• جمعه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98051105566
  • خبرنگار : 71191

در نشست پنجم از سلسله گفت‌وگوهای «میراث فرهنگی و توسعه شهری» عنوان شد:

با هجومی از درخواست‌های ساخت‌وساز در بازار تهران مواجهیم

با هجومی از درخواست‌های ساخت‌وساز در بازار تهران مواجهیم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: تفاوت ۱۵ سال قبل بازار تهران به عنوان قدیمی ترین بافت و مکانی که می‌توان آن را هسته‌ی اولیه‌ تهران قدیم نامید، با این روزهایش قابل مقایسه نیستند، زمانی که تنها درخواست‌ها برای آن تعمیر یا بازسازی فضاها بود و امروز که اکثر درخواست‌ها تخریب و ساخت‌وساز است.

به گزارش ایسنا، در نشست پنجم از سلسله گفت‌وگوهای «میراث فرهنگی و توسعه شهری» که توسط معاونت میراث فرهنگی استان تهران برگزار می‌شود، این ماه با موضوع «مدیریت بافت تاریخی شهر تهران» در موزه فرش برگزار شد که به دنبال آن بازار تاریخی تهران ‌و آسیب‌هایی که این بازار از سال‌های گذشته تا امروز با آن مواجه است، مورد بررسی قرار گرفت.

محسن شیخ‌الاسلامی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - در این نشست با بیان این‌که استخوان‌بندی اصلی شهر تهران را بازار تاریخی تهران شکل می‌دهد که در کنار آن محلات دیگر قرار گرفته‌اند، ادامه داد: بازار تهران مملو از مشکلات و معضلات بزرگی است که امروز با آن روبرو هستیم که مهمترین آن را می‌توان ساخت و سازهای در حال انجام و به شدت در این منطقه از تهران دانست.

او با بیان اینکه در ۱۵ سال قبل در تهران و به خصوص در بافت و بازار تاریخی تهران اصلا بحث یا درخواستی برای ساخت‌وساز وجود نداشت، گفت: نهایتا درخواست‌هایی برای تعمیر یا بازسازی برخی از مغازه‌ها بود، اما حالا هجومی از درخواست‌های ساخت و ساز وجود دارد. حتی چهره کالبدی شهر تهران در خود فرو برده است. از سوی دیگر اصلا به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اجزای کالبدی و... در این بخش از بافت تاریخی توجه نمی‌شود.

وی ورود به بحث مدیریت بافت تاریخی تهران را نیازمندِ نگاهی کارشناسانه‌تر دانست که صرفا به خیابان‌ها ختم نشود.

او با اشاره به انجام تحقیقات و بررسی‌های تحلیلی و تکمیلی‌ برای این بافت تاریخی توسط «دفتر تسهیل‌گری بازار تهران» کرد: آن می‌تواند فتح بابی برای باز کردن و بررسی همه‌جانبه این موضوع باشد. مبانی نظری، فکری و تدوین راهکارهای عقلی برای انجام چنین نشست‌هایی ضروری است و از منظر برداشت‌های متخصصان در نگاه بصری بهره‌برداران، مالکان و مراجعان در بافت تاریخی می‌توانند به این بحث و به خصوص مدیریت بافت تاریخی ورود پیدا کنند.

شیخ‌الاسلامی اضافه کرد: برای ورود به چگونگی وضعیت بافت تاریخی و ضابطه‌مند کردن آن توجه به مدیریت بافت تاریخی و شهری در تهران اهمیت دارد.

برای گذشته تهران سوگواری نکنید

علی‌محمد سعادتی - شهردار منطقه ۱۲ تهران – نیز در سخنانی گفت: در جلسات مختلف سعی داریم امیدبخشی کنیم و همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم، چون معتقدیم آنچه که گذشته، سوگواری ندارد.

او بازار تهران را ترکیبی از ارزش‌های کالبدی، اجتماعی و سیاسی معرفی کرد که یک کالبد جدید برای آن ایجاد شده و تجارت در ان ایجاد شده است و ادامه داد: اکنون نیز به واسطه اینکه این ارزش‌های اجتماعی به انسان‌ها مرتبط است باید تغییر و تکامل آن نیز مورد توجه باشد تا اگر ارزش اجتماعی چندانی نداشت به ارزش کالبدی آن وارد شوند.

وی افزود: امروز اگر یک درخت در خانه‌ای از ریشه کنده شود شبکه‌های اجتماعی به شدت نسبت به آن مطالبه‌گر می‌شوند. به نظر من فضای اجتماعی ما حسی نسبت به تاریخ و فرهنگ ندارد. چیزی که باید بین مردم ایجاد شود تا دیگر نیازی به دستورالعملِ طرح نداشته باشد.

حلقه‌ی موتورسیکلت‌ها دور بازار تهران

سعادتی تاکید کرد: متاسفانه اکنون دورتادور بازار تهران پارکینگ موتورسیکلت تبدیل شده است، حالا اگر یکی از این موتورها آتش بگیرد بازار تهران در حلقه‌ای از آتش قرار می‌گیرد. در حالی که نمی‌دانیم متولی این دستگاه حمل و نقل چه کسی است. از ساعت ۷ صبح هزار موتورسیکلت به بازار تهران می‌آید و از آن خارج می‌شود. این تبدیل به یک مسئله بسیار پیچیده شده است که ما به عنوان متولیان شهری باید کنار گود بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha