• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98011906535
  • منبع : نمایندگی زنجان

تعطیلات عید در زنجان چگونه گذشت؟

تعطیلات عید در زنجان چگونه گذشت؟

ایسنا/زنجان تعطیلات عید و بهار امسال آبستن حوادث بسیاری در کشور بود.

به گزارش ایسنا، آخرین روز پارسال با میلاد مولای متقیان امام علی علیه‌السلام و روز پدر متقارن بود و همه ایرانیان این تقارن را به فال نیک گرفتند و از آغاز سال جدید بارش‌های باران به صورت گسترده و با حجم بالا برای همه استان‌های کشور پیش‌بینی و اتفاق افتاد.

در اولین روزهای فروردین، سیل که نه بلکه یکجانشینی آب در آق‌قلای گلستان کام مردم را تلخ کرد و این در حالی بود که سیل و آب‌گرفتگی پیش از آغاز سال 98 شروع شده بود ولی اطلاع‌رسانی ناکافی در این مورد سبب شده بود که کمتر کسی در رابطه با سیل و وضعیت مردم این منطقه آگاهی داشته باشد و با تلاش مسئولان، سیل از آق‌قلا به گمیشان سرازیر شده و مهمان ناخوانده این مردمان شد.

پنجم فروردین‌ماه که تا حدودی توجهات معطوف به سیل، خسارت‌ها و امدادرسانی‌ها در گلستان بود، سیل 10 دقیقه‌ای ولی پرقدرت در دروازه‌قرآن شهر شیراز صدای زنگ خطر را بلندتر کرد و به گوش همگان رساند و این سیل برخلاف آنچه که در گلستان رقم زده بود، خسارت بالایی را متوجه مسافران و برخی ساکنان شهر شیراز کرد و متاسفانه تعدادی از هم‌وطنان در این سیل جان خود را از دست دادند.

ابرهای باران‌زا که تصمیم بر ماندن و نرفتن داشتند نیمه دوم تعطیلات نیز باریدند و این‌بار کرمانشاه و لرستان را سیلابی کردند، شهرهای معمولان و پل‌دختر در لرستان آب‌گرفتگی شدیدی را شاهد شدند و مردم به طور اضطراری از محل‌ سکونت‌شان تخلیه و در مراکز امن اسکان داده شدند و راه‌های ارتباطی قطع‌ شده و امدادرسانی به صورت هوایی انجام شد و پس از گذشت چند روز و پایان تعطیلات و امدادرسانی‌هایی که انجام شد، راه‌های ارتباطی شهری برقرار شده است.

این باران‌ها و سیلاب لرستان به ایلام و در نهایت خوزستان سرازیر شد و به طوری که پر و سرریز شدن سدهای کرخه و دز مورد توجه همه ایران قرار گرفت و برخی از شهرهای این استان تخلیه شدند و مردان و جوانان در این شهرها برای کمک به نیروهای امدادی بنا به ضرورت در شهر ماندگار شدند و با وجود همه مدیریت‌هایی که انجام شده، احتمال زیر آب رفتن برخی روستاها و حتی شهرها وجود دارد و هنوز وضعیت به حالت عادی باز نگشته است.

تعطیلات، باران، نوروز، زنجان

باران؛ این نعمت الهی همه ایران را تحت تاثیر قرار داد و در زنجان نیز در پی بارش باران و ورود سامانه‌های بارشی، مسئولان و به عبارتی دستگاه‌های مدیریت بحران با دستور استاندار به حالت آماده‌باش درآمدند و دستور تخلیه خانه‌ها و اماکنی که در مسیر سیلاب و حاشیه‌رودها بود، از جانب استاندار صادر شد.

با اقداماتی که انجام شد، مشکلات وسیعی در استان زنجان به وجود نیامد ولی با این حال اراضی کشاورزی آسیب دیدند، پل‌هایی در برخی روستاها تخریب و برخی خانه‌های روستایی که ساختار گلی داشتند، نیز تخریب شدند.

جاده‌ها و نوروز

جاده‌های مواصلاتی استان امسال تصادفات منجر به فوت کمتری را شاهد بودند که فرهنگ‌سازی‌ها در این زمینه می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد. در این رابطه رئیس پلیس‌راه استان زنجان می‌گوید: از زمان آغاز طرح عملیات ترافیکی نوروز سال 98 (25 اسفند 97 تا پایان روز 17 فروردین جاری) در مجموع 353 فقره تصادف رانندگی فوتی، جرحی و خسارتی در جاده‌های این استان اتفاق افتاد.

سرهنگ عباس مظفری با بیان اینکه از این تعداد حادثه رانندگی، 9 مورد فوتی، 87 فقره جرحی با 127 مجروح و 257 مورد دیگر نیز خسارتی بود، ادامه می‌دهد: بیشترین تصادفات رانندگی منجر به فوت در مسیرهای ارتباطی این استان به ترتیب در جاده ترانزیت زنجان - میانه، آزادراه زنجان - قزوین، جاده ابهر - تاکستان و خدابنده، اتفاق افتاد.

وی می‌افزاید: بر اثر این تصادفات 6 نفر در جاده زنجان - میانه، پنج نفر در آزادراه زنجان - قزوین، سه نفر در جاده ابهر - تاکستان و یک نفر نیز در جاده خدابنده، جان باختند که 10 نفر از کشته شدگان مرد و پنج نفر مابقی نیز زن بودند که البته برخی از مصدومان تصادفات جاده‌ای پس از انتقال به بیمارستان جان باخته‌اند که آمار کلی باید توسط اداره‌کل پزشکی قانونی اعلام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز اظهار می‌کند: امدادگران این جمعیت از ۲۵ اسفندماه سال ۹۷ تا شانزدهم فروردین‌ماه سال‌جاری به ۱۹۴ حادثه در جاده‌های استان زنجان امدادرسانی و 1706 نفر نیز از خدمات امدادی هلال‌احمر استان زنجان استفاده کردند.

شهرام میرزایی می‌افزاید: در همین بازه زمانی 8071 نفر به «کمپین نه به تصادفات پیوستند» و 3417 نفر به ایستگاه‌های سلامت مراجعه کردند و طی تعطیلات عید نوروز ۷۲۳ نفر از مسافران نوروزی در پایگاه‌های جاده‌ای و مساجد استان زنجان اسکان داده شدند.

باران و برکت برای زنجان

باران در زنجان بیش از آنکه خسارت داشته باشد، زمین‌های تشنه را سیراب و سدها را پرآب کرد، به طوری که برای مدیریت آب ورودی سد کینه‌ورس ابهر به طور مقطعی رهاسازی شد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان در این رابطه، می‌گوید: در استان زنجان چهار سد بزرگ و 36 سد کوچک وجود دارد، در بازه زمانی یکم مهرماه سال گذشته تا 12 فروردین‌ماه سال‌جاری حجم مخزن سد «تهم» به‌عنوان یکی از سدهای بزرگ استان، 41 میلیون متر مکعب با 48 درصد پر بودن ظرفیت بود که در سال جاری و پس از بارندگی‌ها به 49 درصد رسیده است.

یوسف رضاپور با اشاره به اینکه حجم مخزن سد «گلابر» در سال‌جاری افزایش 3 درصدی داشته است، ادامه‌ می‌دهد: در حال حاضر 53 درصد از حجم این سد پر شده است. همچنین حجم سد کینه‌ورس در سال قبل 15.7 میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال‌جاری به 15.9 میلیون مترمکعب رسیده است و میزان پر بودن این سد از 98 درصد سال گذشته به 99 درصد رسیده است.

وی می‌افزاید: حجم مخزن سد «تالوار» در سال‌جاری افزایش 62 درصدی داشته، به طوری که حجم مخزن این سد به 105 میلیون مترمکعب در سال‌جاری رسیده است.

بنا بر اعلام اداره‌کل هواشناسی استان زنجان نیز میزان بارندگی استان زنجان از مهرماه پارسال تا 17 فروردین‌ماه امسال، 297 میلی‌متر است و این رقم نسبت به سال زراعی قبلی که 155 میلی‌متر بود، 92 درصد افزایش داشته است. همچنین این میزان بارندگی نسبت به میزان نرمال 42 درصد افزایش داشت. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که 90 درصد از ظرفیت سد تهم، 30 درصد از ظرفیت سد تالوار و 70 درصد از ظرفیت سد گلابر تا پایان خردادماه پر شود.

مسافران و زنجان

زنجان دروازه شمال‌غرب کشور است ولی با این وجود سال‌ها محل گذر مسافران بود، به همین دلیل کارهای فرهنگی و برگزاری جشنواره‌ها در استان سبب توجه مسافران و گردشگران به این استان شد. عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان می‌گوید: از آغاز طرح نوروزی تاکنون تردد 12 میلیون و 234 هزار و 668 خودرو در محورهای استان ثبت شده است و تردد در جاده‌های استان زنجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به آمار بازدیدها و گردشگران، اظهار می‌کند: طی تعطیلات عید نوروز ۵۷۴ هزار و 409 نفر از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان بازدید کردند و مجموع بازدیدها نسبت به سال قبل 26 درصد کاهش داشت و ۴۲۸ میلیون تومان فروش صنایع‌دستی استان زنجان بوده که در این میان مس رتبه اول، چاقو و زیورآلات که ملیله هم جزو آن است رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

یحیی رحمتی ادامه می‌دهد: طی ایام نوروز سال ۹۸ گنبد تاریخی سلطانیه بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داد و اقامت گردشگران در استان زنجان طی ایام نوروز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و موزه مردان نمکی، موزه رختشویخانه و غارکتله‌خور به ترتیب جایگاه‌های دوم تا چهارم را در بازدیدهای نوروزی کسب کردند.

وی در رابطه با میزان اقامت مسافران نیز می‌افزاید: 71 هزار و 386 نفر از 28 اسفند سال گذشته تا 12 فروردین امسال در مراکز اقامتی استان اقامت داشتند که این میزان نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل 16 درصد کاهش داشته است.

باران و خسارت

همانطور که اشاره شد در اثر بارندگی، مزارع و باغات خسارت دیدند که رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در این رابطه اظهار می‌کند: 310 مورد خسارت به مزارع استان زنجان وارد شده که از این میزان 5 هکتار باغات انگور و 305 هکتار زراعی نیز شامل گندم، کلزا و ... بوده است.

حسین جعفری با بیان اینکه 440 میلیون تومان خسارت برآورد شده ناشی از سیل به مزارع و باغات است، به ورود خسارت به محل نگه‌داری احشام در روستاها اشاره کرده و تصریح می‌کند: بیشتر این محل‌ها به صورت سنتی و خشتی و گلی بوده و 542 راس دام سبک در اثر تخریب محل نگه‌داری، تلف شده و خسارت قریب به یک میلیارد تومانی نیز در بخش دام سنگین برآورد شده است.

تعطیلات عید در زنجان چگونه گذشت؟

علاوه‌بر آنچه که گفته شد، در این تعطیلات مردم شاهد شناور شدن قیمت مرغ گرم از قیمت مصوب 11500 تومان بودند. همچنین بر اثر وزش باد و نقص کلاهک دودکش‌ها چند نفر مصدوم شده و سیل مهربانی و کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده روان و خبر خوش تولد دو نوزاد در آمبولانس توسط اورژانس منتشر شد و در میان اخبار ناگوار سیل، روزنه امیدی را به وجود آورد.

چیدن سفره هفت‌سین، درست کردن تخم‌مرغ رنگی، نخریدن آجیل، ایستادن در صف میوه تنظیم بازار، دید و بازدید نوروزی، عیدی دادن و بهتر از آن عیدی گرفتن، بارندگی، اخبار سیل و آوارگی تعداد زیادی از هم‌وطنان، برگی از خاطراتی است که در نوروز 98 برای زنجانی‌ها اتفاق افتاده است.

پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha