• سه‌شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98041105500
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس:

مأموریت محوری دهه کرامت، توجه به سیره رضوی، توسعه فرهنگ خیرخواهی و گذشت است

مأموریت محوری دهه کرامت، توجه به سیره رضوی، توسعه فرهنگ خیرخواهی و گذشت است

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس گفت: مأموریت محوری دهه کرامت، توجه به سیره رضوی در راستای توسعه فرهنگ خیرخواهی و گذشت است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه کرامت در سازمان مرکزی آستان قدس اظهار کرد: مأموریت محوری در دهه کرامت توجه به سیره رضوی در راستای توسعه فرهنگ خیرخواهی و گذشت، با شعار خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل بیت (ع) است. با توجه به ظرفیت‌های موجود، امسال برای دومین مرتبه این شعار در همه دستگاه‌های عضو ستاد دهه کرامت مورد توافق قرار گرفت که امیدواریم آثار و برکات آن برای مردم دیده و موجب احیای سیره امام رضا (ع) شود.

وی ادامه داد: محور نخست این برنامه‌ها حرم مطهر است. محور دوم برنامه‌هایی است که در گستره مشهد اجرا می‌شود که شامل ۹ برنامه مانند برگزاری جشنواره شهر کرامت است. با توجه به اینکه خواستگاه اصلی مشهد به عنوان یک کلان‌شهر، گرد حرم مطهر بودن است، بیش از اینکه بخواهیم معرفی هویت مشهد را در کالبد ظاهری آن دنبال کنیم، در همان مسیر مربوط به امام رضا (ع) این مساله را دنبال خواهیم کرد.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: ویژه برنامه دیگری که برای این دهه پیش‌بینی شده، برنامه‌ای تحت عنوان ردای خدمت است. همچنین در گستره کشور ۱۳ ویژه‌برنامه به مناسبت دهه کرامت در دست اجرا قرار دارد که یکی از محورهای آن تاکید بر معرفت‌افزایی زائر و نقش‌آفرینی آستان قدس با شاخص تأثیرگذاری بوده است. یکی از برنامه‌ها در این راستا برنامه‌ای تحت عنوان رواق رضوی است.

وی تصریح کرد: همچنین فعالیت‌های متنوعی در این ایام با محوریت کتاب پیش‌بینی شده تا حداقل در هر استان یک ایستگاه کتاب با محوریت مرکز هر استان، پیش‌بینی شود. برنامه دیگر ما در این ایام برنامه‌ای تحت عنوان یا معین الضعفاست که توسط معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس برگزار خواهد شد. در این ایام تهیه کمک هزینه جهیزیه برای ۶۰۰۰ زوج جوان و همچنین برگزاری مراسم اهدای جهیزیه به ۷۲۰ زوج در دستور کار است. جایزه جهانی گوهرشاد نیز یکی از برنامه‌هایی است که طی دهه کرامت در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس با اشاره به رویکردهای آستان قدس در جهت توسعه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: قبلاً طی دو مناسبت جانمایی کتاب در حرم مطهر به صورت محدود اجرا شد. امسال به مناسبت دهه کرامت و پس از آن قفسه‌های کتاب با موضوعات متنوع در قفسه‌ها در حرم مطهر جانمایی خواهد شد و خادمیاران در این خصوص به زائران کمک می‌کنند. برای مطالعه کتاب هم محل‌هایی در نظر گرفته شده است. از برنامه‌های دیگر در همین زمینه افتتاح کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در اهواز است.

سه مناسبت محوری را در دهه کرامت دنبال خواهیم کرد

پس از وی حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات آستان قدس رضوی، عنوان کرد: در کانون برنامه‌های دهه کرامت، برنامه‌های حرم مطهر قرار دارد. محور محتوایی برنامه‌ها نیز خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل بیت (ع) است که تلاش شده در تمام برنامه‌های فرهنگی این محتوا رعایت شود. طی دهه کرامت در ۱۴ سرفصل برنامه‌های حرم مطهر شکل گرفته و در هشت موضوع تقسیم می‌شود. مهم‌ترین برنامه جشن شکوه رضوان است که طی ۱۰ شب، هر شب پیش از نماز و مغرب و عشا آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: سه مناسبت محوری را طی این دهه دنبال خواهیم کرد. یکی از این محورها میلاد حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است. مناسبت دیگر واقعه گوهرشاد و محور بعدی گرامیداشت سال‌روز اصابت موشک امریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس است. به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) برنامه اجتماع دختران در رواق حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد. همچنین با محوریت برنامه‌های این رواق، ۱۰ جشن، ویژه دختران و بانوان، تدارک دیده شده است.

شریعتی‌نژاد اضافه کرد: مراسم گلباران حرم مطهر در صبح ولادت امام رضا (ع)، برگزاری همایش قرآنی مشکات، برگزاری جشن قرآنی روز دختر، برگزاری سخنرانی‌ها با حضور کارشناسان و اساتید در صحن‌ها و رواق‌های مختلف و اجرای یک مسابقه کتابخوانی در شب‌های دهه کرامت علاوه بر مسابقه کتابخوانی کشوری از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی با بیان اینکه پرسمان دینی و دین، نشاط، زندگی عنوان دو برنامه است که طی ۱۸ جلسه در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در دهه کرامت به صورت روزانه ۶۰ برنامه ویژه برادران و ۱۱ برنامه ویژه خواهران تدارک دیده شده که این برنامه‌ها در بخش‌های مختلف حرم برگزار خواهد شد. همچنین حدود ۲۰۰ گروه زیارتی در این ایام به حرم مطهر مشرف خواهند شد که میزبان این ۲۰۰ گروه در رواق دارالهدایه خواهیم بود. در کنار این‌ها، مجموعه‌ای از محافل قرآنی در حرم تدارک دیده شده است و یک محفل انس با قرآن در مسجد گوهرشاد خواهیم داشت. همچنین مراسم قرائت ترتیل قرآن در رواق امام خمینی (ره) پس از نماز صبح برگزار خواهد شد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌های آستان قدس برای ارائه خدمات به زائران غیرایرانی طی ایام دهه کرامت گفت: در این ایام ما پذیرای ۸ ملیت در حرم مطهر خواهیم بود. در همین راستا و برای میهمان‌نوازی از این زائران، بیش از ۵۰ مراسم جشن، ویژه زوار غیرایرانی، برگزار می‌شود که این جشن‌ها شامل ۲۰ برنامه به زبان عربی و ۱۰ برنامه به زبان اردو و همچنین برنامه‌هایی به زبان‌های دیگر است. همچنین دو برنامه اصلی برای زائران غیرایرانی در قالب جشن ویژه اردوزبانان و جشن ویژه عرب‌زبانان طی ۱۹ و ۲۰ تیرماه برگزار می‌شود.

شریعتی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین در شب میلاد امام رضا (ع) اعلام یک مورد شفا یافتگی و اجرای نقاره در صحن جامع خواهیم داشت. برگزاری نماز جماعت به امامت مراجع تقلید نیز از برنامه‌های دیگر این ایام است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha