• یکشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98021508006
  • منبع : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد:

باید از رویکرد تهدیدانگاری مطلق فضای مجازی عبور کنیم

باید از رویکرد تهدیدانگاری مطلق فضای مجازی عبور کنیم

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همایش فرصت‌های تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال با بیان اینکه وضعیت کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی، برآیند رفتار چهار عامل کلیدی، شامل دستگاه‌های حاکمیتی، تولید کنندگان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم‌ها و صاحبان سرمایه است، گفت: برای رونق تولید در این عرصه، هر یک از این بازیگران، می‌توانند نقش پیش‌برنده داشته باشند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا بهمنی با تحلیل رفتار دستگاه‌های حاکمیتی در توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به سه ضرورت کلیدی در بهبود رفتار بخش حاکمیت در این زمینه اشاره و خاطر نشان کرد: پذیرش ادبیات کسب و کارهای نوپا و خلاق، هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه‌های حاکمیتی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به نظرم اکنون وقت آن رسیده است که با همکاری مجلس و دولت، «تشکیل سازمان صنایع خلاق» به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در سال رونق تولید عملیاتی شود.

او در تبیین این پیشنهاد افزود: متأسفانه ناهماهنگی دستگاه‌های حاکمیتی از یک سو و ضعف دانش و ادبیات ناظر به صنایع خلاق و نرم در این دستگاه از سوی دیگر، فرصت کسب و کار پر رونق در حوزه فرهنگ و هنر و عرصه دیجیتال را از فعالان و توسعه دهندگان با انگیزه و جوان این عرصه سلب کرده است. این در حالی است که عقبه افتخارآمیز فرهنگ و هنر کشور و فرصت تحولات فضای مجازی، زمینه بسیار ارزشمندی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و نرم در عرصه فضای مجازی است. لذا محوریت‌بخشی و اختیاردهی به یک دستگاه جدید که هم ادبیات این بحث را درک کرده و نهادینه کند و هم به ناهماهنگی‌های پایان دهد، به مثابه یک تدبیر حیات بخش برای رونق کسب و کارهای فرهنگی و نرم می‌تواند عمل کند.

رئیس مرکز رسانه دیجیتال تصریح کرد: فضای کسب و کارهای نوپا در اقتصاد بسیار مهم است اما نیاز نیست که دوگانه ایدئولوژی – اقتصاد مطرح شود و به تبع آن رشد اقتصاد صنایع نرم و خلاق در مقابل مباحث ارزشی قرار داده شود؛ چراکه مبحث تولید ارزش در حوزه اقتصاد، مطلب روشن و پذیرفته‌شده‌ای است؛ البته به این نکته هم باید توجه کرد که ما نیاز داریم به این که از رویکرد تهدیدانگاری مطلق فضای مجازی هم عبور کنیم. امروز و فردا فرصت‌های بی‌نظیری به واسطه تحولات فضای در اختیار عرصه فرهنگ و هنر و میراث معنوی کشور قرار گرفته است که با توسعه و ایمن‌سازی زیرساخت‌ها از یک سو و ارتقای قدرت انتخاب‌گری مردم از سوی دیگر، می‌توان از این فرصت‌ها به نفع فرهنگ اسلامی – ایرانی و آینده تمدنی انقلاب، بهره‌برداری کرد.

وی در ادامه تحلیل نقش بازیگران دخیل در رونق تولید کسب و کارهای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بخش خصوصی فعال در حوزه تولید محتوا و کسب و کار دیجیتال را مورد خطاب قرار داد و گفت: بخش خصوصی نیز باید چند الزام مهم را برای توسعه و رونق تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال مورد توجه داشته باشند. که از مهمترین آنها به این موارد می‌توان اشاره کرد؛ اول این که فعالان و توسعه دهندگان باید نوآوری و خلاقیت در این حوزه را جدی بگیرند. همچنین همانطور که فعالان توانمند می‌دانند، باید به بازارهای فراملی توجه شود و برای صادرات محتوا و محصولات فرهنگی و هنری برنامه داشته باشند.

بهمنی تاکید کرد: در کانون توجه قرار دادن ویژگی‌های فرهنگی کشورمان از مؤلفه‌های دیگری است که پلت‌فرم‌های کسب و کار دیجیتال باید به آن توجه داشته باشند.

وی اپراتورها و پلتفرم‌های کسب و کار ایرانی را از بازیگران اصلی در تولید محتواهای فرهنگی دانست و گفت: امروز کاملاً روشن شده است که اقتصاد پلتفرمی، جایگاه مهمی در آینده اقتصاد کشور خواهند داشت. بنابراین هم گریزی از پذیرش نقش اپراتورها و پلتفرم‌ها نیست و هم از سوی دیگر، باید ارزش‌مداری و رویکرد فرهنگی در اپراتورها و پلتفرم‌ها را به عنوان الزامات توأمان رونق کسب و کارهای محتوامحور و فرهنگی دانست.

بهمنی در پایان ضمن تأکید بر نقش سرمایه‌گذاران و صاحبان منابع مالی در رونق کسب و کارهای خلاق و نرم از آنان و نیز از خیرین و واقفین برای حمایت از صنایع خلاق و نرم در فضای مجازی دعوت کرد و افزود: بی‌تردید همکاری و هم‌افزایی صاحبان سرمایه و توسعه‌دهندگان کسب و کارهای دیجیتال نه تنها می‌تواند برای آنها آورده مالی بسیاری خوبی داشته باشد بلکه ارزش افزوده فرهنگی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: نگاه سیستمی به انسجام و هماهنگی فعالان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم‌ها، دستگاه‌های حاکمیتی و سرمایه‌گذاران و خیرین و ورود متوازن هریک از آنها در حوزه تولید محتوا و کسب و کار دیجیتال می‌تواند اتفاقات بسیاری خوبی را برای کشور ما رقم بزند که منافع آن برای همه آنها خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha