• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98020904594
  • منبع : نمایندگی زنجان

حق با کدام است؛ کشاورز یا دولت؟

حق با کدام است؛ کشاورز یا دولت؟

ایسنا/زنجان خرید تضمینی گندم مدتی است که در سراسر کشور آغاز شده و نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک برای امسال 1700 تومان تعیین شده است، این در حالی است که هم‌زمان با آغاز خرید توسط مراکز دولتی، سر و کله دلالان بر سر مزارع نیز پیدا شده و آوازه خرید گندم، به قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی دولت به گوش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، طبق پیش‌بینی سازمان جهادکشاورزی، امسال بیش از 400 هزار تن گندم در استان زنجان برداشت خواهد شد که بیش از نیمی از آن، از مزارع شهرستان خدابنده به عمل می‌آید. حال آن‌که به گفته گندم‌کاران، قیمت پیشنهادی سلف‌خران، بین 2400 تا 3000 تومان است و فروش گندم به این افراد بسیار عقلانی‌تر و به صرفه‌تر از فروش به دولت به نظر می‌رسد.

در واقع امسال چهارمین سال پیاپی است که دولت در ابلاغ قیمت خرید گندم، نرخ واقعی تورم را در نظر نمی‌گیرد و همین ناهماهنگی قیمت خرید گندم با نرخ تورم، به معنای کاهش توان اقتصادی کشاورزان است. با این وجود، مسئولان شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 معتقدند که فروش گندم به دلالان شایعه است و در تحقیقات میدانی که انجام داده‌اند، نتوانسته‌اند برای نمونه یک سلف‌خر را بین گندم‌کاران استان زنجان پیدا کنند.

این در حالی است که طی سال زراعی جاری، کشاورزان برای تامین نهاده‌های کشت مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شدند. ضمن این‌که هزینه‌های جاری زندگی آن‌ها نیز مانند همه اقشار جامعه افزایش سرسام‌آوری داشته است و باید این را در نظر گرفت که اگر هنوز عده زیادی از زارعان، با جان و دل محصول خود را به مراکز دولتی می‌فروشند، نمی‌تواند به معنای عدم توان‌مندی در فروش محصول به قیمت بالاتر باشد.

مدیر فنی و معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: بررسی‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته است ولی به نظر می‌رسد که اخبار واصله از پیش‌فروش گندم در مزارع استان زنجان، بیشتر شایعه است و ما هنوز موفق نشده‌ایم یک سلف‌خر را از نزدیک ببینیم.

ستار رحمنی ادامه می‌دهد: البته برای واکاوی چنین موضوعی، بهتر است در اصل قضیه دقت بیشتری داشته باشیم؛ در واقع هدف از خرید تضمینی، جلوگیری از افت بیش از حد قیمت یک محصول در سطح بازار و متعاقب آن، تشویق به تولید بیشتر و حمایت از تولیدکنندگان آن محصول و یا کالای خاص است؛ به عبارتی هیچ اجباری برای این‌که تولیدکننده، محصول خود را با نرخ خرید تضمینی به دولت بفروشد وجود ندارد و برای این اقدام مختار است.

وی می‌افزاید: البته گندم جزو کالاهای استراتژیک و اساسی است و صادرات آن به هر نحوی ممنوع است ولی اگر کارخانه‌دار و یا دلالی بخواهد محصول تولیدی زارعان یک منطقه را به قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی بخرد و یا پیش‌خرید کند، هیچ کار غیرقانونی‌ انجام نداده و کشاورز مختار است که محصول خود را به قیمتی که صلاح می‌داند، بفروشد.

رحمنی تصریح می‌کند: در چنین شرایطی، همکاری کشاورزان با مراکز خرید نرخ تضمینی بسیار قابل توجه است. مثلا در خوزستان که استانی مرزی است و می‌تواند بیش از سایر استان‌ها در مظان اتهام به قاچاق گندم باشد، تاکنون 320 هزار تن گندم به مراکز دولتی فروخته شده و 80 درصد از وجه آن پرداخت شده است.

مدیر فنی و معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 زنجان، خاطرنشان می‌کند: نمی‌توان از مقوله افزایش تورم و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید گندم نسبت به سال‌های زراعی قبل چشم‌پوشی کرد ولی نرخ خرید تضمینی گندم نیز از 1300 تومان طی پارسال به 1700 تومان رسیده است و امید آن می‌رود که امسال، افزایش قابل توجه خرید این محصول استراتژیک را شاهد باشیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha