حسین محمدی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سطح استان ۷۴ مدرسه با ۸۱ کانکس وجود دارد، افزود: از ابتدای سالجاری با کمک خیرین کلنگ پنج مدرسه برای جایگزینی زده شده که با توجه به اینکه شروع پروژه با استفاده منابع خیرین صورت می گیرد و تکمیل پروژه از طریق منابع نیمه تمام مردمیملی خواهد بود امکان زمان بندی دقیقی برای این پروژهها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه عموما منابع خیرین از کنترل سازمان نوسازی خارج است، گفت: تعهدات خیرین در یک پروژه به منزله به اتمام رساندن آن پروژه توسط خیر نیست و در بعضی از پروژهها به محض اتمام تعهدات خیر در صورتی که پروژه نیمه تمام باشد مابقی پروژه توسط سازمان نوسازی و از طریق اعتبارات ملی تکمیل میشود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی ضمن اشاره به اینکه مدارس کانکسی عموما تک کلاسه هستند، ادامه داد: بالغ بر ۸۵ درصد مدارس کانکسی کمتر از ۱۰ نفر دانش آموز دارند و این مدارس کانکسی عموما در مناطق شازند و خنداب هستند که امیدواریم برای مهرماه سال آینده بتوانیم حدود ۱۰ کلاس کانکسی را از دور خارج کنیم.
وی با تاکید بر اینکه الزامی برای سازمان نوسازی مدارس برای برچیدن مدارس کانکسی وجود ندارد و تنها این اقدامات در راستای تحقق عدالت آموزشی است، به برنامههایی که در این راستا صورت گرفته اشاره کرد و افزود: در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسهساز برنامهای را تحت عنوان جمع آوری مدارس کانکسی از سطح استان دنبال کردیم که تحت همین عنوان تاکنون خیرین برای جایگزینی پنج مدرسه کانکسی مشارکت کردند، همچنین با فرمانداریها برای جایگزینی مدارس کانکسی توافق کردیم که از طریق منابع ملی و استانی در صورت محقق شدن اعتبارات، این جایگزینی صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه در مهرماه سالجاری مراسم برچیده شدن بخاریهای نفتی از مدارس را در سطح استان برگزار میکنیم، افزود: ۲ هزار و ۱۰۸ فضای آموزشی و کمک آموزشی در سطح استان وجود دارد که شامل مدرسه، سالن، خوابگاه و ... میشود و حدود ۲۰۸ هزار دانش آموز در سطح استان در این فضاها مشغول تحصیل هستند. ۱۴درصد از این فضاهای آموزشی و کمک آموزشی در سطح استان از بخاریهای نفتی استفاده میکردند که باتوجه به اینکه طرح استاندارسازی سیستمهای گرمایشی مدارس از سال ۹۲ در استان آغاز شده، از ابتدای مهرماه سالجاری در سطح استان مدرسهای که از بخاری نفتی استفاده کند نخواهیم داشت.
محمدی با اشاره به اینکه در تمام مدارس سطح استان استانداردسازی سیستم گرمایشی صورت گرفته است، ادامه داد: به تمام مناطق استان اعلام کردیم که آن دست از مدارسی که از بخاری نفتی استفاده میکنند و در آمار وجود ندارند را به سازمان نوسازی مدارس استان اطلاع دهند تا استانداردسازی آنها نیز انجام شود که تاکنون برنامه ریزیها و کارهای نهایی برای جمع آوری بخاریهای نفتی در مدارس استان انجام شده است.
۵۰۷۴ مدرسه استانداردسازی شده اند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه طرح استانداردسازی مدارس در دو افق تعریف شده است، گفت: این طرح از سال ۹۲ آغاز شده و افق اول آن شامل برچیدن بخاریهای نفتی و افق دوم آن نیز شامل برچیدن کلیه بخاریهای گازی در کلیه فضاهای آموزشی و کمک آموزشی است.
وی همچنین با بیان اینکه هزار و ۱۹۹ مدرسه از مدارس استان در افق دوم طرح نیازمند استاندارسازی خواهند شد، افزود: از ابتدای این طرح ۷ هزار و ۲۶۲ کلاس نیازمند استاندارسازی بودند که تا پایان سال گذشته ۵ هزار و ۷۴ کلاس از این تعداد استانداردسازی شدهاند و امیدواریم تبدیل بخاریهای گازی به سیستم موتورخانهای و شوفاژ ۲ هزار و ۱۸۸ کلاس مابقی که شامل ۵۲۴ مدرسه میشوند را حداکثر تا سال ۹۹ با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان( بدون در نظرگرفتن تورم) به اتمام برسانیم که در این صورت پرونده استانداردسازی در سطح استان بسته خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه یکی دیگر از نیازها، تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس موجود است، گفت: بخشی از تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس در سالهای گذشته انجام شده است ولی با این وجود ۳ هزار و ۸۴۴ کلاس در استان وجود دارد که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند.
حذف مدارس نوبت دوم نیازمند احداث ۱۲۳۹ کلاس
وی با تاکید بر اینکه تمامی مدارس شهرستان ساوه دو نوبته هستند و ملزم هستیم که بر اساس عدالت آموزشی تمامی مدارس را به نوبت صبح تبدیل کنیم، افزود: برای حذف مدارس نوبت دوم در سطح استان باید هزار و ۲۳۹ کلاس احداث شود.
سایتهای مسکن مهر حداقل ۲۶۱ کلاس نیاز دارند
محمدی همچنین با اشاره به اینکه سایتهای مسکن مهر حداقل به ۲۶۱ کلاس نیاز دارند، اظهارکرد: شرکتهای انبوهسازی و دستگاههای دیگر در سایتهای مسکن مهر علاوه بر ساخت مسکن باید مدرسه نیز میساختند که به تعهدات خود عمل نکرده و به اجبار وظیفه ساخت مدارس سایتهای مسکن مهر به سازمان نوسازی مدارس تحمیل شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه برای رفع تمام نیازهای آموزشی در سطح استان در مجموع اعتباری بالغ بر هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان بدون لحاظ تورم نیاز است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات محدودی که در اختیار سازمان نوسازی است برای انجام تمام این پروژهها زمان طولانی باید صرف شود.
کمک ۱۷۱۰ خیر به ساخت فضاهای آموزشی و کمک آموزشی استان
وی با بیان اینکه طی این بیست و یک جشنواره که در سالهای متمادی برگزار شده است هزار و ۷۱۰ خیر به ساخت فضاهای آموزشی و کمک آموزشی کمک کردند، گفت: ۱۳۷ پروژه از سالهای ۸۹ تا ۹۷ به صورت پروژههای تمام مردمی یا مشارکت دولت و خیرین انجام شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه خیرین در جشنواره بیست و یکم حدود ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل یا احداث فضاهای نیمه تمامی که به صورت مردمی بوده است تعهد ایجاد کردند، افزود: این رقم در مقایسه با جشنواره بیستم(سال گذشته) که ۱۷.۷ میلیارد تومان بوده رشدی ۶۰ درصدی را در جذب مشارکتهای مردمی در پی داشته است، همچنین از اعتبار جشنواره بیستم ۷۹ درصد تا زمان برگزاری جشنواره بیست و یکم محقق شده است که این اعتبار به پروژههای آموزشی و کمک آموزشی تزریق شد.
محمدی همچنین اظهار کرد: میزان هزینهکردهای آن دست از پروژههای خیرین که به صورت تمام مردمی است در اختیار سازمان نوسازی قرار نمیگیرد و در اختیار خود خیرین است.
وی تکمیل پروژههای نیمه تمام، جذب پیمانکاران به پروژه های عمرانی و تعمیر و تجهیز مدارس را از مهمترین چالشهایی که در حال حاضر سازمان نوسازی مدارس استان با آن روبروست عنوان کرد و گفت: با توجه به نحوه تامین اعتبارات و اعتبار بسیار کمی که بابت تعمیرات مدارس درنظر گرفته میشود، مدارس ما با گذشت زمان مستهلکتر می شوند و با این اعتبارات محدود رسیدگی به تمامی مدارس و تمامی خواستههای آموزش و پرورش امکانپذیر نیست.
اعتبارات با زیربنا همخوان نیست
محمدی با اشاره به اینکه رقمی که بابت تعمیرات در سال گذشته در اختیار داشتیم حدود ۶ میلیارد تومان بوده است، اظهارکرد: این رقم با یک میلیون متر مربع زیربنایی که در اختیار ماست همخوانی ندارد و عددی نیست که با آن بتوانیم نیازهای تعمیراتی مدارس استان را مرتفع کنیم، از طرفی مدارس جزو آن دست از ساختمانهایی هستند که به شدت مستهلک میشوند، بنابراین تعمیر و تجهیز مهمترین نیاز امروز سازمان نوسازی مدارس است.
وی با بیان اینکه دیگر در دستگاه اجرایی اعتباری به صورت نقد وجود ندارد و با استفاده از اسناد خزانه اسلامی کار میکنیم گفت: استفاده از این اسناد منجر به افزایش قیمت تمام شده پروژه نیز میشود چرا که پیمانکاری که پروژهای را شروع میکند پول خود را دو سال بعد دریافت میکند و از طرفی استفاده زا این اوراق در قیمت تمام شده پروژه تاثیرگذار است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه برای ساخت یک مدرسه قیمت تمام شده به ازای هر متر مربع زیربنا حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، افزود: هزینه ساخت مدرسه در استانهای مختلف متفاوت است ولی با توجه به متریال و موادی که در پروژهها استفاده میکنیم و مشکلاتی که در پروژهها وجود دارد، قیمت تمام شده در استان مرکزی در مقایسه با سایر استانهای مجاور رقم پایینتری است که این امر به جهت استفاده ما از اسناد خزانه اسلامی است که باعث شده از موفقترین دستگاه ها در این زمینه بشمار آییم.
وی با بیان اینکه در راستای فرهنگ سازی و استفاده صحیح از فضاهای آموزشی در ورودی مدارسی که به تازگی افتتاح شدند تابلویی نصب میشود، گفت: در این تابلو محل تامین اعتبار پروژه توضیح داده شده و از دانش آموزان و مدیران خواسته میشود که در راستای حفظ این سرمایه ملی کوشا باشند.
محمدی با تاکید بر اینکه نحوه استفاده صحیح از فضای آموزشی به فرهنگ افراد بر میگردد، خاطرنشان کرد: بخش دیگر این مسئله آن است که امروزه فضای کافی برای تخلیه انرژی بچهها در فضای خانه وجود ندارد و مدارس تنها مکانی هستند که بچهها انرزی خود را تخلیه میکنند. به همین دلیل مدارس خیلی زودتر نسبت به ساختمانهای اداری و کاربریهای متفاوت مستهلک میشوند همچنین در مدارس دخترانه به واسطه انضباط بیشتر دختران نسبت به پسران تعمیرات و نگهداری کمتی نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه در راستای هدفمند کردن منابع نیروی انسانی و فضای آموزشی احداث مجتمع آموزشی به نفع سیستم آموزشی کشور است، اظهارکرد: مدارسی که ساخته میشوند عموما ۶، ۹ و ۱۲ کلاسه هستند بنابراین سعی میکنیم که مدارس ۶ و ۹ کلاسه هم نسازیم و به سمت مدارس ۲۴ و ۳۶ کلاسه و مجتمع سازی برویم. حسن مجتمع سازی این است که مثلا وقتی سه مدرسه ۱۲ کلاسه را در کنار هم میسازیم برای این مجتمع تنها یک سالن ورزشی میسازیم، همچنین سرویس حمل و نقل دانش آموزان نیز از سامان بیشتری برخوردار است بنابراین در مجموع این رویه در کاهش هزینهها و افزایش سامان دهی موثر است.
کلنگ اولین مدرسه سبز استان به زودی به زمین می خورد
محمدی با اشاره به مدارس هوشمند و تعریفی که از هوشمندسازی وجود دارد، گفت: در سالهای گذشته مدارس هوشمند آن دسته از مدارسی بودند که صرفا دارای تخته هوشمند بودند که از سال گذشته این تعریف تغییر کرده و یک تعریف جدیدی را به اسم «مدارس سبز» ایجاد کردیم. فراخوان این مدارس منتشر شده و در مرحله انتخاب مشاور هستیم. به زودی کلنگ اولین مدرسه سبز را در استان در کوی کوثر اراک به زمین میزنیم.
وی با بیان اینکه در مدارس سبز همه چیز هوشمند است، افزود: در این مدارس تنها تخته هوشمند نیست بلکه آب، انرژی، رفت و آمد، فضا، حرارت محیط و در کل همه چیز هوشمند است. تعریف هوشمندسازی از جانب ما دیگر نصب یک تخته هوشمند نیست و دیگر به دنبال این هدف نیستیم، تعریف هوشمندسازی از نظر ما ایجاد «مدرسه هوشمند» است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با اشاره به اینکه راه اندازی مدرسه هوشمند نیاز به مطالعات عمقی دارد، گفت: کار برنامهریزی و مطالعات آموزشی این طرح در دانشگاه شیراز به سفارش سازمان نوسازی مدارس کشور شروع شده و ما نیز قصد نداریم بیگدار به آب بزنیم چرا که مسئله هوشمندسازی یک بحث جدید و علمی در سراسر دنیا بشمار میرود که نیاز است همانگونه که سازمان نوسازی مدارس کشور در بحث مقاوم سازی مدارس در سطح آسیا جزو ردههای یک و برتر بشمار میرود و حرفی برای گفتن دارد، بتوانیم در مدارس سبز و تمام هوشمند نیز جزو پایه گذاران آن قرار بگیریم.
محمدی با بیان اینکه علیرغم حجم پروژهها و تلاشهایی که نوسازی مدارس انجام میدهد شاهد برد رسانهای بسیار ضعیفی در خصوص عملکرد این سازمان هستیم که باید تقویت شود.
انتهای پیام
نظرات