و موج برگشت از جنوب به میقان و سپس عرض‌های شمالی زمین نیز از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. اگر هوا سرد نشود درناها تا اردیبهشت در تالاب می‌مانند و در حال حاضر حدود 6 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر و درنا در تالاب سکنی گزیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت بهره‌برداری منطقی صورت گیرد و به همین دلیل توانمندسازی جوامع محلی در برنامه کار ماست، افزود: امسال و سال گذشته اعتبار قابل قبولی جهت توانمندسازی و آموزش جوامع محلی جذب شده است و در حال حاضر نیز این دوره‌های آموزشی در حال برگزاری است که به آشنایی بیشتر ذینفعان و جوامع محلی اطراف تالاب با این ظرفیت کمک شایانی می‌کند و این امر قطعا به حفاظت محیط زیست با استفاده از ظرفیت جوامع محلی کمک شایانی می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: زیبایی تالاب میقان در واقع زیبایی روستاهای اطراف را در پی دارد و اگر تخریبی در این منطقه صورت گیرد بر جوامع محلی اثرگذار خواهند بود به همین دلیل محیط زیست با نگاه حفاظتی و برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی در صدد کاهش و کنترل تخریب‌هاست تا این منطقه با این میزان ظرفیت منبع درآمدی مناسب برای جوامع محلی باشد.

وی با بیان اینکه حضور پرندگان مهاجر و درناها زمینه ساز توسعه بخش گردشگری تالاب میقان و مناطق و روستاهای اطراف است، گفت: در همین راستا بحث توسعه اکوتوریستم در منطقه مد نظر است که به توانمندسازی جوامع بومی و استفاده درست از ظرفیت‌های تالاب و توان زیست بومی منطقه می‌انجامد.

میرزایی با تاکید بر اینکه تالاب میقان اراک جزو 20 تالاب مطرح کشور است و حساسیت بسیاری درخصوص آن وجود دارد، گفت: مراتب حفاظتی این تالاب مدنظر است و هرساله اعتباری جهت حفظ این منطقه تخصیص داده می‌شود، سال قبل 143 هکتار قره‌داغ در منطقه کاشته شد و امسال کاشت 270 هکتار در نظر است و اعتباری نیز برای نگهداری از این پوشش گیاهی اختصاص داده می‌شود تا به حدی برسد که در کنار اقدامات منابع‌طبیعی در زمینه بیابان زدایی در راستای مقابله با ریزگردهای ناشی از منطقه میقان روند حفاظتی تالاب دنبال شود.

وی بیان کرد: یکی از عوامل مهم در حفظ حیات تالاب و زیستمندان و پرندگان مهاجر وجود آب است، اگر توازن آبی تالاب به هم بخورد علاوه بر برهم خوردن اکوسیستم تالاب و حیات منطقه، هوای اراک دچار چالش می‌شود و همین امر باعث حساسیت ویژه نسبت به حقابه تالاب شده است چراکه اگر آب از بین برود و تالاب نابود شود و قطعا محیط زیست نیز نابود خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به جاری شدن رودخانه‌ها در فصول غیرکشاورزی به سمت تالاب به عنوان یکی از ظرفیت‌های تامین کننده حقابه تالاب گفت: سال گذشته بیشترین سطح آبگیری تا 70 درصد حاصل شد و امیدواریم امسال بارندگی به نحوی باشد که حجم آبی تالاب مناسب شود و رهاسازی آب‌های پشت سدهای خاکی بالادست به سمت تالاب انجام گیرد.

وی راهکارهای مناسب جهت جذب پرنده‌نگر و طبیعت‌گرد به تالاب میقان را این چنین عنوان کرد: محیط زیست همواره با طرح‌های گردشگری که به محیط زیست اسیب نزند و ارزش محیط زیست را بیشتر نشان دهد، همراهی می‌کند چراکه تبدیل شدن یک منطقه به محلی برای درآمدزایی مراتب حفاظتی و حساسیتی بیشتری نیاز دارد و البته قانونمندتر عمل می‌شود.

میرزایی افزود: میراث فرهنگی در توسعه اکوکمپ در حاشیه تالاب تلاش‌هایی می کند که البته این امر منوط به مشارکت جوامع محلی است و باید زون‌های مختلف تالاب را مدنظر داشت تا آرامش درناها حفظ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به برج پرنده‌نگری به عنوان یک ظرفیت جذب توریست طبیعی و پرنده نگر در تالاب میقان گفت: این برج با وجود کاستی هایی در بحث استحکام، ظرفیت بسیار خوبی برای پرنده‌نگری در منطقه است و امسال اعتباری جهت استحکام بخشی این برج جذب شد، همچنین در صدد نصب دوربین های پرنده‌نگری و پایش آنلاین و همچنین توسعه سیستم پایش آنلاین آلاینده‌های ورودی به تالاب هستیم که با تامین اعتبارات ملی می‌توان این امر را محقق کرد و توسعه گردشگری و پرنده‌نگری این منطقه را رقم زد.

به گزارش ایسنا، در این دوران که تالاب های کشور یکی پس از دیگری خشک می شوند تالاب میقان اراک با تلاش همه‌جانبه همچنان نفس می کشد و زنده است و همین حیات باعث حضور پرندگان مهاجر در منطقه شده است که می‌تواند اقتصاد گردشگری اراک را متحول سازد.

سال‌هاست که بحث توسعه گردشگری این منطقه، معرفی ظرفیت‌های تالاب به طبیعت‌گردان و پرنده‌نگرها جاری و ساری است، اما تا به امروز اتفاقی موثر در این راستا رقم نخورده است، تالاب همچنان با سخاوت تمام داشته‌های خود را برای اراک حفظ کرده است، اما هنوز از این داشته‌ها استفاده و بهره‌ای درست صورت نگرفته است.

مثال و مانند دیگری برای تالاب میقان اراک نمی‌توان در نقطه ای دیگر از کشور یافت و همین ظرفیت را باید قدر دانست، معرفی کرد، توسعه بخشید و گردشگری این منطقه و اراک را رونق داد و با توجه به سوابق موجود در کشور و الگوهای خارجی که در توسعه گردشگری طبیعی و پرنده‌نگری وجود دارد می‌توان نام تالاب میقان اراک؛ زیستگاه پرندگان مهاجر را در سطح بین‌المللی بالا برد، اینکار تنها خواست و همت همگانی را می طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha