• پنجشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98020502672
  • منبع : نمایندگی قم

همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» برگزار شد

همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» برگزار شد

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است. در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی با عنوان «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در مرکز همایش‌های غدیر استان قم، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی در این باره صحبت می‌کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم. جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تأثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم و دین و …پرداخته می‌شود که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه‌ها پاسخ دهد.

وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‌گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‌های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید با توجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ علم و دین و تعاملات میان آن‌ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نشان دهد.

وی ادامه داد: ملاحظاتی باید در این زمینه رعایت شود، بدین صورت که باید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‌خواهند همه چیز علم را از دین بگیرند، یعنی می‌خواهند با روش‌های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‌گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوءتفاهم‌های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‌زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎ عنوان نعمت‌های الهی محترم می‌شماریم ولی صرفاً به این روش‌ها اکتفا نمی‌کنیم.

واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‌های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و… ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملاً مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای از داده‌های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‌ها تفکراتی ماده گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‌کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‌های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‌گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‌های علمیه کشور است، در حوزه‌های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‌دهند اما این کفایت نمی‌کند و علما و فضلای ما باید رسماً و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملاً علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.

پدیده شوم خود تحقیری علمی

احمد واعظی بیان کرد: متأسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط‌های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‎بینی علمی و خود تحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‌برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د ر فضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.

وی ادامه داد: نمی‌توان در مقاطع دبیرستان از دانش‌آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‎ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه حاصل می‌شود، اما حقیقت این است که زیرساخت‌های روحیه علمی و کاوش‎گری در سنین کودکی و در محیط‌های آموزشی حاصل می‌شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش‌آموز ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha