• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98081105440
  • خبرنگار : 50163

سواد رسانه‌ای؛ راهکاری برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی

سواد رسانه‌ای؛ راهکاری برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی

ایسنا/زنجان رئیس آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره گفت: سواد رسانه‌ای مهم‌ترین نیاز خانواده‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی است.

به گزارش ایسنا، لعیا جعفری در کارگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حوزه فضای مجازی خرم‌دره با بیان اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در خانواده‌ها، استفاده کودکان و نوجوانان بدون آموزش‌های لازم از تکنولوژی‌های جدید است، افزود: گاهی اوقات دیده می‌شود که والدین تبلت یا گوشی هوشمند اختصاصی برای فرزند خود تهیه می‌کنند و این در حالی است که به رمز عبور این وسیله حتی دسترسی ندارند، چنین عمل خطرناکی نه‌ تنها ممکن است آسیب‌های جدی جسمانی و روانی برای کودک و نوجوان در پی داشته باشد، بلکه ممکن است امنیت همه اعضای خانواده را نیز به چالش بکشد.

وی با بیان این‌که خانواده‌ای که تعاملات گسترده و منظم با اعضای خود و دیگران داشته باشد، خلاء عاطفی و روانی نخواهد داشت، تصریح کرد: هر میزان که همبستگی اعضای خانواده افزایش یابد، تمایل به حضور منفردانه در فضای مجازی کاهش خواهد یافت.

این مسئول با اشاره به این‌که زمانی می‌توان گفت فرد معتاد به اینترنت شده است که دارای علائم خستگی زودرس، تنهایی، افسردگی، گوشه‌گیری، پرخاشگری و غیره باشد، ادامه داد: روش‌های درمان این نوع اعتیاد نیز رفتاردرمانی شناختی و تقویت‌درمانی انگیزش است.

جعفری افزود: اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال و بی‌نظمی روانی است و روش درمان آن نیز تشکیل گروه‌های خبری و گروه‌های بحث است؛ در این شکل از درمان، اعضای اختلالات روانی مرتبط به هم، نقش یک گروه حمایتی را بازی می‌کنند و با ارائه‌ پیشنهادات و روش‌های برخورد با آن از شدت اعتیاد اینترنتی می‌کاهند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره با تاکید بر این‌که اجرای چند قانون ساده در محیط خانه می‌تواند تا اندازه بسیار زیادی آسیب‌های فضای مجازی را محدود سازد، بیان کرد: به‌عنوان ‌مثال، هیچ‌یک از اعضای خانواده حق بردن گوشی به اتاق‌خواب را نداشته باشند، یا مودم تنها در ساعات مشخصی از روز در خانه روشن باشد و خارج از آن ساعات استفاده از آن منع شود، اجرای چنین قوانین ظاهراً ساده، هم در سلامت بدن و جسم اعضای خانواده تأثیر به‌سزایی خواهد داشت و هم در سلامت روح و اندیشه ایشان مؤثر واقع خواهد شد.

وی بیان کرد: فضای مجازی به‌عنوان جادوی جام جهان‌نمای هزاره سوم، یکی از ابزارهایی است که در آینده بشریت نقش مهمی را ایفا می‌کند و با توجه به تغییراتی که به‌صورت مداوم در آن ایجاد می‌شود باید مسیر درست استفاده از آن را نیز شناسایی کرد، لذا برای جلوگیری یا کاهش آسیب‌های اینترنتی باید به اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند آگاهی‌بخشی به مردم از طریق رسانه‌های جمعی، آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان و تصویب قوانین مختلف مبارزه با جرایم اینترنتی نیز توجه کرد.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره با تاکید بر این موضوع که سواد رسانه مهم‌ترین نیاز خانواده‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: اگر شهروندان یک جامعه از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نباشند، قطعا نخواهند توانست در فضای سنگین رسانه‌ای جهان امروز، مسائل و وقایع را به درستی تعبیر و تفسیر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha