• سه‌شنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98041809767
  • خبرنگار : 99999

/یادداشت/

عبدالرحمن العوضی؛ مردی به وسعت یک دریا…

عبدالرحمن العوضی؛ مردی به وسعت یک دریا…

عباس خامه یار، معاون سابق بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی ایران در لبنان در یادداشتی ضمن ابراز تاسف از درگذشت عبدالرحمن العوضی، رئیس انجمن دوستی ایران و کویت، گوشه‌هایی از خدمات این دانشمند ایرانی‌تبار در نزدیک کردن روابط ایران و کویت را بر شمرده است.

به گزارش ایسنا، عباس خامه‌یار در این یادداشت آورده است:

"در نخستین روز هفته جاری، مردی به دیار معبود شتافت که به وسعت یک دریا بود؛ عبدالرحمن العوضی رئیس انجمن دوستی ایران و کویت و وزیر پیشین بهداشت و درمان این کشور. فرهیخته‌ای ایرانی‌تبار که سراسر عمر پر برکت خویش را در راه مددرسانی به دردمندان و محرومان و حمایت از توسعه علم و دانش به ویژه در زمینه طبابت و علوم پزشکی گذراند. وی رئیس مرکز فرهنگستان علوم پزشکی جهان عرب بود که مسئولیت تعریب و واژه‌گزینی اصطلاحات پزشکی انگلیسی و یافتن واژه مناسب و معادل آن به زبان عربی را بر عهده دارد. العوضی بیمارستان طب اسلامی را تأسیس کرد تا طبابت سنتی اسلامی را احیا کند و نشان دهد که دانشمندان مسلمان قرن‌ها پیش چه دستاوردهای شگفت‌انگیز علمی داشتند.
وی بنیانگذار و رئیس سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی بود و همیشه دغدغه آلودگی آب‌های خلیج فارس را داشت و در دفتر کار خود چشمش به سیستم‌های رصد بود که ورود و خروج کشتی‌ها را از طریق ماهواره رصد می‌کنند و اگر تخلفی رخ دهد بی‌درنگ متخلف را شناسایی و مجازات می‌کند. همواره به ریختن پسماندها و فاضلاب بدون تصفیه هشدار می‌داد و معتقد بود آب‌های خلیج فارس یک کالای استراتژیک و بسیار گران‌بهاست که زندگی در این منطقه به آن بستگی دارد. دلش برای آبزیان خلیج فارس می‌تپید و از تردد نفتکش‌های غول‌پیکر بیگانگان که مواد زائد و پسماند خود را در خلیج فارس تخلیه می‌کنند، خشمگین بود؛ زیرا عبور روزانه ۱۵۰۰ کشتی بزرگ حیات آبزیان را تهدید می‌کند.
عبدالرحمن، پوینده راه حقیقت بود و عالمی عامل که فقدان وی ضایعه‌ای برای جامعه انسانی است. همواره برای توسعه مناسبات مردمی ایران و کویت سخت تلاش می‌کرد و عاشق ایران و ایرانیان بود. در سال‌های پایانی و آغازین دهه‌های هشتاد و نود که نماینده فرهنگی کشورمان در کویت بودم با همفکری و همراهی عده‌ای از نخبگان و دلسوزان آن کشور و در اوج فضای ایران‌هراسی و جنگ روانی و رسانه‌ای بر علیه کشورمان در جلسه‌ای محدود در سندیکای روزنامه‌نگاران کویت، پیشنهاد تشکیل انجمن دوستی ایران و کویت داده شد و نام عبدالرحمن عوضی سرآمد نام‌های پیشنهادی بود. در همان لحظات اولیه و در تماس تلفنی با ایشان، با استقبال غیر قابل تصوری روبرو شدیم و بعد هم ریاست انجمن را بر عهده گرفت و صمیمانه و مخلصانه تا آخرین لحظات زندگی‌اش در راه گسترش روابط مردمی ایران و کویت تلاش کرد و عالمانه و شجاعانه از مواضع جمهوری اسلامی ایران برابر استعماگران نوین دفاع جانانه‌ای کرد تا جایی که در استقبال از اعضای گروه دوستی پارلمان ایران و کویت که به دعوت مجلس‌الامه کویت در فروردین ماه ۱۳۹۵ به آن کشور وارد شدند، می‌گوید: «ایران کشوری مهم و بزرگ است و پیوندهای ناگسستنی دو ملت، ریشه در تاریخ دارد و ما وظیفه و مسئولیت سنگینی بر دوش داریم؛ زیرا باید این میراث کهن را به نسل جوان منتقل کنیم.» وی می‌افزاید: «منطقه در حال حاضر دچار فضای آلوده و متشنج است و انجمن ما و گروه شما باید با تمام تلاش، سعی کنند این فضای ملتهب و نا آرام را مهار کنند.»
دکتر عوضی ضمن ابراز خرسندی از مذاکرات موفقیت‌آمیز ایران با ۶ کشور بزرگ جهان و اثبات فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای می‌گوید: «آمریکا سرمنشأ همه اختلاف‌افکنی‌های حاکم بر منطقه است و خانم رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا با فتنه‌انگیزی و طراحی هرج و مرج سازمان‌یافته در گوشه و کنار جهان عرب کوشید تا میان اعراب و ایران شکافی ایجاد کند، ولی روابط دو کشور همسایه نباید تحت تأثیر مسائل گذرا و حاشیه‌ای قرار بگیرد.»
شادروان عبدالرحمن العوضی همواره میل شدیدی داشت که از زادگاهش «اِوَز» در استان فارس، دیداری داشته باشد و آن را مشروط به همراه بودنم می‌کرد. ولی متأسفانه کهولت سن و بیماری‌اش چنین فرصتی را پیش نیاورد.
علاوه بر جلسات انجمن به مناسبت‌هایی در رایزنی فرهنگی کشورمان در کویت نیز حضور می‌یافت و نسبت به اینجانب لطف و محبت فراوانی داشت و همواره قدردان و قدرشناس فعالیت‌هایم بود و رایزنی فرهنگی کشورمان در کویت را نمونه و الگوی نمایندگی‌های سایر کشورها در کویت می‌دانست...
خدایش رحمت کند…"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha