• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98061608048
  • خبرنگار : 71639

گوترش نقش موگابه را در مبارزه با آپارتاید یادآور شد

گوترش نقش موگابه را در مبارزه با آپارتاید یادآور شد

طبق اظهارات دبیرکل سازمان ملل، "نقش رابرت موگابه در استقلال زیمبابوه و مبارزه علیه آپارتاید، بخش مهمی از میراث او به شمار می‌رود". این رهبر پیشین زیمبابوه به تازگی در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی درگذشت رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر اسبق زیمبابوه در سن ۹۵، به تازگی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیامی در "تسلیت به دولت و مردم زیمبابوه" منتشر کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل این سازمان به "خدمات قابل توجه" موگابه در زمان ریاست بر سازمان‌هایی نظیر "سازمان وحدت آفریقا" و یا "جامعه توسعه جنوب آفریقا" اشاره کرد.

این سخنگو همچنین اظهار کرد، موگابه مرتبا در دیدارها و کنفرانس‌های سازمان ملل که در مقر نیویورک برگزار می‌شد، حضور پیدا می‌کرد.

او افزود: "سازمان ملل، قویا به حمایت خود از اقدامات زیمبابوه در ارتقای فراگیر ثبات، توسعه پایدار، اداره دموکراتیک کشور و حقوق بشر، ادامه خواهد داد".

در همین حال، عفو بین‌الملل معتقد است موگابه -که حدودا چهار دهه رهبری زیمبابوه را برعهده داشت- "لکه‌ای پاک‌نشدنی در سابقه حقوق بشری کشورش بر جای گذاشت".

به گفته این گروه حقوق بشری، موگابه در اوایل رهبری خود "دستاوردهای برجسته‌ای" از طریق سرمایه‌گذاری کلان در بهداشت و آموزش داشت، اما بعدها عملکردش افت کرد. اشاره این گروه به آزار و کشتار مخالفان سیاسی در دوران رهبری او بوده است.

"مولِیا موانانیاندا"، معاون رئیس عفو بین‌الملل در حوزه کشورهای جنوب آفریقا می‌گوید: "با اینکه رابرت موگابه خود را ناجی زیمبابوه تلقی می‌کرد، آسیبی همیشگی به مردم و شهرتش وارد آورد".

از سویی دیگر، دولت چین این رهبر فقید را "رهبری برجسته" خواند که در دفاع از حاکمیت کشورش با قاطعیت عمل کرده است.

گِنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین بیان کرد، این کشور از درگذشت موگابه عمیقا متاثر است.

به گفته این سخنگو، موگابه با دخالت بیگانگان مخالفت می‌کرد و در ارتقای روابط چین با زیمبابوه و کشورهای آفریقایی نقشی فعال داشت.

رهبر اپوزیسیون زیمبابوه نیز اظهار کرد که "با دیگر مردم آفریقا، در سوگ به سر می‌برند"؛ با این حال، او همزمان به دردی که کشورش طی "دهه‌ها مناقشات سیاسی" طی دوران موگابه متحمل شد نیز اشاره کرده است.

روز جمعه و پس از اعلام مرگ موگابه توسط امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهوری فعلی زیمبابوه، نلسون چمیسا که رهبری "جنبش تغییر دموکراتیک" را بر عهده دارد، به خانواده موگابه تسلیت گفت.

او از جایگاه موگابه به عنوان یکی از پدران بنیان‌گذار زیمبابوه تقدیر کرد اما مشکلات حقوق بشری در زیمبابوه و "کم‌کاری‌های دولتی" طی سال‌ها رهبری او را یادآور شد.

منانگاگوا، این رئیس‌جمهوری پیشین را "قهرمان ملی" و بالاترین افتخار کشور عنوان کرده است. به گفته او، عزای عمومی در زیمبابوه تا زمان دفن موگابه برقرار خواهد بود. فوت موگابه در سنگاپور -که تحت مراقبت پزشکی به سر می‌برد- رخ داد.

رئیس‌جمهوری فعلی زیمبابوه از سنگاپور جهت "مهمان‌نوازی بی‌بدیل و مراقبت پزشکی از این رهبر" تشکر به عمل آورده است. منانگاگوا برای مدت‌ها تا سال ۲۰۱۷ که از کابینه موگابه اخراج شد، به او وفادار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha