• چهارشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98082919257

دیدار دکتر ضرابی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان

دیدار دکتر ضرابی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ایسنا/گلستان مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و برخی از معاونین و مدیران این دانشگاه دیدار کرد.

دکتر مرتضی ضرابی در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های بانک خون بند ناف رویان به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز ذخیره سلولی در خاورمیانه، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۱ دفتر نمایندگی خون بند ناف در مراکز استان‌های کشور و دو دفتر نمایندگی در شهر اربیل عراق و شهر مسقط عمان در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، منابع اصلی دریافت سلول‌های بنیادی را مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف دانست و گفت: خون بند ناف که زباله بیولوژیک نیز به آن اطلاق می‌شود، منبعی مملو از سلول‌های بنیادی است.

وی بیان کرد:‌ در حال حاضر پتانسیل درمان ۸۰ نوع بیماری که غالباً منشأ خونی دارند ازجمله سرطان‌های خون و تالاسمی با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد. در جهان بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی نیز در خصوص بیماری‌های مختلف با استفاده از سلول‌های بنیادی در دست انجام است.

ضرابی با اشاره به آغاز فعالیت بانک خون بند ناف در جهان از سال ۱۹۹۱، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ بانک عمومی خون بند ناف با ۸۰۰ هزار نمونه و ۲۵۰ بانک خصوصی خون بند ناف با بیش از ۵ میلیون نمونه در جهان وجود دارد.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۵ هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومی بند ناف خون در رویان، دانشگاه شهید بهشتی و سازمان انتقال خون ذخیره‌سازی و ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف نیز در بانک خصوصی یا خانوادگی رویان ذخیره‌شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: دسترسی آسان، جمع‌آوری ایمن، امکان موفقیت بالاتر در پیوند و قدرت تکثیر بیشتر از جمله مزایای سلول‌های بنیادی خون بند ناف در مقایسه با دیگر منابع دریافت سلول‌های بنیادی است.

دکتر عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در این جلسه با اشاره به آمار حدود ۳۰ هزار تولد در سطح استان، گفت: در حال حاضر بند ناف به‌عنوان یک زباله بیولوژیک مطرح است درحالی‌کهمی‌توان از آن استفاده‌های زیادی کرد.

وی بیان کرد: افزایش تعداد نمونه‌های خون بند ناف بسیار خوب است و در آینده از این نمونه‌ها می‌توان برای انجام پیوندهای سلولی استفاده کرد.

فاضل در پایان ضمن ابراز تمایل دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای همکاری در این خصوص، گفت: می‌توان پروژه‌های مشترکی بین این دو مرکز دانشگاهی و علمی تعریف و آن را دنبال کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha