• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 98080401645
  • خبرنگار : 50022

مجمع فلاسفه ایران از یادگاری‌های یک فقیه البرزی است

مجمع فلاسفه ایران از یادگاری‌های یک فقیه البرزی است

ایسنا/البرز مجمع فلاسفه ایران یکی از موسسات غیر دولتی مرتبط با مکتب ولی عصر (عج) و از موقوفات علمی و فرهنگی آیت الله سید احمد میرخانی فقیه البرزی است.

دکتر حسین عسکری برای ایسنا نوشت:

پیشینه مکتب ولی عصر به سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد اما مجمع فلاسفه ایران با همراهی و حمایت فرزندان آیت الله میرخانی و گروهی از استادان فلسفه در سال ۱۳۹۶ با هدف هم اندیشی درباره موضوعات مختلف علوم انسانی به ویژه حکمت و فلسفه تاسیس شده است.

ساختمان مجمع در خیابان کارگر جنوبی شهر تهران، با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع و در هفت طبقه، دارای کتابخانه‌ای با حدود یکصد هزار جلد کتاب، اتاق‌ها و تالارهای مجزای گفت و گو، سالن آمفی تئاتر و امکانات اقامتی ویژه میهمانان داخلی و خارجی است. این مجمع تشکلی غیردولتی است که زیر نظر هیئت امنا اداره می‌شود.

 ایجاد بسترهای لازم و مناسب برای تعامل فکری، مفاهمه و هم افزایی دانشمندان و صاحب نظران علوم انسانی، هم اندیشی در مسائل علمی و فرهنگی و یافتن راهکارهای مناسب، ترویج عقلانیت فردی و اجتماعی در سطح جامعه ایرانی، شناساندن تحولات علوم انسانی به پژوهشگران دانشجویان و نسل جوان از جمله اهداف کلان مجمع فلاسفه ایران است.

۳۲ عنوان اثر چاپ شده و نشده در زمینه علوم اسلامی، تکمیل ساختمان مسجد ولی عصر تهران و تشکیل کتابخانه آن، تاسیس مکتب ولی عصر (موسسه آموزش عالی اسلامی برای بانوان در سال‎های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری تنی چند از استادان حوزه و دانشگاه)، تاسیس موسسه صدوق جهت تعلیم و تربیت کودکان بی سرپرست در شهر ری، تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهر رودهن، تاسیس مجتمع‌های دینی و رفاهی شامل مسجد، گرمابه، مدرسه و... در روستاهای اطراف تهران، کرج و شهریار، فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در خارج کشور جهت تقویت شیعیان به ویژه در زمان امام موسی صدر در لبنان و کمک به احیای جلدهای پانزدهم و شانزدهم کتاب بحارالانوار و دوره بیست و چهار جلدی کتاب مرآت العقول نوشته علامه محمدباقر مجلسی، بخشی از باقیات صالحات آیت الله میرخانی به شمار می‌رود.

 آیت الله سید احمد میرخانی که ریشه در روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز دارد، در ۲۹ مهر ۱۳۷۲ در شهر تهران درگذشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha