• چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98071008209
  • خبرنگار : 71191

امیدواریم بتوانیم جواب اعتماد ایران را بدهیم

امیدواریم بتوانیم جواب اعتماد ایران را بدهیم

رییس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو گفت: امیدوارم بتوانم جواب اعتماد ایران را در گذشته، برای به امانت دادن الواح هخامنشی، با بازگرداندن همه‌ی الواح به ایران پاسخ دهم.

به گزارش ایسنا، پروفسور کریستوفر وودز که همزمان با انتقال چهارمین محموله از الواح گلی هخامنشی به ایران سفر کرده است، در نشست خبری که امروز (چهارشنبه دهم مهرماه) به همراه سایر مقامات موزه ملی و میراث فرهنگی کشور در محل موزه ملی برگزار شد، از اعتماد دولت ایران به دانشگاه شیگاگو برای امانت دادن الواح هخامنشی در گذشته قدردانی کرد و گفت: آنها آثار فاخری را به ما دادند که برای ما یک اتفاق فوق العاده بود، امیدوارم بتوانیم جواب این اعتماد را با بازگردان کامل الواح به ایران بدهیم.

او از مهمترین اهدافِ این موسسه پژوهشگر را مراقبت کامل از گنجینه‌ی الواح هخامنشی بیان کرد و افزود: از سوی دیگر همه تلاش خود را می‌کنیم تا تحقیقات لازم و کاملی برای رمزگشایی آنها انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید برا ین‌که برای نخستین بار است که به ایران آمده‌ و خوشحال آثاری که سال‌ها روی آن‌ها مطالعه کرده را به کشور ایران برگردانده، اظهار کرد: تاکنون به عنوان مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو امکان دیدنِ کشورِ ایران را نداشتم اما خوشحالم که توانستم نقشی در بازگشت الواح به ایران داشته باشم.

او با بیان این که از دو سال گذشته به عنوان رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو در این سمت فعالیت می‌کند، اضافه کرد: از روز نخست هدفم این بود که روال جریان بازگشت الواح به ایران را از سر بگیرم که خوشبختانه موفقیت آمیز بود.

وودز همچنین کشف گل نبشته‌های هخامنشی در تخت جمشید را یک اتفاقِ فوق العاده توصیف کرد که در سال ۱۹۳۳ میلادی در تخت جمشید رخ داده و همه را شگفت زده کرده است و بیان کرد: این برای نخستین بار است که می‌توانیم از طریق گل‌نوشته‌ها، اوجِ قدرتِ  دوره هخامنشی را نشان دهیم.

او گفت: ما همیشه می‌خواستم الواح را به کشور برگردانیم پنج سال است که برنامه برگشت الواح به ایران را برنامه ریزی کرده‌ایم، ادامه داد: اما به دلیل وجود روال اداری که باید از طریق دادگاه عالی آمریکا انجام می‌شد این روال تا امروز طولانی شده بود.

وودز رییس موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو همچنین با شاره به هشت ماه زمانِ استفاده شده برای بسته‌بندی الواح در دانشگاه شیکاگو، بیان کرد: این بسته‌بندی حتی قبل از برگزاری دادگاه نهایی عالی آمریکا در دانشگاه شیگاگو انجام شد. از سوی دیگر و بعد از اعلام رای نهایی دانشگاه، پرونده قانونی پیش آمده برای این الواح مشکلاتی داشت که باید آن را برطرف می‌کردیم براساس این پرونده ما نیاز به اجازه نامه و طی کردن روند زیادی مانند گرفتن مجوز «اوفک» داشتیم که یک سال و نیم روند آن به طول کشید وخوشحالیم توانستم آن را به سرانجام برسانیم.

رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو همچنین با تاکید بر این‌که هدف اصلی این موسسه همکاری با ایران و موزه ملی ایران وبازگشت این الواح بود که امیدواریم بتوانیم در زمینه مطالعات اعتماد قبل را همچنان در طرف ایرانی ایجاد کنیم و آن ادامه دار باشد، ادامه داد: این پایان داستان ما نیست امیدوارم فصل جدیدی برای همکاری بین ایران و ما باشد تا بررسی‌هاو مطالعات از این دوران داشته باشیم.

نشست‌هایی درباره الواح هخامنشی در سطح بین‌المللی برگزار می‌کنیم

جبرییل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران - نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از رأی نهائی دادگاه عالی آمریکا به نفع ایران بعد از یک پرونده پیچیده ۱۴ ساله و بازگشت بخشی از الواح هخامنشی باقی مانده در امریکا به کشور رگشت داده شده است، گفت: زمانی که رای دادگاه صادر شد، رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو از طریق ایمیل این خبر را به ما اطلاع داد در ایمیل او خوشحالی از رای دادگاه آمریکا به نفع ایران کاملا مشهود بود.

وی با بیان اینکه خوشحالم امروز تلاش برای برای بازگشت الواح هخامنشی نشان داد ما از بهره‌برداری‌های سیاسی دوری کرده‌ایم و گفت: در کاوش‌های هرتسفلد در تخت‌جمشید در سال ۱۳۱۱ با توافق دولت وقت این مجموعه به صورت امانی در اختیار دانشگاه شیگاگو قرار گرفت  که تاکنون در سه مرحله بخش‌های از آنها به کشور برگشت داده شده است.

او همچنین با اشاره به این که بخشی از این الواح را در گالری هخامنشی و در کنار پیکره داریوش در موزه ملی به نمایش گذاشته است، گفت: این کار را انجام دادیم تا ارتباط زمانی و تاریخی نسبت به این  آثار برقرار شود، همچنین در مذاکراتی که با رئیس دانشگاه شیگاگو داشتیم نسبت به برگزاری یک نمایشگاه جامع ازآثار و مطالعات انجام شده روی الواح شیگاگو در سطح بین المللی صحبت کرده‌ایم.

در سال ۸۰، قراربود دو ساله همه الواح به کشور برگردانده شود

محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها - نیز در سخنانی گفت: کاری که امروز با این سر و صدای خبری انجام می‌شود در همه دنیا یک اتفاق رایج است که نیاز به این خبررسانی‌ها نداشت، اما اتفاقات ناگهانی که در طول چند سال گذشته رخ داد باعث این خبرسازی‌ها شد، چون به طور دایم اشیای موزه‌ای بین موزه‌ها و مراکز علمی در حال رفت وآمد هستند اما در جریان الواح هخامنشی اتفاق دیگری رخ داد.

وی با تاکید بر این که در این جریان طرفِ ایران، دولت آمریکا نبود یعنی عوامل سیاسی باعث رخ دادن این اتفاقات و دیر شدن زمانِ بازگشتِ الواح به کشور نبودند، بیان کرد: حکومت‌ها هیچ گاه در این نوع مسائل (فرهنگی و تاریخی) دخالت نمی‌کنند.

او با اشاره به مکاتباتش با دانشگاه شیکاگو در سال ۱۳۸۰ و زمانی که به عنوان رییس موزه ملی در این مکان فعالیت می‌کرده، اظهار کرد: از دانشگاه شیگاگو درخواست کردیم تا آخرین وضعیت الواح را به ما اطلاع دهند و شیکاگو بسیار صادقانه اعلام کرد که این الواح را به ما بدهد، به همین منظور درآن زمان بخشی از آثار در قالب ۳۰۰ اثر توسط رئیس وقت موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو به ایران منتقل شد.

وی با اشاره به این‌که در همان سال، تفاهم‌نامه‌ای بین موزه ملی و دانشگاه شیکاگو در موزه ملی ایران امضا شد که براساس آن تفاهم نامه باید در طول دو سال بعد دیگر الواح نیز به کشور برگردانده می‌شد، بیان کرد: با انتشار این خبر عده‌ای که به دنبال گرفتن غرامت از کشور ایران بودند به دادگاه عالی آمریکا شکایت کردند تا این آثار با به عنوان جایگزین غرامت خود دریافت کنند بنابراین دولت آمریکا جلوی گرفتن خروج آثار را گرفت، پس از آن در مکاتباتی که بین ایران و دانشگاه شیگاگو انجام شد این دانشگاه نیزهمه تلاش خود را کرد تا دادگاه را مجاب کند، اما از آن جا که مانند دیگر نقاط دنیا، مدت زمان دادرسی به پرونده‌های بین‌المللی قدری طولانی است و از سوی دیگر ما کاملا مطمئن بودیم هیچ رأی مخالفی در هیچ دنیای برای آثار فرهنگی کشور دیگری صادر نمی‌شود، خوشبختانه این بار نیز این اتفاق افتاد و رآی آمریکا به بازگشت کامل همه الواح به کشو  بود.

کارگر با بیان این‌که ما همکاری خود را با همه نهادهای فرهنگی، علمی و موزه‌ای در سراسر دنیا ادامه می‌دهیم، افزود: در طول این مدت زمان ذره‌ای از اعتمادمان به هیچ نهاد علمی در دنیا کم نشده ونخواهد شد.

هنوز بخش زیادی از الواح مطالعه نشده‌اند

محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - نیز در سخنانی اظهار کرد: از زمان موفقیت ایران در دیوان عالی کشور بلافاصله با رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو مکاتباتی مختلفی را برای بازگشت اشیا به ایران آغاز کردیم و درخواست کردیم تا یکباره همه آثار به کشور برگردانده شود، اما به دلیل گرفتن مجوز اوفک و بسته بندی آثار، آنها اعلام کردند در مرحله نخست فقط حدود ۱۷۰۰ اثر را به کشور برمی‌گردانند، هر چند اصرار ما باز هم ادامه داشت اما جواب موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو همین نکته بود که نمی توانند بیشتر از آن را در یک دوره بازگشت به ایران بدهند.

وی ادامه داد: بعد از موافقت برای بازگشت همین بخش از الواح به کشور بلافاصله اعلام کردیم باید به فوریت کاری انجام شود تا دیگر الواح باقی مانده در آمریکا به سرعت به ایران برگردانده شود، همچنین همکاری و احترام برای تفاهم و ارتباط بین ایران و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیگاگو رخ دهد، چون نباید کاری به سیاست داشته باشیم.

طالبیان تاکید کرد: اتفاق امروز را به فال نیک می‌گیرم تا دیگر آثار  به سرعت به ایران برگردانده شوند. بخشی زیادی از الواح هنوز مطالعه نشده‌اند  تا بتوانیم فصل‌های جدید از اطلاعات جدید از اسناد تاریخی به پژوهشگران در کشور ارائه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۱۰ ۲۱:۴۵

خسته نباشد به خبرنگار و عکاس محترم به خاطر پوشش خبری این اتفاق مهم میراث فرهنگی