• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98061307255
  • منبع : نمایندگی سمنان

وضعیت سبز استان سمنان در آستانه کوچ مسافران گرمسیر

وضعیت سبز استان سمنان در آستانه کوچ مسافران گرمسیر
عکس تزئینی است

ایسنا/سمنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان از وضعیت سبز این استان در آستانه فصل کوچ پرندگان مهاجر خبر داد.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله خجسته‌پور در اولین جلسه ستاد مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان بر لزوم آمادگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای مواجهه با خطرات احتمالی ناشی از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان تاکید و اظهار کرد: باتوجه به سرما دوستی ویروس آنفولانزای فوق حاد و فعالیت آن در فصول سرد، علی‌رغم وضعیت سبز استان، همه دستگاه‌های متولی باید علاوه بر اقدامات پیشگیرانه از آمادگی کامل برای رویارویی احتمالی با این بیماری برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در استان از بابت این بیماری وجود ندارد افزود: باوجود اینکه استان سمنان در مرحله سبز قرار دارد نباید از این بیماری که استعداد تغییر شکل و ظهور در اشکال و انواع نوپدیدی را دارد، غفلت کرد لذا در همین راستا، پیشگیری برای ما به عنوان یک اصل، از اهمیت مضاعفی در این شرایط برخوردار است.

نایب‌ریس ستاد استانی مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان با اذعان به اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان، معمولا از دو طریق جامعه انسانی را به مخاطره می‌ندازد گفت: این بیماری مشترک نخست از طریق ارتباط مستقیم پرنده با انسان و دوم از طریق توزیع فرآورده‌های گوشتی طیور و پرندگان آلوده در بازار سلامت جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه ویروس آنفولانزای فوق حاد قدرت بالایی در تغییر شکل دارد ادامه داد: به دلیل این ویژگی باید همواره آمادگی کاملی برای رویارویی احتمالی با آن در استان‌های مختلف وجود داشته باشد.

خجسته‌پور از اطلاع‌رسانی و آموزش به عنوان یکی از راه‌های مقابله با خطرات احتمالی این بیماری مشترک نام برد و گفت: این آموزش و اطلاع‌رسانی باید به طور جدی هم در جامعه هدف ما که به صورت صنعتی در حوزه صنعت طیور فعالیت دارند و هم در روستاها که عمدتا رویکردی سنتی به پرورش طیور دارند مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی به مردم بخش اعظم مشکلات ما را حل می‌کند تصریح کرد: اگر مردم شناخت دقیقی از این بیماری مشترک، خطرات آن و راه‌های مقابله و پیشگیری از آن را داشته باشند کار همکاران ما در دستگاه‌های ذی‌ربط بسیار آسان‌تر می‌شود.

دکتر خجسته‌پور با اشاره به تجربه بروز این بیماری در سال‌های گذشته در برخی نقاط کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در آن زمان، مقاومت برخی از مردم روستاها در مقابل معدوم‌سازی طیور آلوده بوده لذا چنانچه آموزش‌های لازم داده شود معضلاتی از این دست، در مواقع خطر مشکل‌ساز نخواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به سرمایه‌گذاری بالای بخش خصوصی در حوزه‌ صنعت طیور گفت: معمولا در این بخش مشکل چندانی وجود ندارد چرا که به دلیل سرمایه‌گذاری بالا در مرغداری‌های صنعتی، تولیدگران و صاحبان صنعت خود به منظور پیشگیری از بروز بیماری نهایت همکاری را با مسوولان دارند اما در بحث طیور بومی معمولا به دلیل عدم آگاهی برخی روستاییان مشکلاتی وجود دارد که این مهم نیز از طریق اطلاع‌رسانی به‌هنگام و آموزش از طریق دهیاری‌ها و دیگر دستگاه‌های مسوول قابل حل است.

وی با اشاره به قرار گرفتن استان در مسیر کریدورهای پرتردد شمال-جنوب و شرقی-غربی خاطرنشان کرد: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، حساسیت‌ها در استان سمنان بیشتر است چرا که بخش مهمی از حمل و نقل طیور از طریق محورهای این استان انجام می‌گیرد. ضمن اینکه استان سمنان در مسیر کوچ سالانه پرندگان مهاجر نیز قرار دارد.

معاون استاندار با اشاره به محوریت استانداری در ستاد مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: یکی از دلایل محوریت استانداری در این ستاد این است که در مواقع بروز خطر، با هماهنگی بین‌بخشی زمینه بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.

خجسته‌پور همچنین بر لزوم توجه به روش‌های پیشگیرانه تاکید و تصریح کرد: همچنان‌که مسوولان دامپزشکی استان نیز گزارش دادند، فرآیند واکسیناسیون طیور به طور جدی پیگیری می‌شود لذا ضمن دعوت از مردم برای همکاری در این طرح انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌ها و از جمله بسیج سازندگی استان همچون ادوار قبلی همراهی لازم را با دامپزشکی استان داشته باشند.

به گزارش ایسنا سمنان، پرندگان مهاجری همچون غاز، اردک، حواصیل، فلامینگو و... هر ساله سفر خود را از سیبری آغاز و بعد از طی مسیرهای طولانی با عبور از آسمان استان سمنان برای رسیدن به زمستان معتدل گرمسیری به سمت تالاب‌های خلیج فارس، هامون و دیگر تالاب‌های مناطق گرمسیری می روند . این پرندگان حوالی اواخز مهر و آبان برای سفر رفت خود از آسمان استان می گذرند و اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه نیز در مسیر برگشت به سمت سیبری در آسمان سمنان مشاهده و گاه در اکوسیستم‌های آبی استان استراحت و توقف کوتاهی دارند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha