• چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98041206593
  • خبرنگار : 71461

شاخص‌های رفتار کریمانه

آذین بندی حرم مطهر رضوی در آستانه ولادت امام رضا (ع)

یک کارشناس مهدویت با اشاره به شاخص‌های رفتار کریمانه در جامعه گفت: از جمله شاخص‌های اصلی کرامت این است که توحید محور باشیم. علم همراه با عمل از دیگر شاخص‌های رفتار کریمانه است. در رفتار کریمانه خدمت به همنوع باید جز اولویت‌های ما باشد و با گشاده رویی قبل از این که فردی درخواستی داشته باشد باید درخواست او را انجام بدهیم. یعنی همواره برای انجام خدمت امادگی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به معنی واژه کرامت اظهار کرد: کرامت یعنی "کریم" که از صفاعت خود خداوند است. یعنی همان طور که خداوند کریم است انسان هم که مخلوق اوست باید همچون خداوند کریم باشد و کریم بودن یعنی دوری از پستی و روح بزرگ داشتن در مقابل ذات خودخواه انسان.

وی خاطر نشان کرد: راه به کرامت رسیدن یعنی رسیدن به خدا، تقوا و پرهیزگاری. یعنی عبادت بدون ریا، معاملات بدون ربا، سیاست بدون تزویر و … یعنی این که انسان در تمام شئونات زندگی خود تقوا را حاکم کند و ملاک اصلی در دینداری یعنی غلبه بر هوای نفس. امام رضا (ع) الگوی کرامت است انسان متواضع باید از عالم آل محمد یعنی امام رضا (ع) وام بگیرد و الگوی کرامت باشد. مسائل دنیوی برای امام رضا (ع) کوچک‌ترین اهمیتی را نداشت.

این کارشناس مهدویت با تاکید بر این موضوع که شاخصه‌های کرامت چیست؟ گفت: از جمله شاخص‌های کرامت عبارتند از؛ توحید محور بودن، یعنی در تمام رفتارها و کردارها در زندگی اجتماعی محیط کار، زندگی شخصی و سایر امور شاخص اصلی توحید محوری است. شاخص دوم علم، توأم با عمل است. یعنی انسان برای خودنمایی و برای صرفاً گزارش کاری خود کاری را انجام ندهد، بلکه باید علم و عمل با یکدیگر همسو باشد.

نصوری تاکید کرد: شاخص سوم در خدمت کردن این است که نباید کارهای کوچک را دست کم بگیریم. مثلاً محبت به مادر، همسایه، و پدر و … باعث می‌شود که از همین رفتارهای کوچک، شاخص‌های بزرگ کرامت را در جامعه ترویج بدهیم. توجه به کار کوچک را نباید دست کم بگیریم.

وی گفت: نکته بعدی از شاخصه‌های کرامت خدمت به کسی است که به ما بدی کرده باشد یعنی جزو اولویت‌های ما باید این امر باشد. اگر کسی غیبت کرده خوبی او را بگوییم. اگر کسی به ما قرض نداده زمانی که می‌توانیم به او قرض بدهیم. اگر کسی به ما سلام نکرده ما به او سلام کنیم. تمام اینها از شاخص‌های خدمت کریمانه است. در مجموع خدمت به دیگران باید در اولویت ما باشد. همچنین باید احترام در این خدمت کریمانه را نیز جز اولویت خود قرار بدهیم.

این کارشناس مهدویت یاد آور شد: گشاده رویی و حسن خلق یکی از مصداق‌هایی است که باید در رفتار کریمانه به آن توجه کنیم. مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما چرا اینقدر محبوب هستند؟ چون حسن خلق جز محور اصلی زندگی آنهاست. فرد مسئول نباید در قبال افراد خسته باشد و یا بگوید وقت ندارم. خدمت کریمانه را باید قبل از درخواست فرد انجام بدهیم. یعنی همواره آمادگی برای انجام خدمت را داشته باشیم. صبر و بردباری در انجام خدمت جز صفات خدمت کریمانه است. ما باید پناهگاه دیگران باشیم. اگر فردی مشکلی دارد وبه ما روی آورده است نباید از مشکل او سو استفاده کنیم. بلکه باید به ویژه‌ترین حالت ممکن به مشکل فرد رسیدگی کنیم. حضرت علی (ع) در حدیثی می‌فرماید: احترام و تکریم به دیگران، احترام و تکریم به خود است.

نصوری در ادامه با تاکید بر این موضوع که مهربانی جز دستور و رفتار زندگی امام رضا (ع) بوده است گفت: الگوی رفتاری ما امام رضا (ع) است. بر همین اساس باید تمرین کنیم تا مهربان باشیم. موقعیت و زمان، جنسیت و رنگ و ظاهر افراد نباید برای ما مهم باشد. بلکه ما باید مهربانی را در سطح جامعه به شکل کاملاً واضح ترویج بدهیم. پیامبر اسلام (ص) پیامبر مهربانی بودند و امام رضا (ع) که از زلاله ایشان است نیز مهربانی را جز رفتارهای اصلی خود داشتند. نگاه مهربانانه در عمل باید شکل بگیرد. اگر صاحب خانه هستیم رعایت حال مستأجر را کنیم. اگر فردی به ما بدهکار است رعایت حال او را بکنیم. رحم کنیم به دیگران تا مورد رحمت و مهربانی قرار بگیریم. ارکان اصلی دین عبارتند از عقاید، احکام و اخلاق. مهندسی رفتار باید بر اساس معیارها و الگوهای اهل بیت (ع) صورت بگیرد تا از این طریق بتوانیم شاهد ترویج مهربانی در جامعه باشیم. اگر می‌گوئیم یک فرد معتاد می‌تواند چندین نفر را معتاد کند این را هم باید بدانیم که یک فرد مهربان می‌تواند چندین نفر را در سطح جامعه همچون خود مهربان کند. باید تمرین کنیم که ذائقه‌هابه هم نزدیک شود و احترام متقابل و تحمل بالا را در سطح جامعه برای ترویج مهربانی بالا ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.