• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98050804095
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

نوسان قیمت "ارز" چه بر سر صنایع می‌آورد؟

نوسان قیمت "ارز" چه بر سر صنایع می‌آورد؟

ایسنا/کرمانشاه یک تولیدکننده معتقد است، نوسانات نرخ ارز، از افزایش قیمت آن برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ویرانگرتر است.

شهریار گراوندی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نوسانات چند وقت اخیر نرخ ارز و بالا و پایین شدن مداوم آن، اظهار کرد: اگرچه افزایش بی‌رویه نرخ ارز به ضرر تولیدکنندگان است و باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سرمایه در گردش خواهد شد، اما عدم ثبات نرخ ارز پیامدهای بدتری برای تولید و صنعت به همراه دارد.

وی ادامه داد: نوسانات شدید، هرگونه برنامه‌ریزی برای تولید را غیرممکن می‌کند، زیرا تولیدکننده نمی‌داند با چه قیمتی قرار است مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را بخرد و نگران است نتواند آنچه که امروز در اختیار دارد را دوباره با همین قیمت تأمین کند.

مدیر عامل صنایع سیمان سامان کرمانشاه با بیان اینکه کالاهایی که مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز آنها وارداتی است بیشتر تحت تأثیر نوسانات نرخ راز قرار دارند، تاکید کرد: البته عدم ثبات نرخ ارز، مواد اولیه داخلی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: مشکل دیگر آن است که با افزایش قیمت ارز مواد اولیه و تجهیزات نیز به سرعت گران می‌شود، اما وقتی که کاهش نرخ ارز را داریم مقاومت زیادی در برابر ارزانی آنها شاهدیم و حتی برخی کالاها همچنان روند صعودی افزایش قیمت دارند.

وی معتقد است، این موضوع چند دلیل دارد و یکی از دلایل اصلی آن سو استفاده عده‌ای خاص است که اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند.

گراوندی یادآور شد: از سوی دیگر برخی کالاها به دلیل مسائل ناشی از تحریم و سایر موارد دیگر به سختی به کشور وارد می‌شود و یا کمیاب است و این مشکلی که در تأمین مواد اولیه داریم که مانع کاهش قیمت آنها می‌شود.

گراوندی با بیان اینکه دولت باید تدابیر لازم را برای ثبات نرخ ارز بیاندیشد، گفت: بانک مرکزی کنترل خوبی بر نرخ ارز داشته که نتیجه آن را در روند کاهشی قیمت ارز شاهدیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مدیرعامل مجتمع سیمان سامان کرمانشاه با بیان اینکه در ابتدایِ افزایش قیمت دلار که به دلیل تحریم‌ها و یا جنبه‌های روانی رخ داد آن طور که باید سیاست‌های کنترلی برای نرخ ارز اعمال نشد، یادآوری کرد: از یک طرف بحران به درستی درک نشده بود و از سوی دیگر آنقدر دستورالعمل‌ها و مصوبات مختلف داشتیم که همه را سردرگم می‌کرد.

گراوند معتقد است، اکنون این مشکلات تا حدودی کنترل شده و فقط نوسانات را شاهدیم که آن هم عمدتاً به دلیل عرضه و تقاضا رخ می‌دهد.

وی تنها راه برگشت ثبات به بازار ارز را تک نرخی شدن آن و کاهش فاصله بین عرضه نیمایی و بازار آزاد دانست و عنوان کرد: وقتی که ارز ترک نرخی باشد، صادرکنندگان نیز ارزهای صادراتی خود را وارد بازار می‌کنند و با افزایش عرضه جلوی این بی‌ثباتی‌ها گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha