• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98070705118

برنامه نامزدهای تصدی شهرداری قزوین؛

از کافی‌شاپ پل امام رضا (ع) تا خارج کردن دست شهرداری از جیب مردم!

از کافی‌شاپ پل امام رضا (ع) تا خارج کردن دست شهرداری از جیب مردم!

ایسنا/قزوین در پی استعفای شهردار قزوین بعد از کش‌وقوس‌های فراوان محمد درافشان مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی قزوین، ششم مردادماه به‌عنوان سرپرست شهرداری قزوین انتخاب شد، حال پس از گذشت دو ماه از انتخاب سرپرست؛ شورای شهر گزینه‌های احتمالی شهرداری قزوین را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، «غلامحسین شیری، فریبرز کریمی، حسن آصفی، نادر محمدزاده، سیاوش طاهرخانی، علیرضا ترابی، مازیار علوی و مدیح» نامزدهای شهرداری قزوین هستند که رزومه آن‌ها به شورای شهر ارسال‌شده است، در جلسه شب گذشته شورای شهر که به‌صورت علنی برگزار شد سه نامزد تصدی پست «شهردار قزوین» به ارائه برنامه‌های خود پرداختند و نامزدهای دیگر نیز در جلسات بعدی برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد تا اعضای شورا بهترین گزینه و بهترین برنامه را برای شهرداری قزوین به مدت دو سال انتخاب کنند.

با ایجاد درآمد پایدار بدهی شهرداری را کاهش می‌دهم

فریبرز کریمی اولین نفری بود که پس از پرسش‌های اعضای شورا به ارائه برنامه‌های خود پرداخت، وی دارای دکترای معماری و رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که برگزاری و داوری مسابقات علمی، تهیه طرح‌های پژوهشی، تهیه بیش از ۶۰ طرح هادی و تفصیلی روستایی و تهیه طرح هادی شهری را در کارنامه کاری خود دارد.

فریبرز کریمی در ابتدای برنامه‌های خود بر ضرورت تهیه طرح جامع بافت قدیم در قزوین تأکید کرد، وی همچنین لازمه خروج از بن‌بست را همکاری شهردار با شورا دانست و گفت: معتقد هستم باید زیر نظر اعضای شورای اسلامی شهر قزوین کارکرد تا با همفکری یکدیگر بتوان در اجرای پروژه‌های شهری از بن‌بست‌ها خارج شد، اگر نامزدی بر اساس سفارش افرادی به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود، درنهایت باید بدنه شهرداری چنین شخصی را بپذیرد تا بتواند فعالیت کند.

کریمی ناتمام ماندن پروژه پل امام رضا (ع) را ضعف شهری بیان و تصریح کرد: این پروژه باید ادامه پیدا کند حتی اگر به بهای نابودی بخشی از باغستان باشد، اگر دست من باشد انتهای پل امام رضا که نیمه‌تمام است را به کافی‌شاپ تبدیل می‌کنم، همچنین پروژه‌های ناتمام شهری را به کمپ مسافرتی تبدیل می‌کنم تا این‌ها درس عبرتی باشد که پروژه‌ها به پایان برسد.

وی به بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری به بانک شهر اشاره کرد و گفت: با ایجاد درآمد پایدار می‌توان این بدهی را تسویه کرد و از این بدهی سنگین نجات یافت، همچنین کریمی افزایش نرخ تخلفات شهری را عین عدالت و عاملی مؤثر در کاهش تخلفات بیان کرد.

قانون‌مداری، سهولت در روند سرمایه‌گذاری، جوان‌گرایی، خارج شدن از روزمرگی، متعهد بودن، استفاده از تجارب دیگران، خدمتگزار بودن، توسعه حمل‌ونقل مبتنی بر ناوگان حمل‌ونقل، پیاده مداری، اعتماد به مدیریت بانوان، توجه به سیما و منظر شهری، توجه به موضوع حفظ باغستان سنتی، توجه به توسعه گردشگری قزوین و استفاده کارشناسان خبره در حل مشکلات و بدهی‌های شهرداری، توسعه درآمدهای پایدار ازجمله برنامه‌های این نامزد تصدی پست شهرداری قزوین بود.

پروژه شهید انصاری را می‌توان به نتیجه رساند

گزینه دوم حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین بود، بدون اینکه اعضای شورا از آصفی سؤالی بپرسند وی برنامه چهارساله‌ای که با شعار «بُرد، بُرد، بُرد» تدوین کرده بود را ارائه کرد؛ اعضای شورا این برنامه را کامل دانستند و کسی در مورد جزئیات برنامه سؤالی نپرسید و آصفی به‌صورت دنباله‌دار برنامه‌های خود را مطرح کرد.

 وی دارای کارشناسی ارشد معماری و دکتری مدیریت اجرایی گرایش در پروژه و ساخت است، رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین و مدیر امور ساختمانی جمعیت هلال‌احمر استان از دیگر سوابق وی است.

آصفی بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تأکید کرد و گفت: باید در مدیریت شهری از نگاه کالبدی به فضایی حرکت کرد و شهروند محور بود تا بتوان رضایتمندی شهروندان قزوینی را به دست آورد.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذار به قزوین بیاید و سود ببرد، می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان رساند به همین دلیل باید در جذب سرمایه‌گذاران بیش از گذشته تلاش کرد، یکی از پروژه‌هایی که علاوه بر تملک نیمه‌تمام مانده است پروژه شهید انصاری است که می‌توان به نتیجه رساند.

این نامزد شهرداری تأکید کرد: باید جسارت این را داشته باشیم که سرمایه‌گذار در اینجا سرمایه‌گذاری کرده و سود سرمایه خود را دریافت کند، باید نقاط ضعف و قوت شهرداری احصا شود تا بتوان مجموعه مدیریت شهری را به‌خوبی اداره و پروژه‌هایی در شهر قزوین تعریف کرد که به نفع شهر قزوین باشد و مردم از امکانات آن برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید پروژه‌هایی ایجاد کنیم که به چشم بیاید و مردم ببینند که ما آن را به اتمام می‌رسانیم. این امر با برنامه‌ریزی و تعاملات ملی انجام می‌شود. همچنین هوشمند سازی شهر و شهرداری از مباحث مهم دیگر است.

ارتقا کیفیت ساخت‌وساز، افزایش تاب‌آوری شهری، عدالت در توزیع خدمات، عدالت در دریافت عوارض شهری، هوشمند سازی ارائه خدمات در شهرداری، تقویت سرمایه و مشارکت اجتماعی، تشویق باغداران به حفظ باغستان سنتی، تسهیلگری ارتقای ورودی‌های شهر قزوین، به‌کارگیری سازمان‌های مردم‌نهاد، استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت شهری، توجه به موضوع کمبود آب در برنامه‌ریزی شهری و توجه به گردشگری ازجمله برنامه‌های آصفی برای تصدی پست شهرداری بود.

پل امام رضا (ع) مانند قیفی است که شهر را قفل می‌کند

غلامحسین شیری سومین گزینه شهرداری بود که در بدو ورود با پرسش‌های ۲۵ دقیقه‌ای اعضای شورا روبه‌رو شد، وی تصریح کرد: پاسخ به این سؤالات نیازمند زمان زیادی است، وی دارای مدرک کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد است و در کارنامه خود مدیریت تحول و مدیرکل راه و ترابری استان قزوین، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، عضو شورای شهر قزوین، مجری راه‌آهن غرب کشور و معاون مدیرکل جهاد سازندگی قزوین را دارد.

شیری بابیان اینکه برای شهر قزوین اهمیت زیادی قائل است، گفت: درعین‌حال هفت پیشنهاد استانداری برای استان‌های مهم داشتم، همچنین برای معاونت راه و روستایی وزارتخانه که در حال طراحی است، استانداری و شهرداری در استان‌های دیگر داشتم اما ترجیح می‌دهم تا آبان ماه سال ۱۴۰۰ که بازنشسته می‌شوم در قزوین بمانم و خدمت کنم چون اینجا شهر خودم است و آخر خدمت را می‌خواهم در شهر خودم بگذرانم.

وی تأکید کرد: برخی‌ها تبلیغ کردند که بنده به شورا اعتقادی ندارم، این حرف‌ها درست نیست شهردار مجری مصوبات شورا است و چنین سخنانی در جهت تخریب بنده بوده و معنای دیگری ندارد، هر شهرداری که از سوی شورای شهر فعلی انتخاب شود در اصل از طریق اصلاحات انتخاب‌شده است اما بحث شایسته‌سالاری بسیار مهم است. می‌توانید عملکرد مرا از استان‌هایی که در آن‌ها فعالیت داشتم بپرسید. من از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و حتی از بین اهل سنت در مدیریت شهری استفاده کردم؛ زیرا به شایسته‌سالاری اعتقاد دارم. خط قرمزهایی همچون سلامت و پاک دستی، تکریم ارباب‌رجوع عواملی هستند که موجب پایداری مدیریت شهری می‌شوند.

شیری در پاسخ به سؤال در خصوص راهکار بدهی ۴۰۰ میلیاردی شهرداری، عنوان کرد: مطمئن باشید که در زمان من نیز بدهی افزایش پیدا می‌کند، این بدهی به‌مرورزمان و با توجه به مصوبات شورا ایجادشده است اگر در زمان تصویب بودجه دقت می‌شد این بدهی ایجاد نمی‌شد.

وی تأکید کرد: برای برنامه‌های سال بعد باید هزار میلیارد بودجه داشته باشیم و به‌علاوه آن ۴۰۰ میلیارد نیز باید برای بدهی داشته باشیم، این امر نیاز به همفکری دارد و شهرداری نمی‌تواند به‌تنهایی این را انجام دهد.

پاسخ شیری به این سؤال شوخی اعضای شورا را در پی داشت و عبدالرزاقی یکی از اعضای شورای شهر قزوین گفت: «آقای مهندس پس کاری کنید که شورا را با شش هزار میلیارد بدهی تحویل شورای ششم بدهیم»، شیری بابیان اینکه در زمان فعالیت من پیمانکار ۹۰ میلیارد طلب داشت اما کیفیت کارهایمان بالا است گفت: اگر تحقیق کنید با بستن بودجه منفی می‌توانیم رشد کنیم همان‌طور که در آمریکا اغلب بودجه را منفی می‌بندند.

شیری تأکید کرد: در حال حاضر شهرداری و شورای شهر دو دستشان تا آرنج در جیب مردم است اگر ما خوب پیش برویم می‌توانیم یک دست را از جیب مردم خارج کنیم، برای رسیدن به این اهداف و بودجه باید از محل املاک به پول برسیم.

وی تصریح کرد: حمایت از جوانان و سرمایه گذاری بر نیروهای جوان را باید مورد توجه قرار دهیم اگر توجه نکنیم باختیم، در خصوص باغستان قزوین شعار زیاد دادند اما شش هزار هکتار باغستان نابود شد به دو هزار و ۵۰۰ هکتار رسید، باغستان بالاترین میراث ما است که باید با تمام وجود حفظ شود و توسعه شهر نباید به باغستان ضربه بزند.

این نامزد تصدی پست شهرداری خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ برای شهردار گنج است اما معضل بزرگ اجتماعی است وقتی در کمیسیون ماده پنج شهر را بفروشیم و تراکم اضافه بدهیم قابل جبران نیست نباید فضای سبز را به تجاری کنیم در بافت فرسوده باید کارهای زیادی انجام شود و اختیار دست شورا و شهرداری نیست و نیاز به تعامل بین استانی داریم.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط ضعف قزوین نداشتن کمربندی است، کمربندی باید ترافیک را حل کند، یک طرح کمربندی به وسعت ۴۰ کیلومتر برای قزوین طراحی کرده بودیم که از اتوبان به جاده قدیم، بعد به سمت شهر صنعتی البرز سپس بویین‌زهرا بعد دولت‌آباد و رشت می‌رفت، جای اینکه هزینه کنیم باید به دولت فشار بیاوریم تا برای تأسیس کمربندی ۷۰ درصد کمک و مشارکت کند.

شیری عنوان کرد: پل امام رضا (ع) در مسیر گاز ایجادشده و همانند قیفی است که ترافیک را به سمت خود هدایت می‌کند و موقع خروج قفل می‌شود این ضعف است، کمربندی باید هشت خط داشته باشد، کمربندی شرق نیز خیابان است نه کمربندی.

به گزارش ایسنا، در جلسه آینده شورای شهر و یا جلسه فوق‌العاده از دیگر نامزدهای شهرداری قزوین دعوت به عمل می‌آید تا در شورای شهر، برنامه‌های خود را ارائه دهند تا پس از بررسی کامل شهردار قزوین انتخاب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha