• سه‌شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98041105700
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

هدف انتقال آب به استان یزد توسعه کشاورزی نیست

هدف انتقال آب به استان یزد توسعه کشاورزی نیست

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست مدیریت برنامه و بودجه جهاد کشاورزی یزد با بیان این‌که در زمینه انتقال آب هدف استان توسعه زراعت و باغبانی نیست، گفت: تنها توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با آب خلیج فارس، مقرون به صرفه است.

رمضان اسپرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که در افق ۱۴۳۰ برنامه‌ای با هدف افزایش میزان تولید محصولات راهبردی و افزایش بهره‌وری آب و خاک کشاورزی تنظیم شده است، اظهار کرد: در این برنامه چهار طرح اولویت دار شامل ساخت و تکمیل گلخانه‌های صنعتی، ساخت و تکمیل مجتمع‌ها و پهنه‌های صنعتی دام و طیور، احداث و تکمیل واحدهای صنایع کشاورزی و احداث و تکمیل واحدهای پرورش ماهی تیلاپیا مطرح شده است.

وی با اشاره به این‌که در طرح گلخانه‌های صنعتی رویکرد وزارتخانه و استان برای حرکت به سمت کشت‌های کم آبخواه گلخانه‌ای است، افزود: در رابطه با این طرح‌ها در سال ۹۶ برآوردهای اقتصادی صورت گرفت که نشان داد مصرف هر مترمکعب آب انتقالی از خلیج فارس در این بخش حدود ۱۳ هزار تومان هزینه دارد.

سرپرست مدیریت برنامه و بودجه جهاد کشاورزی استان یزد، گفت: این در حالی است که بهره‌وری اقتصادی آب در گلخانه به ازای هر مترمکعب آب مصرفی ۳۸۵ هزار ریال است که با توجه به هزینه انتقال آن از خلیج فارس توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مقرون به صرفه است.

وی در ادامه به ساخت مجتمع‌ها و پهنه‌های صنعتی دام و طیور اشاره و تصریح کرد: رویکرد استان در این رابطه تکیه بر آب مجازی است که بر اساس محاسبات صورت گرفته حاکی از آن است که به ازای هر مترمکعب آب مصرفی ارزش محصول تولید شده معادل ۸۸۷ هزار ریال می‌باشد که حاکی از آن است که سرمایه گذاری در بخش دام و طیور هم اقتصادی است.

اسپرس بیان کرد: در بخش صنایع تکمیلی هم با توجه به اینکه کاهش ضایعات محصولات کشاورزی محور فعالیت قرار می‌گیرد به خودی خود مقرون به صرفه است و صرفه جویی در آب را به دنبال دارد.

وی همچنین در خصوص طرح پرورش تیلاپیا گفت: در این بخش آب انتقالی دو منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد که پرورش ماهی با هدف غنی سازی آب اولویت است.

این مسئول با بیان اینکه این آب صرفاً به خاطر پرورش ماهی وارد نمی‌شود، تصریح کرد: این آب پس از استفاده در بخش پرورش ماهی و غنی سازی وارد گلخانه می‌شود که بر اساس برآورد صورت گرفته به ازای هر مترمکعب آب ارزش محصول تولید شده نهایی که گلخانه و ماهی است، حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار ریال است که کاملاً اقتصادی است.

اسپرس با اشاره به اینکه در زمینه انتقال آب هدف استان توسعه زراعت و باغبانی نیست، خاطرنشان کرد: گسترش زراعت و باغبانی با مورد استفاده قرار دادن آب انتقالی از خلیج فارس مقرون به صرفه نیست.

وی در پایان بیان کرد: استفاده این آب برای واحدهای گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی کشاورزی، واحدهای تولیدی و صنعتی دام و طیور، واحدهای پرورش ماهی تیلاپیا و گلخانه صرفه اقتصادی دارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha