• دوشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98043116138
  • خبرنگار : 71415

با وجود پیروزی در انتخابات مجلس مشاوران

ائتلاف آبه از کسب اکثریت دو سومی در بخشی از پارلمان باز ماند

ائتلاف آبه از کسب اکثریت دو سومی در بخشی از پارلمان باز ماند

بلوک حاکم متعلق به نخست وزیر ژاپن همانطور که پیش‌بینی می‌شد در انتخابات مجلس عُلیای پارلمان این کشور توانست اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورد اما در نهایت این بلوک و همپیمانانش نتوانستند اکثریت دو سومی لازم برای آغاز کردن فرآیند بازبینی در قانون اساسی ژاپن را کسب کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که در دسامبر ۲۰۱۲ دور فعلی نخست‌وزیری‌اش را آغاز کرد، وعده داده اقتصاد ژاپن را با یک شروع مجدد روبرو کرده و مواضع نظامی و دفاعی ژاپن را تقویت کند. در صورتی که او تا ماه نوامبر به نخست وزیری ادامه دهد تبدیل به پرسابقه‌ترین نخست وزیر تاریخ ژاپن خواهد شد.

برآورد مقامهای ژاپن نشان داده که میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات اخیر مجلس عُلیای پارلمان این کشور موسوم به "مجلس مشاوران" به زیر ۵۰ درصد رسید و این اتفاق برای نخستین بار از سال ۱۹۹۵ برای یک انتخابات در سطح کشوری  در ژاپن رخ می‌دهد. این میزان کم شرکت رای‌دهندگان نشان می‌دهد که بسیاری از آنها انتخابات را جذاب نمی‌دانند و در عین حال این میزان در رده دوم رکوردهای کمترین سطح شرکت رای‌دهندگان در انتخاباتی در ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می‌شود.

در این انتخابات، حزب لیبرال دموکرات متعلق به شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و حزب "کومیتو" همپیمان رده پایین‌ترش از مجموع ۱۲۴ کرسی مورد رقابت دراین انتخابات ۷۱ کرسی را کسب کردند.

این در حالی است که مجلس عُلیای پارلمان ژاپن مجموعا ۲۴۵ کرسی دارد. با این حال شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن گزارش کرد، بلوک حاکم و همپیمانانش نتوانستند مجموع ۸۵ کرسی که برای دستیابی به یک اَبَر اکثریت دو سومی نیاز داشتند را در این انتخابات به دست بیاورند؛ اکثریتی که برای آغاز کردن فرآیند بازبینی در قانون اساسی صلح محور ژاپن به هدف دادن مشروعیت بیشتر به مفهوم ارتش در این کشور نیاز داشتند.

شینزو آبه اظهار کرد که در مجموع کلیت این پیروزی نشان می‌دهد رای دهندگان از تغییر قانون اساسی ژاپن برای نخستین بار از زمان تصویب آن در دوران پس از جنگ جهانی دوم حمایت می‌کند.

شینزو آبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی، بعد از مشخص شدن پیروزی ائتلافش در این انتخابات اظهار کرد که افزایش مالیات فروش از ۸ درصد به ۱۰ درصد در ماه اکتبر را برنامه‌ریزی کرده و این مساله برای نظام امنیت اجتماعی و کسب اعتماد بین‌المللی ضرورت دارد.

او گفت که رای‌دهندگان در انتخابات اخیر نشان دادند که از آغاز مناظره در مورد طرح پیشنهادی او برای بازبینی در قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن حمایت می‌کنند.

او خاطر نشان کرد: البته ما نمی‌توانیم زمان چنین تغییری در قانون اساسی را به صورت قطعی در نظر بگیریم و من متمایل هستم که سرانجام در طول دوره‌ی نخست وزیری‌ام اصلاح قانون اساسی را عملی کنم.

دوره رهبری شینزو آبه بر  حزب لیبرال دموکرات تا سپتامبر ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

یکی از برنامه‌هایی که شینزو آبه در دوره نخست‌وزیری‌اش در نظر داشته اما تاکنون موفق به اجرایی کردن آن نشده اصلاح بندی در قانون اساسی ژاپن مشهور به بند ۹ است که به ژاپن اجازه داشتن یک ارتش را نمی‌دهد و صرفاً آن را مجاز به داشتن نیروهای مسلح "دفاع شخصی" کرده است. با این حال احتمال می‌رود که شینزو آبه برای جلب نظر قانونگذاران مخالف دیگر به منظور حمایت از طرح پیشنهادی خود برای اصلاح این بند قانون اساسی و گنجاندن موضوع ارتش در آن تلاش کند.

در عین حال گزارش شد که در این انتخابات دو نامزد معلول ویلچرنشین نیز دو کرسی را در مجلس عُلیای ژاپن به دست آوردند.

این نشان‌دهنده تغییر نگرش ژاپنی ‌ها نسبت به افراد معلول است در حالی که معمولاً در این کشور افراد معلول در وضعیتی منفعل قرار می‌گرفتند.

یکی از این کاندیداهای پیروز، یاسوهیکو فوناگو، معاون رئیس یک شرکت است که به ارائه مراقبت‌های درمانی و دیگر مراقبت‌ها برای افراد سالمند و بیمار میپردازد و خودش نیز مبتلا به بیماری فلج ALS است؛ نوعی بیماری نورولوژیکی پیش‌رونده که در آن بیماران به تدریج کنترل اکثر عضلاتشان را از دست می‌دهند.

پیش از این نیز یک قانونگذار مجلس سفلای پارلمان ژاپن بعد از آن که یک کرسی را برنده شده بود مبتلا به بیماری ALS  شد، اما تاکنون هیچ کاندیدایی وجود نداشته که بعد از احراز ابتلایش به این بیماری در انتخابات وارد و پیروز شود و کرسی کسب کند . کاندیدای دیگر نیز به نام ایکو کیمورا مبتلا به فلج مغزی است. هر دوی این کاندیداها متعلق به یک حزب مخالف کوچک هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha