• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98062411344
  • خبرنگار : 71639

کوبا به یک فعال اپوزیسیون اجازه سفر نداد/واکنش انگلیس

کوبا به یک فعال اپوزیسیون اجازه سفر نداد/واکنش انگلیس

ممانعت دولت کوبا از سفر یکی از فعالان اپوزیسیون این کشور به انگلیس جهت دیدار با نمایندگان، موجب خشم عده‌ای از مقامات دولت لندن شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اکسپرس، بوریس گونزالس آرِناس که خبرنگاری مستقل در کوبا است، قرار بود این هفته سفری به انگلیس داشته باشد اما در فرودگاه از سفر او ممانعت به عمل آمد. پس از مهیا نشدن سفر او، نشریه خبری اکسپرس از طریق اسکایپ به مصاحبه با این خبرنگار پرداخته است.

او در مصاحبه‌اش توضیحاتی در مورد بازداشت شدن مکرر خود، اجبار به ترک شغل و آزار و اذیت خانواده‌اش در اثر مخالفت با دولت کمونیست کوبا ارائه داده است.

دیوید دیویس، نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس، ممانعت از سفر گونزالس را محکوم کرده و می‌گوید این اقدام، "بی‌احترامی به آزادی‌های اولیه" است. این نماینده از گونزالس دعوت کرده بود تا به مصاحبه با یک گروه پارلمانی در امور کوبا بپردازد.

گونزالس در رابطه با ممنوعیت سفرش می‌گوید: "این اقدام دولت کوبا است، آن‌ها به فعالان کوبایی اجازه ترک کشور را برای سخنرانی و همکاری با دیگر سازمان‌ها در کشورهای خارجی نمی‌دهند".

او می‌گوید این موضوع در ماه‌های اخیر شدت گرفته است و شاید "صد یا دویست فعال" هم‌اکنون نمی‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

این فعال سیاسی ادعا کرده که اتفاق مذکور برای بسیاری از فعالان اپوزیسیون در کوبا رخ داده است؛ او می‌گوید هنوز دلیلی رسمی در توضیح این اقدام دولت دریافت نکرده اما یقین دارد که انگیزه‌های سیاسی پشت این موضوع است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش‌هایی مدعی شد، کوبا از "بازداشت‌های خودسرانه، اخراج از مناصب دولتی و اذیت و آزار" برای خاموش ساختن مخالفان سیاسی بهره می‌جوید.

ریاست جمهوری کوبا، در حال حاضر به عهده میگل دایاز-کانل است؛ با این حال رائول کاسترو،‌ دبیر اول حزب کمونیست در این کشور به شمار می‌رود.

گونزالس در توضیح فعالیت‌های سیاسی خود می‌گوید: "اذیت و آزار در حال افزایش است؛ سیستم کاسترو همیشه با اپوزیسیون سر ستیز داشته است".

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، در سال ۲۰۱۶ به تمجید از فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا پرداخته و او را "قهرمان" خطاب کرده بود؛ گونزالس می‌گوید جانبداری کشورهای غربی علیه کوبا، وضعیت را برای مردم این کشور وخیم‌تر می‌کند. او در همین باره می‌گوید: "من موضع کوربین را می‌دانم و این مرا خشمگین می‌سازد زیرا رژیم کاسترو گروه بزرگی از قربانیان ایجاد کرده است".

این خبرنگار مستقل در بیان وضعیت زندگی در کوبا گفته است: "مبارزه طبقاتی مختلف، آن طور که مارکسیست‌ها می‌گویند مردم فقیر خوب‌اند و ثروتمندان نه، در کوبا وجود ندارد و مردم فقیر، شرایط بسیار بدتری از هر طبقه دیگر در این کشور دارند".

او در ادامه اظهار داشت: "بدون شک، بیشتر مردم کوبا با وجود گرسنگی، کمبود دارو، کمبود خدمات سلامت عمومی، سطح بد آموزشی و سختی‌های همه‌روزه ما تحت رژیم کاسترو، ادامه این وضعیت را پذیرا نیستند".

دیوید دیویس در محکومیت ممانعت از سفر این خبرنگار گفته است: "ممانعت دولت کوبا از گفتگوی آقای گونزالس با نمایندگان [بریتانیا] بسیار مایوس‌کننده است و متاسفانه نشان از بی‌احترامی به آزادی‌های ابتدایی آن‌ها دارد". او اظهار داشته که از این خبرنگار کوبایی مجددا دعوت به عمل خواهد آورد و ابراز امیدواری کرده که دولت کوبا، به او اجازه سفر دهد. سفارت انگلیس در کوبا از دولت این کشور خواسته تا در این مورد توضیح ارائه دهد و اعلام کرده که با گونزالس در تماس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha