• پنجشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98042010502
  • منبع : نمایندگی قم

قمی‌ها رتبه اول مطالعه و مصرف فست‌فود کشور

مطالعه

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با اشاره به اجرای طرح آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی عنوان کرد: قمی‌ها در مطالعه و همچنین مصرف فست فود رتبه اول و در ورزش و تماشای تلوزیون رتبه آخر کشور را دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جواد شاکر آرانی چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در ساختمان اداری آستانه حضرت معصومه (س) عنوان کرد: مرکز آمار کشور در حوزه‌های مختلف اقدام به تهیه آمار می‌کند که یکی از حوزه‌ها بحث فرهنگ است.

شاکر آرانی افزود: این مرکز با اجرای طرح آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی، به سمت اندازه گیری شاخص فرهنگ با توجه به رفتار خانواده‌ها رفته است.

وی اظهار کرد: این طرح انجام و نتیجه آن در سال ۹۶ ارائه شد که با استفاده از نظرات کارشناسان طراحی و بر اساس مستندات علمی انجام شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم بیان کرد: تفکرات و سلایق مخاطبان تأثیری در این آمار ندارد و تلاش شده به جای افکارسنجی، رفتار سنجی شود.

وی گفت: این آمار گیری در سال ۹۳ برای اولین بار انجام شد و جامعه مخاطب در دومین آمارگیری در مهر و آبان سال ۹۶ نیز سن ۱۵ سال به بعد و در مناطق شهری و روستایی در کل کشور بود؛ در سال ۹۶ تعداد ۴۰ هزار خانوار در این آمار شرکت داشتند که در قم ۱۰۴۰ خانوار انتخاب شد.

شاکر آرانی عنوان کرد: وضعیت مطالعه یکی از شاخه‌ها بود که ۵۸ درصد در کل کشور اهل مطالعه و ۴۲ درصد مطالعه نداشتند، قم در قرآن و ادعیه ۸ ساعت و ۲۱ دقیقه رتبه نخست و در مطالعه غیراز قرآن و ادعیه ۱۱ ساعت و ۴۶ دقیقه مطالعه داشت که قمی‌ها جمعاً ۲۰ ساعت و ۷ دقیقه مطالعه داشتند.

**رتبه اول قمی‌ها در مطالعه روزنامه

وی بیان کرد: طبق این آمار ۳۰ درصد از جامعه از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها مطالعه داشتند و در مطالعه روزنامه نیز، قم رتبه اول را دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم بیان کرد: در قم ۶۸ درصد مردم موسیقی گوش می‌دهند که در کشور میانگین دو ساعت و ۲۹ دقیقه است و قم رتبه چهارم را با ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه در هفته دارد.

وی در مورد شبکه‌های اجتماعی گفت :۵۳ درصد مردم کشور در این شبکه‌ها عضویت داشتند که تلگرام با ۹۵ درصد بیشترین عضویت را شامل می‌شد؛ میانگین کشور در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و ۴۰ دقیقه در روز بوده که قم رتبه چهارم را دارد.

**قم رتبه آخر کشور در ورزش را دارد

وی اظهار کرد: در این آمار رفتاری ۱۹ درصد مردم کشور به سینما و ۵ درصد به تئاتر رفتند در ورزش نیز میانگین کشوری ۲۷ دقیقه بوده که قم با ۱۴ دقیقه ورزش رتبه آخر را دارد و در هزینه ورزش نیز هر خانوار قمی ۲۵ هزار تومان برآورد شده است.

**قمی‌ها کمتر از همه تلویزیون می‌بینند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم گفت: در این سرشماری ۹۱ درصد کشور تلویزیون را می‌بینند و قم با یک ساعت و ۵۲ دقیقه رتبه آخر را دارد.

وی بیان کرد: سرانه مصرف شیر در قم ۳ لیوان و نیم در هفته است که رتبه ششم را داریم اما در نوشابه ۸/۱ لیوان است که نشان می‌دهد ۴۵ درصد جامعه قمی‌ها نوشابه مصرف می‌کنند.

شاکرآرانی عنوان کرد: قم در مصرف میوه رتبه اول را دارد همچنین در فست فود رتبه اول را از آن خود کرده و ۶۴ درصد خانوارهای قمی فست‌فود می‌خورند ضمن اینکه در مصرف غذای بیرون ۶۶ درصد قمی‌ها اظهار علاقه کرده اند.

وی گفت: طبق آمار مهم‌ترین مانع ازدواج در قم اشتغال دائم است و جوانان تمایل دارند بعد از یافتن یک شغل دائم ازدواج کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.