• شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97091004574
  • منبع : نمایندگی همدان

یک مسئول عنوان کرد:

تجدیدنظر نکردن در نرخ خرید گندم مساله خودکفایی ‌را به افسانه بدل می‌کند

تجدیدنظر نکردن در نرخ خرید گندم مساله خودکفایی ‌را به افسانه بدل می‌کند

ایسنا/همدان رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان همدان گندم را گیاهی استراتژیک دانست و گفت: اگر دولت در نرخ خرید تضمینی گندم تجدیدنظر نکند خودکفایی گندم به افسانه بدل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم سوزنچی امروز در جمع خبرنگاران با موضوع قیمت‌های اعلام شده برای محصولات کشاورزی، گفت: هر ساله برای خودکفایی در بحث گندم تبلیغاتی صورت می‌گیرد که در این روند باید منافع کشاورز هم لحاظ شود. دولت هر سال تضمین می‌دهد که اگر کشاورز نتواند محصول خود را به قیمت اعلام شده بفروشد، محصول را به قیمت اعلام شده می‌خرد.

وی درباره قیمت‌های خرید تضمینی اعلام شده، بیان کرد: قیمت خرید تضمینی حداقل 15 روز قبل از آغاز سال‌زراعی اعلام می‌شود که اول مهرماه آغاز این سال است. چندین سال است که این نرخ اعلام نشده و براساس مصوبه‌ مجلس هر ساله باید بر طبق تورم، این نرخ تضمینی به‌روز و اعلام شود، امسال هم با گذشت حدود دو ماه این نرخ با افزایش 13 درصدی نسبت به پارسال اعلام شده است.

وی تصریح کرد: دولت هنگامی این نرخ را اعلام کرد که کشاورزان محصول خود را برداشت کرده بودند در حالیکه باید قبل از سال زراعی اعلام شود.

سوزنچی در محاسبه‌ نرخ تضمینی، اعلام کرد: یکی از مواردی که در محاسبه این نرخ باید لحاظ شود؛ بحث نرخ جهانی است؛ به طوریکه در سال گذشته قیمت جهانی گندم تحویلی بندرامیرآباد 950 تومان بوده، در حالیکه دولت نرخ را 1350 تومان اعلام کرده و 400 تومان به نفع کشاورز بود.

وی در بررسی نرخ‌های کشورهای همسایه، تصریح کرد: نرخ قیمت‌های امروز در کشورهای همسایه که همیشه مقصد قاچاقچیان بوده، 2400 تومان، بر مبنای قیمت دلار 4200 تومان است و پیش‌بینی‌های ما بر این است که امسال کوله‌بران گندم قاچاق می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار اعلام شده صدور گندم و آرد آغاز شده و اگر دولت چاره‌ای نیندیشد، سال آینده حداقل باید 5 تن گندم وارد کند.

عدم تجدیدنظر در نرخ خرید گندم خودکفایی را افسانه می‌کند

وی اظهار کرد: به علت اینکه قیمت خرید گندم اعلام نشده بود، بسیاری از کشاورزان جو کاشتند که اکنون در بازار جو کیلویی 1600 معامله می‌شود و هر ساله مقدار برداشت جو از گندم بیشتر است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی همدان تشریح کرد: با اطلاعات به دست آمده از دلالان بازار، بذر جو برای کشت یافت نمی‌شود در حالیکه گندم آماده کشت هنوز در بازار موجود است.

وی اعلام کرد: اگر دولت در نرخ‌های اعلام شده تجدیدنظر نکند، داستان خودکفایی گندم به افسانه بدل خواهد شد چرا که برای نرخ‌گذاری باید همیشه با قیمت‌های جهانی منطبق باشیم.

وی درباره نرخ خرید تضمینی سیب‌زمینی بیان کرد: نرخ اعلام شده برای سیب‌زمینی، 400 تومان است که این مبلغ برای 5 سال گذشته است.

سوزنچی اضافه کرد: نخود هم گیاهی استراتژیک است که نرخ خرید تضمینی اعلام شده برای آن هم 3200 تومان است که کشاورزان برای اصلاح الگوی کشت باید در برنامه خود کشت این محصول را قرار دهند.

عملکرد بیمه برای کشاورزان مقبول نیست

وی درباره بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: در سرفصل‌های بیمه، نامی از محصولات کشاورزی نیامده است، عملکرد بیمه برای کشاورزان مقبول نیست چرا که نسبت به پرداخت حق بیمه کوتاهی می‌کنند.

وی درباره اقدامات امسال بیمه، اظهار کرد: دولت گندم را به عنوان پایلوت اعلام کرده و در بحث بیمه، تمام مناطق رتبه‌بندی شده؛ به عنوان مثال در همدان، منطقه قهاوند میانگین برداشت گندم به ازای هر هکتار 700 کیلو و در کبودراهنگ 900 کیلو بوده است که حق بیمه پرداختی در قهاوند هکتاری 3200 تومان و در کبودراهنگ 4000 تومان بوده که صندوق بیمه متعهد به پرداخت آن شده است.

وی تأکید کرد: کارگزاران موظف شدند از کشت در چندین نوبت بازدید کنند و اکر این قانون عملی شود تا حدودی رضایت کشاورزان جلب می‌شود اما به علت اقدامات بدی که بیمه داشته، کشاورزان تمایلی به همکاری با بیمه ندارند.

وی با اشاره بررسی‌های تحلیلی که نظام صنفی انجام داده است، بیان کرد: با توجه به تحلیلی که هیئت مدیره از وضعیت کشت دیم استان داشته، امسال بارندگی‌های مطلوبی داشتیم و کشت خوب بوده اما به علت گرمای نابهنگام سرعت رشد محصولات افزایش یافته و با سرمای سختی که در پیش خواهیم داشت، احتمال سرمازدکی محصولات بسیار زیاد است.

وی به کشاورزان به شدت هشدار داد محصولات خود را بیمه کنند، به طوریکه آخرین آمار میزان بیمه در سطح استان حدود 20 هزار هکتار بوده درحالیکه فقط حدود 300 هزار هکتار کشت دیم در سطح استان داریم.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: بیمه کشاورزی در تمام دنیا ریسک‌پذیر است و شرکت‌های خصوصی کمتر اقدام به این امر می‌کنند، به همین علت از دولت و مجلس تقاضا می‌کنم که سرفصل‌های لازم را در اختیار صندوق بیمه قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha