• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98080803948

استاندار فارس خواستار شد

مستندات توزیع حقابه‌ها در فارس جمع‌آوری شود

مستندات توزیع حقابه‌ها در فارس جمع‌آوری شود
استاندار فارس

ایسنا/فارس استاندار فارس خواستار جمع‌آوری مستندات تاریخی، دولتی و  مبانی حقوقی و حق اشتراکات حقابه‌های استان در شرایط متفاوت شد.

به گزارش ایسنا، عنایت‌الله رحیمی چهارشنبه ٨ آبان در جلسه شورای حفاظت منابع آبی فارس با بیان اینکه مصارف منابع آبی در استان در قالب شرب، صنعت و کشاورزی اندازه‌ای مشخص است، گفت: بخشی از مصارف آبی مانند شرب اولویت دارد و تامین آن اجباری است.

او به توزیع حق آبه در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع از گذشته بر مبنای مستندات قانونی، عرفی و یا تصمیماتی که در زمان ساخت سد گرفته شده، انجام می‌شود و باید در نظر داشت که اگر سدی احداث نمی‌شد کدام یک از اراضی از سدهای احداث شده، بهره‌مند می‌شدند؟

استاندار فارس ادامه داد: اگرچه وسعت اراضی کشاورزی استان به مرور زمان افزایش یافته اما سد همان حجم را دارد و در برهه‌های مختلف با میزان بارش‌ها کم و زیاد شده است.

رحیمی همچنین به نحوه تخصیص آب مورد نیاز کشاورزان در سال زراعی جاری هم اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان آب منطقه‌ای فارس باید با هماهنگی جهاد کشاورزی اهرم‌های تشویقی و تنبیهی را برای توزیع آب در دستور کار قرار دهند، به عنوان مثال یکی از اهرم‌های تشویقی این است که آب را به کشتی اختصاص دهند که مطالعه شده و مناسبت‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد.

او رعایت الگوی کشت و کاشت گیاهان کم آب بر را از مواردی عنوان کرد که می‌تواند موضوع چگونگی توزیع آب به عنوان یک اهرم تشویقی و تنبیهی مدنظر قرار گیرد.

استاندار فارس گفت: انتظار قابل قبولی نیست که در یک جلسه تمام مناسبات توزیع آبی را تغییر داد، زیرا نیازمند مطالعه یک برنامه علمی و عملیاتی هستیم تا یک الگوی حقوقی و عادلانه ایجاد شود.

رحیمی یادآور شد: ملاک توزیع آب باید تصمیم گیری در این سه مورد باشد که اکنون، در کوتاه مدت و بلند مدت چه کاری باید انجام دهیم؟

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیر زمینی هم اشاره و عنوان کرد: اجرای این طرح منوط به یکسری اقدامات است که باید از سوی وزارت نیرو انجام شود.

استاندار فارس ادامه داد: امروز با محدودیت‌های مختلف منابع مالی رو به‌رو هستیم و اگرچه یکسری ابزارهای مورد نیاز این طرح در کشور تولید می‌شود اما به میزان کافی نیست.

رحیمی تاکید کرد: باید تکلیف چاههای غیرمجازی که از سال ٨٥ تاکنون فعال هستند را نیز مشخص کرد تا هم میزان برداشت کاهش یاید و هم بتوان هر دشتی را به شکل جداگانه بررسی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha