• یکشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۰:۱۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 98012409930
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

حال خوش دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه مثل گذشته اش می‌شود؟ + تصاویر

دریاچه ارومیه مثل گذشته اش می‌شود؟ + تصاویر

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: طی فروردین سال‌جاری ۵۶۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تاکنون ۳ میلیارد و۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده که از این میزان، یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون متر مکعب مربوط به سال آبی ۹۸-۹۷ است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون دولت برای احیا دریاچه ارومیه و لایروبی انهار ۲,۶۰۰ میلیارد ریال به این سازمان تخصیص داده است، اظهار کرد: متناسب با این اعتبارات ۱۱۳ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه و۲۹۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده‌اند.

وی افزود: از اعتبارات شرکت نیز عملیات لایروبی ۱۰۵ کیلومتر از رودخانه‌ها و ۲۵۴ کیلومتر از انهار را انجام داده است.

دانشجو همچنین ۷۰ مورد سردهنه سازی و بازسازی تأسیسات مهم آبی استان را از جمله اقدامات مهم این شرکت برای تسهیل انتقال آب به دریاچه ارومیه برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به بارش‌های سیل آسا و مخرب اخیر در کشور به تشریح اقدامات مهم انجام شده در راستای مدیریت سیل در استان پرداخت.

وی با اشاره به اقدامات به موقع و سریع مدیریت بحران استان در مقابله با سیل فروردین سال جاری گفت: اقدامات وسیع و گسترده‌ای در سطح استان برای مقابله با سیلاب‌ها در نقاط حادثه خیز به عمل آمد که می‌توان به لایروبی ۷۴ کیلومتر از رودخانه‌های استان در نقاط آسیب پذیر در طی ۱۰ روز اول سال جاری اشاره کرد. نتیجه این اقدامات و مدیریت منسجم باعث جلوگیری از بروز سیلاب و آسیب رسانی به زیر ساخت‌های مهم و تأسیسات در شهرستانهای ارومیه، مهاباد، میاندوآب، شاهین دژ، نقده، بوکان و سلماس شد.

به گزارش ایسنا، با افزایش بارش‌ها در ماه‌های پایانی سال ۹۷ و ادامه بارش‌ها در ابتدای سال ۹۸ در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و رها سازی حق آبه دریاچه ارومیه از ۴ سد استان آذربایجان غربی که به میزان ۹۰۰ میلیون متر مکعب تاکنون رهاسازی شده است میزان آب دریاچه ارومیه به ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

این دریاچه نسبت زمان مشابه سال قبل یک میلیارد و ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب افزایش حجم آب داشته و سطح نرمال و اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که در این صورت وسعت دریاچه همچون قبل به ۴۳۳۳ کیلومتر مربع خواهد رسید.

هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه ۲۷۷۷ کیلومتر مربع است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۰۰ کیلومتر افزایش وسعت داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha