• یکشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98063115407
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

بررسی میزان اثر بخشی چهار داروی جدید توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

بررسی میزان اثر بخشی چهار داروی جدید توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در یکسال گذشته، سنجش میزان اثر بخشی چهار داروی جدید در انتظار تولید در کشورمان در مقایسه با مشابه خارجی، توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است.

به گزارش  ایسنا،  غلامرضا کمیلی از یکسال قبل، مطالعات هم ارزی زیستی (بیواکوالانسی) در خصوص داروهای در انتظار مجوز تولید، در آزمایشگاه جامع تحقیقات این دانشگاه که یکی از آزمایشگاه های دارای دستگاه های پیشرفته در کشور است، با همکاری بخش خصوصی (زیر نظر پزشک و متخصص فارماکولوژی) آغاز شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 4 قلم دارو به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته است ادامه داد: بیش از 80 درصد از آزمایشات مرتبط با این 4 دارو به اتمام رسیده و نتایج به زودی به سازمان غذا و دارو ارائه خواهد شد.
وی افزود: بیش از 12 داروی دیگر، مرحله اول آزمایشات را با موفقیت طی کرده و مجوزهای لازم را دریافت نموده اند و در نوبت انجام آزمایشات مرحله دوم می باشند.  
دکتر کمیلی تصریح کرد:  این داروها در مرحله اول که مرحله آزمایشات برون تن(In-Vitro)  نامیده می شود پس از بررسی فرمولاسیون و میزان ماده موثره موجود بر اساس استانداردهای تعریف شده جهانی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت عدول از استانداردها در همین مرحله اول از مطالعه خارج می شود.
وی اضافه کرد: دارویی که در مرحله اول حائز استانداردها بود، پس از دریافت مجوزهای قانونی لازم، وارد مرحله دوم که مرحله درون تن(In-Vivo)  نامیده می شود، می گردد.
وی ادامه داد: در این مرحله با تجویز داروی ایرانی و نمونه استاندارد خارجی به داوطلبین سالم در شرایط استاندارد، روند جذب ماده موثره در پلاسمای خون، در دو داروی ایرانی و خارجی سنجیده شده و مطابق با ضوابط بین المللی مورد مقایسه قرار می گیرند و نهایتاً میزان اثر بخشی دو دارو در مقایسه با هم سنجیده می شود.
رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این آزمایشات زمان بر بوده و مرحله اول مطالعه یک تا دو ماه و مرحله دوم چند ماه طول می کشد.
وی تاکید کرد: هر داروئی که هم اکنون در داروخانه های کشور در حال توزیع است، تمام این مراحل را سپری کرده و پس از کسب استانداردهای لازم وارد چرخه تولید و توزیع شده است. بنابراین ترویج این موضوع که برخی داروهای داخلی فاقد اثر بخشی لازم برای درمان است، ناشی از کار دقیق علمی نیست و الزاماً تصورات فردی محسوب می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha