• چهارشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98090604291
  • منبع : نمایندگی کردستان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

حساس‌سازی و جمع‌آوری آمار دقیق قاچاق دارو باید در اولویت قرار بگیرد

حساس‌سازی و جمع‌آوری آمار دقیق قاچاق دارو باید در اولویت قرار بگیرد

ایسنا/کردستان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: مهم‌ترین اقدام در خصوص دارو، حساس سازی و جمع آوری آمار دقیق قاچاق دارو است.

عطااله حیدری امروز(۶آذر) در ششمین کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور که در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، برگزار شد اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه که بر علیه نظام کشورمان توسط استکبار جهانی اعمال شده تهیه دارو جزو معضلات کشور است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از قاچاق در کردستان وجود ندارد، افزود: با پیگیری‌ها و مدیریت دارو سهمیه شرکت‌ها و داروخانه‌ها کنترل شده اما از وزارت خانه و سازمان‌های دیگر گزارش شده که در استان کردستان دارو به صورت معکوس قاچاق می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: در این شرایط سخت حق مردم کردستان است که از تمام اقلام دارو برخودار باشند و قاچاق معکوس دارویی نیز رخ ندهد.

حیدری عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام در خصوص دارو، حساس سازی و جمع آوری آمار دقیق قاچاق دارو است که بتوانیم برای آینده بهتر برنامه‌ریزی کنیم.

وی ذکر کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی تمام شرکت‌ها و داروخانه‌های سطح استان را در صورت خرید نامتعارف کنترل کرده و پزشکان را موظف می‌کند که داروی بیش از یک ماه را برای بیمار نسخه نکنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در بحث تورسیت درمانی، افزود: تعرفه دارو برای بیمار داخلی و خارجی باید متفاوت باشد، لذا برخی از افراد خارجی از دفترچه اقوام و آشنایان در داخل ایران استفاده کرده که باید این موضوع نیز مورد پیگیری قرار بگیرد.

در ادامه علی خداویسی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، تصریح کرد: اعتقاد ستاد مرکزی بر این است که مقابله و برخورد با قاچاق معکوس و پیشگیری از آن باید توسط سازمان آموزش و پرورش آموزش های لازم از مقطع مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری دست فروشان برعهده سازمان شهرداری است، افزود: امیدواریم این سازمان بتواند همچون سنوات گذشته اقدامات لازم جهت سازمان دهی دستفروشان انجام دهند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، در خصوص داروهای قاچاق معکوس، ذکر کرد: با توجه به بررسی های انجام شده باید منشاء داروهای قاچاق در استان مشخص شود چراکه نباید این قاچاق را به استان کردستان نسبت داد.

خداویسی بیان کرد: متاسفانه در گذشته هر قاچاق سوختی در مناطق کردنشین انجام می‌شد این قاچاق را به اسم استان کردستان ثبت می کردند و در حال حاضر نیز قاچاق معکوس دارو که در مناطق مرز نشین اتفاق افتاده به نام کردستان تمام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مکمل فروشی در سطح شهرستان باید کنترل شود و در صورت وجود مغازه  داروهای مکمل غیر مجاز، برخورد قانونی انجام بگیرد.

در ادامه تورج سلطنت پور، سرپرست سازمان سامان دهی مشاغل شهری، گفت: مجوز شورای تامین شهرستان و استان، عقد قرار داد پیمانکار، محل عرضه قاچاق، ناسالم و عدم مجوز بازار شناسایی شده اما متاسفانه نیروی انتظامی برای جمع آوری دست فروشان همکاری نمی کند.

وی عنوان کرد: بیشترین افراد دست فروش از صنعت ساختمان هستند و چنانچه صنعت ساختمان دوباره دست به کار شده اما دست فروشان به دلیل اینکه درآمد دست فروشی در بازار بهتر است به سراغ کار ساختمانی نمی روند.

سرپرست سازمان سامان دهی مشاغل شهری، ذکر کرد: شهرداری مجوز جمع آوری دست فروشان را دارد اما در تلاش است دست فروشان را سامان‌دهی کند که در یک ساعت مشخص اقدام به دست فروشی کنند.

سلطنت پور افزود: در قالب مدیریت شهری، شهرداری می تواند دست فروشان را سامان‌دهی کند اما به دلیل عدم همکاری دستگاه های ذیربط این موضوع بی نتیجه مانده است.

در ادامه مصیب محمدی، مسئول اداره معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در فضای مجازی بسیاری از سایت ها بدون مجوز مکمل های ورزشی را تبلیغ می کنند که سلامت مردم را به خطر می اندازد لذا باید این سایت ها شناسایی و با آن ها به طوری جدی برخورد شود.

وی بیان کرد: در شهرستان های مرزی استان غیر مجاز داروهای مکمل عرضه شده که به دلیل مرزی بودن با آن ها برخوردی نشده در حالی که مغازه های دارو مکمل در شهر سنندج جمع آوری می شوند.

مسئول اداره معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: متاسفانه مربیان ورزشی داروهای مکمل ورزشی را برای ورزشکان در باشگاه به فروش می رسانند.

در ادامه اقبال خوردبینان، کارشناس معاونت بهداشتی نیز گفت: با توجه به بازدید در گشت های مشترک به شهرستان های بانه و مریوان، متاسفانه سربازان مرزبانی در خصوص قاچاق دارو اطلاعاتی کمی دارند در این راستا لازم است جلسه آموزشی برای این افراد برگزار شود که نسبت به این موضوع حساس برخورد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha