• سه‌شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98021005183
  • منبع : نمایندگی لرستان

آخرین وضعیت سیلاب لرستان به روز رسانی می‌شود؛

بیش از ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد خسارت به لرستان وارد شده است

بیش از ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد خسارت به لرستان وارد شده است

ایسنا/لرستان به منظور بررسی و رفع مشکلات منطقه سیلزده لرستان امروز وزیر صمت وارد استان شد در ادامه اخبار مرتبط با سیلاب لرستان را می خوانیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان:

حجم سدهای ساخته شده در استان 4 دهم درصد است

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان گفت: حجم سدهای ساخته شده در استان 4 دهم درصد است.
 
دکتر امیرحمزه حقی‌آبی در همایش منطقه‌ای مدیریت سیل و مطالبات استانی که در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر یک ناهنجاری اقلیمی بود که اقلیم‌شناسان روی آن بحث دارند.
 
وی با بیان اینکه گفته می‌شود وارد دوره ترسالی شدیم که اصلاً وجاهت ندارد، ادامه داد: با فرض اینکه وارد دوره ترسالی هم شدیم سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا دوره ترسالی جز مصیبت چه چیزی برای لرستان دارد؟
 
عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه امسال در لرستان بیشترین میزان بارندگی را در کل کشور داشت، افزود: توزیع مکانی و زمانی بارندگی در استان مناسب نیست به عنوان نمونه ایستگاه کشور همیشه بارندگی بیشتری در طول سال دارد و سبب می‌شود میانگین بارندگی استان بالا برود  واین ایستگاه 11 درصد وسعت استان بارندگی دارد که از لرستان خارج می‌شود.
 
خشکسالی و سیل در لرستان دو روی یک سکه‌اند
 
حقی‌آبی با بیان اینکه  خشکسالی و سیل در لرستان دو روی یک سکه‌اند، بیان کرد: باید ما کلان‌نگر باشیم تنها کنترل سیلاب فقط مطرح نیست بلکه بحث مدیریت آب در استان در سطح کلان باید دیده شود نه در استان، به عنوان دانشگاه در استان باید کلان‌نگر باشیم.
 
استاد گروه مهندسی آب دانشگاه لرستان گفت: بارندگی دورود نیز که نماینده 9 درصد وسعت استان است به سزار و بختیاری می‌ریزد و از استان خارج می‌شود و پلدختر امسال برخلاف اقلیم متفاوتی که دارد پرباران‌ترین نقطه استان بود و با ت.جه به اینکه در جنوب استان است بارندگی آن بدون هیچ استفاده‌ای از استان خارج می‌شود.
 
حقی‌آبی عنوان کرد: سوالی که مطرح است این است که چرا در استانی که 12 درصد آب‌های سطحی کشور در آن جریان دارند در حالیکه حجم سدهای ساخته شده آن 4 دهم درصد است و این با کدام معیار عدالت‌مندانه هم‌خوانی دارد؟ این در حالیست که میزان اراضی آبی کشور 46 درصد است و میانگین اراضی آبی استان 23 درصد است.
 
نقش مخازن لرستان در معیارات خشکسالی و مدیریت بحران نادیده گرفته شده است
 
وی با بیان اینکه  آیا پلدختر امروز از سیل آسیب‌دیده از کم‌آبی آسیب نمی‌بیند؟ در پلدختر هم سیل داریم هم خشکسالی، پس راهکار ما باید جامع‌نگر باشد، تصریح کرد: آیا بارندگی‌ها در ذخیره آب زیرزمینی تاثیری داشت؟ جواب منفی است چون زمین در بارندگی اول اشباع شده بود و این بارندگی انگار روی آسفالت قرار می‌گرفت.
 
این مدرس دانشگاه افزود: در بحث خشکسالی کلاهی که همیشه بر سر لرستان می‌رود این است که در لرستان خشکسالی مکانی زمانی داریم و نقش مخازن در معیارات خشکسالی و مدیریت بحران نادیده گرفته شده است.
 
حقی‌آبی بیان کرد: در بحث سدسازی چرا تخصیص‌های استان بلوکه شدند؟ چرا تخصیص سد معشوره را که با مکافاتی اخذ کردیم وزارت نیرو آن را بلوکه کرده است؟ درحالیکه اگر سد معشوره احداث می‌شد براساس آمار آب منطقه‌ای لرستان 50 درصد آبی که به پلدختر می‌رفت کاهش می‌یافت و سیلابی که به خوزستان اینقدر خسارت به دنبال نداشت.
 
استاد گروه مهندسی آب دانشگاه لرستان اضافه کرد: 64 درصد روان‌آب‌های ورودی به سد کرخه از بهمن تا اردیبهشت ماه است می‌توانیم بخشی از مخزن را برای سیلاب درنظر بگیریم.
 
بخشی از درآمد سدهای مخزنی پایین‌دست صرف خسارات سیلاب بالادست شود
 
این مدرس دانشگاه گفت: به مدیران ارشد و نمایندگان پیشنهاد دادیم که بخشی از درآمد سدهای مخزنی پایین‌دست صرف خسارات سیلاب بالادست شود. صرف خود طرح‌های مهندسی رودخانه و کنترل سیلاب بالادست شود.
 
حقی‌آبی افزود: حجم کل سدهایی که در لرستان ساخته شده 206 میلیون مترمکعب است که با احتساب سدهای در دست ساخت و در دست مطالعه میزان این حجم  870 میلیون مترمکعب خواهد بود، سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این آب را نمی‌گذاریم در لرستان بماند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد:  950 میلیون سهم لرستان از کرخه است و این آب به استانی پایین‌دست می‌رود که مشکل زهکشی دارد و آب روی اراضی‌ای قرار می‌گیرد که شور است  در حالیکه اعلام شده است لرستان جزو 6 استانی است که مستعدترین خاک را از لحاظ اقلیم و توپوگرافی دارد در حالیکه بخش از اراضی استان پایین‌دست جزو اراضی متوسط کشور محسوب می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: آبی که اینجا داریم با بهترین راندمان رها می‌کنیم تا به استان پایین‌دست برود و سپس در آنجا زهکشی  و آبشویی کنیم و هزینه‌های طرح‌های آبیاری را انجام دهیم که جای بسی سوال دارد.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان خبر داد:

ارسال محموله‌ی بالغ‌بر ده میلیاردی مجمع خیرین سلامت کشور به مناطق سیل‌زده

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت لرستان گفت: محموله‌ی اهدایی مجمع خیرین سلامت کشور بااعتباری بالغ‌بر ده میلیارد ریال به مناطق سیل‌زده‌ی استان ارسال می‌شوند.

به گزارش ایسنا ، نادر همتی عنوان کرد: در این محموله‌ی کمکی اقلامی از قبیل مواد شوینده و بهداشتی، آب‌معدنی، مواد غذایی و مکمل‌های غذایی وجود دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تعداد 13 عدد کانکس به‌منظور سرویس بهداشتی و حمام به ارزش 600 میلیون ریال نیز در این محموله است.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت لرستان گفت: گروه هدف برای دریافت این کمک‌ها از قبل توسط شبکه‌های بهداشت و درمان در مناطق سیل‌زده شناسایی و مشخص‌شده‌اند.

همتی همچنین به کمک نقدی انجمن متخصصین پوست ایران برای کمک به سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: این کمک مبلغی بیش از 200 میلیون ریال است که به مجمع خیرین برای خرید اقلام موردنیاز سیل‌زدگان تحویل داده شد.

این مسئول اضافه کرد: برنج، چای، روغن، ماکارونی، سویا، شیر خشک، قرص امگا 3، وسایل شوینده و بهداشتی به‌ویژه برای خانم‌ها، پتو و ملحفه مهم‌ترین اقلام ارسالی در این محموله هستند.

آزادراه خرم آباد پل زال بازگشایی شد
 

 معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار لرستان گفت: محور آزادراه خرم آباد پل زال در دو طرف بازگشایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد مرادپور بیان کرد: به علت رانش زمین در کیلومتر 15خرم آباد به پل زال  این محور در دو طرف رفت و برگشت مسدود شده بود.

وی اضافه کرد: به دلیل حجم بالای رانش زیاد با تلاش عوامل راهداری، پلیس راه و ....شب گذشته بازگشایی شده، اما انتظار ما از رانندگان وسایل نقلیه این است که با احتیاط در این محور حرکت کنند.

این مسئول یادآور شد:  این محور در حال حاضر بازگشایی شده و تردد در آن در حال انجام است.

مرادپور عنوان کرد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

بازدید وزیر صنعت از مناطق سیل‎زده پلدختر

وزیر صنعت از مناطق سیل‎زده پلدختر بازدید کرد.

به گزارش ایسنا ، رضا رحمانی با هدف بازدید و بررسی طرح‎های صنعتی و معدنی و به خصوص وضعیت واحدهای صنفی و تولیدی خسارت دیده از سیل اخیر استان وارد شهرستان پلدختر شد.

این وزیر دولت تدبیر و امید در این بازدید از نزدیک در جریان خسارت‌های وارده سیل قرار گرفت.

وزیر صمت وارد لرستان شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد لرستان شد.

به گزارش ایسنا ، رضا رحمانی به منظور بررسی وضعیت صنعت در مناطق سیل‎زده وارد لرستان و شهرستان پلدختر شد.

شرکت در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از جمله برنامه‎های وی در سفر به لرستان است.

همچنین عملیات اجرایی طرح تولید کاغذ از سنگ در شهرستان الیگودرز همزمان با سفر وزیر صنعت آغاز می‎شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

خسارت ۳ هزار میلیاردی سیل به واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت از خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی سیل به واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا ، رضا رحمانی در حاشیه بازدید از برخی واحدهای صنفی و مناطق سیل‎زده پلدختر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متاسفانه بر اثر سیل اخیر خسارت‌های جبران‌ناپدیری به واحدهای صنفی، صنعتی، معدنی و زیرساخت‎های شهرک‌های صنعتی کشور وارد شده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون سیل نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان به زیربخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت کشور خسارت وارد کرده البته هنوز هم برآورد کامل نشده است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر به ۶۹ شهرک صنعتی کشور آسیب وارد شده است، افزود: در حوزه نحوه حمایت‌ از واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی آسیب‌ دیده در حال جمع‌بندی نهایی هستیم و در روزهای آینده در جلسه هیات دولت تصمیم گیری نهایی صورت خواهد گرفت.
 
رحمانی گفت: تمهیدات مختلفی برای حمایت از واحدهای آسیب‌دیده در نظر گرفته شده به عنوان نمونه پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات با سود پایین حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت و حمایت‌ها به صورت ترکیبی هستند.
 
وی بیان کرد: برآورد کامل میدانی از میزان خشارت‌ها انجام شده و به تفکیک به صنوف، واحدهای صنعتی و معدنی کمک خواهد شد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به عنوان نمونه پیشنهاد دو سال استمهال و بخشودگی مالیاتی برای واحدهایی که بیش از ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند به هیات دولت ارجاع خواهد شد.
 
رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت و سایر نهادها از تمام ظرفیت خود در جهت حمایت از سیل‌زدگان استفاده خواهند کرد، افزود: در ابتدا اولویت پرداخت کمک‌ها با معیشت و مسکن افراد بود اما در این مرحله کمک به واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی آسیب‌دیده در دستور کار قرار دارد و از تمامی منابع مادی موجود برای تحقق این هدف استفاده خواهد شد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس:

بیش از ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد خسارت به لرستان وارد شده است

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد خسارت به لرستان وارد شده است.

به گزارش ایسنا ، کیانپور در جلسه مشترک شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان، اظهار کرد: هفته گذشته که رئیس جمهور به لرستان آمدند حداقل این بود یک روز برای استان وقت می‌گذاشتند، این گلایه مندی ما و مردم است.

وی تصریح کرد: همیشه اول بازدید است بعد جلسه، اما رئیس جمهور اول جلسه گذاشت. شاید بهتر این بود پس از بازدید جلسه می‌گذاشتند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با اشاره به بازدید وزیر از پلدختر، افزود: ۱۰ روز دیگر هوا گرم می‎شود کسی طاقت ماندن در زیر چادر را ندارد.

کیانپور تصریح کرد: در هیئت دولت بفرمائید که برای پرداخت خسارت مردم لرستان تعجیل شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد خسارت به لرستان وارد شده است، اگر اعتبار ویژه‎ای گذاشته نشود تا سالیان سال مردم باید رنج این حادثه را به دوش بکشند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس بیان کرد: آماری که ارائه شد ۳۵۲ میلیون دلار صادرات استان بوده ۲۱۰ میلیون دلار آن صادرات پتروشیمی است.

کیانپور ادامه داد: صادرات بخش خصوصی ما ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار است و این نشان می‌دهد صنعت در استان ما با ظرفیت ۵۰ درصدی کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه فولاد ازنا پیشرفت ۸۰ درصدی دارد، کمک کنید به بهره‎برداری برسد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی دارد شبیه شهرک صنعتی می‌شود و هیچ مزیتی ندارد، این بروکراسی سنگین اداری مناطق ویژه را با بحران مواجه می‌کند.
 

ادامه دارد....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha