• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 98082516171
  • خبرنگار : 71505

یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد

لزوم مشارکت شهروندان برای رفع معضلات محلات تهران

لزوم مشارکت شهروندان برای رفع معضلات محلات تهران

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان برای حل معضلات محلات تهران گفت: مشارکت مبنایی تنها برای بافت های فرسوده مطرح نیست بلکه برای حل معضلات در سایر محدوده‌ها نیز می‌توان از آن بهره گرفت.

به گزارش ایسنا، زهرا نژاد بهرام در نشست بزرگداشت روز جهانی شهرسازی گفت: مشارکت مبنایی تنها در محلات و بافت های آسیب دیده طرح نمی شود بلکه این برنامه در محلات و مناطقی که از مشکلات دیگری نظیر ترافیک و غیره برخوردارند نیز اجرا می شود.

وی افزود: در دوره جدید تشکیل شورایاری ها دو کارگروه تشکیل شده که یکی از آنها کارگروه شهرسازی است تلاش مدیریت شهری در دوره پنجم استفاده از ظرفیت شورایاری ها در حوزه های تخصصی است در حقیقت تحصیل کردگان حوزه شهرسازی از درون محلات برای حل مشکلات محله به کمک گرفته شده اند.

وی به اقداماتی که در منطقه 5 شهر تهران و در خیابان بهار به وقوع پیوسته اشاره کرد و افزود: وجود دو بیمارستان در خیابان 10 متری گره ترافیکی سنگینی ایجاد کرده بود که با کمک اهالی محل و مدیریت شهری اتفاق  خوبی در حوزه مدیریت ترافیکی رخ داد و ساختمانی برای پارکینگ اختصاص پیدا کرد و مسائل شهروندان تا حدی مرتفع شد بر این اساس می توان با کمک شورایاری ها اقدامات خوبی را در سطح محلات رقم زد.

باید حق مشارکت برای همه شهروندان محلات وجود داشته باشد

به گزارش ایسنا، کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این همایش گفت: پس از آسیب شناسی که بر روی اتفاقات دهه گذشته انجام شد به چارچوبی به نام بازآفرینی محلات رسیده‌ایم اعتقاد داریم که در محدوده‌ای که می‌توان به مشارکت مردم رسید مقیاسی است که شهروندان اثربخشی برنامه اجرایی را در زندگی روزمره خود مشاهده کنند. این همان مقیاس محله‌ای است.

وی افزود: برنامه ریزی برای توسعه مردم محلات باید دربرگیرنده باشد یعنی باید حق مشارکت برای همه شهروندان محله وجود داشته باشد. موضوع تحقق‌پذیری یعنی که از برنامه‌ریزی مشارکت محور صحبت می‌شود، باید قابلیت اجرایی داشته باشد و انتزاعی و دور از دسترس نباشد.

همچنین موضوع انعطاف پذیری یعنی همان قدر که جامعیت ضروری است باید انعطاف پذیری نیز وجود داشته باشد چرا که نمی‌شود محله را ثابت نگه داشت و برای ده سال آینده آن تصمیم‌گیری کرد.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد:‌ شورای شهر و شهرداری تهران، به مقیاس محله محور بودن برنامه‌ها توجه جدی کرده و در این میان جایگاه ویژه‌ای برای مشارکت مردم قائل شده است. برای همه 180 محله دارای مشکل برنامه مدونی تهیه شده است و برای تهیه این برنامه‌ها ابتدا گردآوری اطلاعات ،؛ پردازش و تحلیل شرایط هر محله صورت گرفته است .

علی اکبری تاکید کرد: باید بپذیریم که مشارکت فقط یک حق برای شهروندان نیست بلکه موضوعی مسئولیت آور است زیرا خود شهروندان در اجرای برنامه‌ها نقش دارند و قرار نیست فقط در حوزه‌ ارائه نظر نقش‌آفرین باشند. در مقطعی قرار داریم که باید تصمیم مهمی بگیریم و آن موضوع بودجه بندی در شهر تهران است.

وی ادامه داد:‌ اگر می‌تواهیم برنامه توسعه محور موفق باشد باید برنامه و بودجه با یکدیگر مطابقت داشته باشد و بودجه لازم برای اجرای برنامه‌ها در نظر گرفته شود. باید یادمان باشد وقتی مشارکت مردم در اجرای یک برنامه دخیل می‌شود، زمان آغاز و پایان برنامه دستخوش تغییر خواهد بود و قطعا اجرای آن نیز با زمان بیشتری انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha