• شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97120401465
  • خبرنگار : 71424

محاسبه جبران خدمات معلمان باید منطقی شود

عباس عباسپور

مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم گفت: حقوق و دستمزد باید مکفی باشد. حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه نیز باشد.

به گزارش ایسنا، عباس عباسپور با اشاره به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش فقیر است؟ گفت: باید جواب این سوال را در جهت گیری راهبردی نسبت به آموزش و پرورش جست. باید تلاش کنیم از آموزش و پرورش به معنای عام و مدارس به معنای خاص درک درستی داشته باشیم.

وی افزود: منشاء بسیاری چالش‌های جامعه به آموزش و پرورش برمی‌گردد. علت وضعیت کنونی آموزش و پرورش نیز به مدیریت منابع مربوط است. نیاز داریم بر مبنای یک نگاه تطبیقی، وضعیت خود را محک زده و وضعیت آموزش و پرورش را به لحاظ متغیرهای اقتصادی بسنجیم.

مدیرگروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه آموزش و پرورش عمومی به استناد قانون، رایگان است و نمی‌توان آن را کالامحور درنظرگرفت و یا زمینه بهره مندی طبقاتی را فراهم کرد گفت: اگر آموزش و پرورش، حقی عمومی است باید طوری تمهید شود که آموزش و پرورش در عمل تضعیف نشود.

عباسپور تاکید کرد: باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم و حقوق و دستمزد آنها باید مکفی باشد. حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه باشد. چه طور دریافتی معلمان در دو سطح متفاوت، یکسان است؟.

 وی با بیان اینکه باید شایستگان اجتماع را ترغیب کنیم که اولویت اصلی شان ورود به شغل معلمی باشد عنوان کرد: باید شواهدی داشته باشیم که نشان دهد دریافتی معلمان آنها را از شغل دوم بی نیاز می‌کند.  همچنین باید رویکردمان را نسبت به تامین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم و نگاه مطلوبیت مدار و برنامه‌ای را کنار گذاشته و نگاه راهبردی مدنظر قرار بگیرد.

مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی  ادامه داد: در رویکرد راهبردی، توزیع منابع متوازن نیست و اینگونه نیست که بگوییم قانون مدیریت خدمات کشوری توزیع برابر به دستگاه‌ها بدهد. آموزش و پرورش نیازمند توزیع نامتوازن است، به طوری که اگر ۱۰ واحد در آن سرمایه گذاری شد ۳۰ واحد پیامد مثبت دریافت کنیم.

عباسپور  درباره علت عدم اجرای این سیاست ها در آموزش و پرورش گفت: چابکی لازم را در طرح ریزی، اجرا و پیاده سازی به طور هماهنگ و موزون بدست نیاورده ایم. سالیان متمادی روی سندتحول کار کرده‌ایم اما امروز بر روی شیوه‌ها و رویه‌هایی که بتواند زیرنظام‌ها سند تحول را عملیاتی کند اتفاق نظر نداریم. سندی تولید شده که اگر بخواهیم آن را عملیاتی کنیم به لحاظ ساختاری، محتوایی و فرایندی با چالش‌هایی روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به سیاستی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی، دوبرابر کردن حقوق آنها و سه برابر کردن بهره وری گفت: باید حداعلای بهره وری از طریق ظرفیت‌های فناوری و محیط سایبری را داشته باشیم. امروز تا چه اندازه از بسترهای الکترونیک در فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌توانیم بدرستی استفاده کنیم؟.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش آموز داریم و در افق ۱۴۰۰ با تنگنای نیروی انسانی و طبق آمار آموزش و پرورش با کمبود ۱۱۶ هزار نفری نیروی انسانی روبرو خواهیم شد و لازم است که سیاست گذاری‌ها بر اساس شرایط موجود انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.