• یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98080502441
  • خبرنگار : 50040

حماسه‌آفرینان عاشورا پرورش‌یافته مکتب امام حسن مجتبی(ع) بودند

حماسه‌آفرینان عاشورا پرورش‌یافته مکتب امام حسن مجتبی(ع) بودند

ایسنا/گیلان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گیلان اولین و مهمترین اقدام امام حسن مجتبی(ع) را کادرسازی و پرورش نیرو در تراز جامعه اسلامی دانست و گفت: حماسه‌آفرینان عاشورا پرورش‌یافته مکتب امام حسن مجتبی(ع) بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر چهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط ویژه و حساس دوران امامت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد:‌ مرور تاریخ درس‌های مهمی به ما می‌دهد و مهمترین درس ولایتمداری است.

وی صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه را نتیجه عدم ولایت‌پذیری و ولایتمداری امت اسلام دانست و افزود:‌ خواص شیعه و یاران امام زمینه‌ای را پیش آوردند که ایشان به ناچار قرارداد صلح با معاویه را امضا کرد لذا امام حسن مجتبی(ع) در غربت و مظلومیت به سر می‌برد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گیلان اوج غربت و مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) را در تعدد سوءقصد به جان ایشان دانست و عنوان کرد:‌ امام وقتی از خانه بیرون می‌آمد در زیر لباس زره بر تن می‌کرد تا از خطر احتمالی در امان باشد لذا بی‌مهری‌های زیادی حتی از طرف نزدیکان امام نسبت به ایشان صورت گرفت.

وی عدم همراهی امت با امام به عنوان ولی خدا را موجب شکست در برابر دشمنان دین دانست و اضافه کرد:‌ امام حسن مجتبی(ع) به واسطه کاهلی و سست عنصر بودن یارانش در جنگ مقابل معاویه شکست خورد، اما همین افراد بعد از پذیرش صلح لقب «مذل المومنین» را برای امام حسن مجتبی(ع) به کار می‌برند؛ در حالی که خودشان شایسته این لقب بودند.

چهری با اشاره به مراحل مختلف زندگی امام حسن مجتبی(ع)، یادآور شد:‌ یکی از مراحل مهم زندگی امام حسن(ع) که کمتر به آن پرداخته شده بعد از امضای قرارداد صلح با معاویه است. در این دوران ۱۰ ساله تا شهادت امام حسن مجتبی(ع) چهار اقدام اساسی از سوی ایشان انجام شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه اولین و مهمترین اقدام امام حسن(ع) را کادرسازی و پرورش نیرو در تراز جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد:‌ حبیب بن مظاهر و سلیمان بن صدر خزاعی از جمله کادرسازی‌های امام حسن مجتبی(ع) بودند و لذا قرار بود این نیروها در قیام امام حسین(ع) به ایفای نقش بپردازند. در واقع حماسه‌آفرینان عاشورا پرورش‌یافته مکتب امام حسن مجتبی(ع) بودند.

چهری، برگزاری جلسات تفسیر و تبیین قرآن را دومین اقدام اساسی امام دوم شیعیان دانست و گفت:‌ در آن دوران افراد زیادی سعی در تفسیر به رای قرآن داشتند تا بتوانند مسلمانان را از مسیر اسلام ناب به انحراف بکشانند، اما امام حسن مجتبی(ع) با برگزاری جلسات معرفتی اجازه نداد اسلام ناب از بین برود.

وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) هرگز دست از مبارزه با بدعت اموی برنداشت، تاکید کرد: ‌به دستور معاویه در منابر نماز جمعه نسبت به امیرالمومنین(ع) بدگویی می‌شد و لذا امام حسن(ع) به عنوان سومین اقدام با این خدعه‌ها و مکرها مقابله کرد و به بیان حقایق اسلام و قرآن پرداخت.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گیلان رسیدگی به ایتام، فقرا و مساکین را چهارمین اقدام امام حسن(ع) در ۱۰ سال پایانی عمرش دانست و اظهار کرد:‌ امام تمام دارایی‌های خود را بین فقرا تقسیم کرد و چندین بار نیمی از اموالش را در راه رسیدگی به ایتام بخشید. بخشش امام به حدی بود که برخی به او ایراد می‌گرفتند.

چهری، ایثار و از خودگذشتگی را یکی از فضیلت‌های اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) دانست و عنوان کرد:‌ بخشندگی، از خودگذشتگی و مهربانی امام حسن مجتبی(ع) حتی شامل حال دشمنان می‌شد و همین سیره بسیاری از دشمنان و مخالفان ایشان را تحت تاثیر قرار داد و متحول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha