• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98052813635
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

گفت‌وگو با مخترع آبیاری تزریقی روی گیاهان در ایران؛

حتی در بیابان هم می‌توان فضای سبز ایجاد کرد!

حتی در بیابان هم می‌توان فضای سبز ایجاد کرد!

ایسنا/آذربایجان شرقی مخترع و مجری طرح روش نوین آبیاری تزریقی روی گیاهان بوته‌ای، درختچه‌ای و درختی گفت: اجرای این طرح می‌تواند در بیابان زدایی، موثر باشد، به طوریکه می‌توان در بیابان‌ها که آبی وجود ندارد، آب را از رطوبت نسبی هوا گرفت و فضای سبز ایجاد کرد.

عبداله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: این طرح علاوه بر ثبت اختراع در ایران، به عنوان بهترین اختراع جهان در آلمان نیز شناخته شده و به تایید یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین طی مراسمی در هشت کشور با اقلیم کشور خشک از جمله سودان، سوریه و یمن و کشور آلمان از طرح آبیاری تزریقی تقدیر شد، این طرح به منظور انبوه و تجاری سازی تحت حمایت‌ پارک علم و فناوری تبریز قرار گرفته و بر همین اساس قطعه‌ای در پارک طبیعت کوه عون بن علی برای اجرای انبوه این طرح و اندازه‌گیری میزان آب مصرفی به ما اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه این طرح شامل دو تیمار آبیاری قطره‌ای و آبیاری تزریقی است، گفت: با اجرای این طرح در سطح انبوه شاهد صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب به روش تزریقی نسبت به آبیاری قطره‌ای هستیم.  

مرادی با اشاره به مدل تغذیه‌ای در روش آبیاری تزریقی اظهار کرد: در این روش، خاک حذف شده و مواد غذایی از طریق آوند چوبی وارد تنه گیاه شده و میزان پرت آب از طریق تبخیر، نیروی ثقل آب و مصرف علف‌های هرز به صفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: مواد غذایی نیز در روش آبیاری تزریقی در یک شبکه بسته وارد گیاه و به شکل نانو تامین شده و ضمن صرفه جویی در میزان مصرف مواد غذایی، نیاز واقعی گیاه نیز برطرف می‌شود.  

وی با اشاره به دیگر مزایای طرح آبیاری تزریقی گفت: مبارزه با آفات و بیماری‌ها بدون نیاز به سم پاشی از جمله مزایای این طرح بوده که یکی از بهترین راه‌های مبارزه با کرم خراط نیز به شمار می‌آید که به تازگی وارد کشور شده است، در این روش با آلوده کردن شیره نباتی، کرم خراط که در ساقه زندگی می‌کند، از بین می‌رود.  

مخترع و مجری طرح سیستم آبیاری تزریقی خاطرنشان کرد: مدیریت هورمونی برای زمستان گذرانی و حفاظت گیاه از یخ زدگی و افزایش طول عمر انبارداری میوه‌ها و گیاهان نیز از سایر مزایای این طرح به شمار می‌آید.  

وی متذکر شد: هزینه این طرح نیز نسبت به آبیاری قطره‌ای کم‌تر بوده و نیازی به هزینه پمپاژ در روش آبیاری تزریقی نیست، این سیستم آب را تا حد نیاز در اختیار آوند چوبی قرار داده و سپس به طور اتوماتیک آبیاری را قطع می‌کند.  

وی تاکید کرد: آبیاری تزریقی در آینده می‌تواند جایگزین آبیاری مدرن در کشاورزی مدرن شده و انتظار دارم متولیان امر اعم از سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب برای حمایت از این طرح و صادرات دانش فنی آن به سایر کشورها پای کار بیایند.  

مرادی با بیان اینکه بر خلاف قرن 20 که جنگ بر سر نفت بود، قرن 21 قرن جنگ آب است، گفت: در صورت حمایت از این طرح و اجرایی شدن آن، می‌توان مشکل کم آبی و بی آبی را در کل کشور حل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح به طور فردی و به مدت 10 سال وقت و حدود 300 میلیون تومان نیز هزینه صرف کرده‌ام و به تازگی نیز حدود 45 میلیون تومان اعتبار از سوی پارک و علم و فناوری استان برای اجرای پایلوت این طرح اختصاص داده شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha