• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98070704764
  • منبع : نمایندگی مرکزی

پایداری تولید گندم در استان مرکزی برای دومین سال پیاپی

پایداری تولید گندم در استان مرکزی برای دومین سال پیاپی

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در حوزه تولید گندم، برای دومین سال پیاپی به پایداری تولید دست پیدا کرده ایم.

به گزارش ایسنا، مجید آنجفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آستانه پایان فصل خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان در سال زراعی ۹۸_ ۹۷، تاکنون بیش از ۳۰۵ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که پیش بینی می شود این مقدار تا پایان فصل خرید، حداقل  به میزان گندم خریداری شده سال قبل یعنی حدود ۳۱۹ هزار تن برسد .

وی افزود: برای دومین سال پیاپی، با تلاش کارشناسان، شبکه مراقبت، گیاه‌پزشکان دولتی و بخش خصوصی و با همکاری سازمان بسیج مهندسین و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی بویژه آفت سن گندم در سطح ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع، میزان درصد سن‌زدگی گندم استان در محدوده یک درصد نگه داشته شد که از باکیفیت ترین گندم های تولیدی کشور به شمار می رود .

آنجفی گفت: در سال جاری همچنین با کنترل و نظارت بر عملکرد کمباین‌های استان و نوسازی ناوگان مکانیزه استان از جمله جذب هفتاد کمباین جدید از محل تسهیلات خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون و اعتبارات اشتغال روستایی، برای اولین بار دو شاخص مهم میزان افت خالص و افت ناخالص گندم تولیدی استان به حدود یک و نیم درصد رسید که بر این اساس میزان ناخالصی‌های گندم برداشت شده استان یک واحد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی همچنین افزود: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت احتمال فعالیت دلالان و قاچاق گندم به خارج از کشور وجود داشت و با تلاش و همکاری شبانه روزی همه نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی، رصد و پایش دقیق مراکز تولید و نیز مراکز خرید گندم، با وجود کاهش حدود ۱۸ درصدی میزان خرید گندم در کشور، پیش بینی می شود در استان مرکزی کاهش خرید نداشته باشیم که در سال مزین به نام رونق تولید، دستاورد بزرگی در راستای حفظ و پایداری تولید این محصول استراتژیک در استان مرکزی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: میزان کل تولید گندم استان مرکزی در سالجاری به ۴۰۰ هزار تن رسید که دستیابی به این میزان تولید در سایه تلاش کشاورزان گندمکار، بهره وری از منابع تولید از جمله آب و خاک،  بکارگیری توصیه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، افزایش ضریب نفوذ بذر اصلاح شده با جایگزینی ارقام و واریته های جدید گندم آبی و دیم دارای  پتانسیل‌های بالای تولید و مقاوم به آفات، بیماری ها، سرما و تنش خشکی به دست آمده است.

به گفته آنجفی، همچنین بهای کل محصول تحویلی گندم به مبلغ  5225 میلیارد ریال حدودا یک ماه زودتر از سال زراعی قبل به کشاورزان پرداخت و تسویه کامل صورت گرفته است.

وی در پایان افزود: پیش بینی می شود با برنامه های ترویجی و آموزشی تدوین شده، روند تولید این محصول در سال زراعی جاری ضمن افزایش بهره وری از منابع موجود، حفظ و ارتقاء یابد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha