• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98070705352
  • خبرنگار : 50059

بیشترین پرونده‌های قضایی استان قزوین چیست؟

بیشترین پرونده‌های قضایی استان قزوین چیست؟

ایسنا/قزوین نشست خبری رئیس‌کل دادگستری استان و دادستان قزوین به‌منظور تشریح برنامه‌های شش ماهه نخست سال جاری و ارائه آمار پرونده‌های ورودی استان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی در این نشست با بیان اینکه همه ما مدیون شهدا هستیم، اظهار کرد: زندگی‌نامه شهدا نشان می‌دهد زندگی شهدا متأثر از نهضت اباعبدالله الحسین (ع) است لذا دشمن به‌خوبی به این موضوع پی برده و درصدد است تا این ارتباط را کمرنگ کند.

وی افزود: تاکنون به‌واسطه عمق ارتباط بین اقشار مختلف مردم و شهدا همچنین وحدت و همدلی، دشمن‌شناسی و ‌اطاعت از ولایت و ‌رهبری تیر دشمنان به سنگ خورده است و توفیقی در این راه به دست نیاورده‌اند و انقلاب اسلامی در همان مسیری حرکت می‌کند که امام راحل آن را معرفی کرده بود.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین با بیان اینکه دشمن امیدوار به کم‌رنگ کردن آرمان‌های انقلاب اسلامی بود، گفت: با انتخاب فرزندی از بدنه قوه قضاییه برای پذیرش مسئولیت این قوه مبارزه با فساد رنگ و بوی دیگری گرفته و امید تازه‌ای در بین مردم به وجود آمده است.

 این مسئول ادامه داد: برای مقابله با فساد تلاش می‌شود به‌صورت قانونمند و مستدل حرکت کرد چرا که انحراف از قانون خود یک اشتباه است لذا برای مقابله با فساد و مفسد و کسانی که از مرز قانون گذشته‌اند باید طبق قانون عمل کرد و رسانه‌ها و فضای مجازی نیز طبق این روال باید اقدام کند.

وی در خصوص میزان پرونده ‌های شش‌ماهه ابتدای سال جاری گفت: در شش‌ماهه اول سال ۹۸ حدود ۶۷ هزار پرونده کیفری به دادسراهای استان وارد شده که هفت اتهام در حدود ۳۳ هزار و ۸۰۰ پرونده در حدود ۵۰ درصد کل پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام قدرتی اعلام کرد: سرقت مستوجب تعزیر با ۷۱۱۹ پرونده و ۱۱ درصد در صدر جرائم کیفری است و بعد از آن به ترتیب توهین به اشخاص عادی با شش هزار و ۹۶۰ پرونده، ضرب‌وجرح عمدی، تهدید به ضرب‌وجرح عمدی، تهدید، ایراد صدمه غیرعمدی در تصادفات، تخریب و رانندگی بدون گواهینامه رسمی بیشترین میزان پرونده را دارد.

وی ادامه داد: همچنین کلاه‌برداری، انتشار تهمت، افترا، الفاظ رکیک، فحاشی، نسبت‌های توهین‌آمیز، ‌نگه‌داری مواد مخدر در رده‌های بعدی بیشترین میزان پرونده را شامل می‌شود.

 رئیس‌کل دادگستری استان قزوین در خصوص خواسته‌های شعب حقوقی و پرونده‌های این شعب در شش‌ماهه نخست سال جاری گفت: ۲۶ اتهام ۸۰ درصد پرونده‌های ما را تشکیل می‌دهد لذا نیاز است همه برای فرهنگ‌سازی در این زمینه عمل کنند تا پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۲ هزار پرونده حقوقی در دادگاه‌های استان تشکیل‌شده که ۵۰ درصد آن شامل ۲۱ هزار و ۵۷۱ پرونده هفت عنوان مطالبه خسارات دادرسی، مطالبه خسارت تأخیر تأدیه، اعسار از پرونده هزینه دادرسی، مطالبه خسارت حق‌الوکاله، مطالبه وجه، تأمین خواسته و اعسار از پرداخت محکوم‌به را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه اگر برخی از مقررات و قوانین اصلاح شود بسیاری از پرونده‌های فرعی بسته خواهد شد، گفت: بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها مربوط به ناآگاهی مردم است لذا نیاز است بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی دهی در جامعه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

این مسئول در خصوص میزان طلاق توافقی در شش ماهه نخست سال جاری گفت: سال ۹۸ تعداد پرونده‌های طلاق توافقی ۱۱۳۲ پرونده بود، این رقم در سال ۹۷ به ۱۳۱۳ پرونده بود.

وی با اعلام اینکه در شهر قزوین میزران درخواست طلاق توافق نه درصد کاهش داشته است، بیان کرد: در شهر آبیک دو درصد افزایش درخواست طلاق داشتیم و در بوئین‌زهرا سه درصد کاهش، ‌در تاکستان ۲۳ درصد کاهش، البرز ۲۴ درصد کاهش و آوج ۱۲ درصد افزایش میزان پرونده‌های طلاق توافقی به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام قدرتی در پایان در خصوص میزان کل طلاق در استان عنوان کرد: در شش‌ماهه اول سال ۹۷ تعداد پرونده‌های طلاق ۲۲۲۱ پرونده بود که این رقم در شش‌ماهه اول سال جاری به ۲۱۴۷ پرونده رسیده است که خوشبختانه در این زمینه شاهد سه درصد کاهش طلاق هستیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه خبرنگاران حاضر سؤالات خود را پرسیده و مسئولان قضایی استان به آن پاسخ دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha