• پنجشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98082315081

یک قرآن پژوه:

به معایب کتاب دیجیتال در کنار مزیت‌ها باید توجه شود

به معایب کتاب دیجیتال در کنار مزیت‌ها باید توجه شود

ایسنا/خراسان رضوی یک قرآن پژوه گفت: عصر جدید و سرعت تحولات، بر شئون، آداب، رفتار، پوشش و رسوم ما تأثیر گذاشته‌ است.

‌مرتضی کریمی‌نیا، در نشستی تحت عنوان "کتاب در عصر جدید" که در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، بیان کرد: من منکر مزیت‌هایی که کتاب دیجیتال برای ما دارد نمی‌شوم؛ اما در کنار آن آفت‌هایی نیز دارد که لازم است به آن‌ها توجه شود.

نویسنده کتاب ساخت‌های زبان فارسی و مسئله ترجمه قرآن ادامه داد: صنعت دیجیتال سرعت، گستردگی و شمول زیادی را به ما می‌دهد؛ در گذشته برای جست‌وجوی کلمه‌ای، باید تعداد زیادی کتاب را مطالعه می‌کردیم؛ اما امروزه همان کلمه را در مدت زمان بسیار کوتاهی و در تعداد کتاب بیش‌تری می‌توان یافت.

نویسنده‌ کتاب فرهنگ نحوی ساختارهای قرآن کریم افزود: اما این امکان از دقت و عمق کار و مطالعه می‌کاهد؛ به‌طوری‌که اگر شخصی دیوان حافظ و یا تفسیر قرآن را ورق نزده‌باشد و فقط با نرم‌افزار آن‌ها را مطالعه کرده باشد، به هیچ عنوان بر آن‌ها تسلط و احاطه‌ای پیدا نکرده‌است.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه فضای اینترنت و بسیاری از نرم‌افزارهای کتاب، غیر قابل اطمینان هستند و همه‌ی ما پیام‌هایی را از زبان دکترعلی شریعتی، سهراب سپهری، نیما یوشیج و... دریافت می‌کنیم، درحالی‌که در کتاب‌ها این جملات وجود ندارند.

این استاد قرآن پژوه تأکید کرد: لذا پژوهش‌گران تنها با مراجعه به نسخ دیجیتال نمی‌توانند به موضوع مورد مطالعه احاطه پیدا کنند.

کریمی‌نیا خاطرنشان کرد: علاوه بر این کتاب فیزیکی حسی را به خواننده منتقل می‌کند و ارتباطی با آن برقرار می‌کند که در کتاب دیجیتال این حس و ارتباط وجود ندارد؛ همچنین مکان مطالب خوانده‌شده در کتاب فیزیکی در ذهن انسان باقی می‌ماند.

نویسنده‌ کتاب ساخت‌های زبان فارسی و مسئله‌ ترجمه‌ قرآن گفت: همان‌طور که امروزه زندگی بدون برق امکان ندارد، زندگی بدون اینترنت نیز بسیار سخت و مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: گویا مافیایی وجود دارد که در زمینه‌های مختلف حتی سیاسی اطلاعات نادرستی را در اختیار ما قرار می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که دیگر نمی‌توان به هیچ مطلبی در آن اطمینان کرد.

کریمی‌نیا تأکید کرد: ما باید در کنار استفاده از تکنولوژی که امروزه وجود دارد به میراث گذشتگان نیز توجه لازم را داشته باشیم و آن‌ها را به هیچ عنوان از زندگی‌مان حذف نکنیم.

این استاد قرآن پژوه بیان کرد: تکنولوژی و تحولات بر علم و فضای دانشگاهی نیز تأثیر گذاشته‌است؛ در گذشته برای رساندن نامه از شخصی به شخص دیگری زمان زیادی را باید صرف می‌کردیم اما امروزه با استفاده از اینترنت می‌توانیم در زمان بسیار کوتاهی پیام‌هایمان را به‌دست یک‌دیگر برسانیم.

کریمی‌نیا افزود: در گذشته تألیف کتاب‌ها سال‌ها زمان می‌برده‌است؛ این درحالی است که در حال‌ حاضر بسیاری از کتاب‌ها در زمان کوتاهی به‌صورت آنلاین نوشته می‌شوند و این روش باعث آسان شدن دسترسی به کتاب‌ها و کاهش هزینه‌ها شده‌است.

وی گفت: تأثیر این سرعت و تحولات بر نشر و کتاب باعث شده‌است که نسل جدید کم‌تر با کتاب فیزیکی در ارتباط باشد و بیش‌تر از کتاب‌های دیجیتال استفاده کند؛ به‌طوری‌که شاید لازم باشد نسل آینده برای دیدن کتاب فیزیکی به موزه مراجعه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha