• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98091107544
  • خبرنگار : 50316

مدیر کل بهزیستی فارس:

تصادف عامل ۴۹ درصد ضایعات نخاعی است

تصادف عامل ۴۹ درصد ضایعات نخاعی است

ایسنا/فارس مدیرکل بهزیستی استان فارس با ابراز تاسف از اینکه فارس دارای بیشترین تعداد معلولان به دلیل ضایعه نخاعی است، اعلام کرد که بالغ بر ۴۹ درصد از این معلولیت‌ها بر اثر حوادث رانندگی ایجاد شده است.

دکتر سید محمدصادق کشفی‌نژاد دوشنبه ۱۱ آبان در یک کنفرانس خبری ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولین، گفت: معنی عام آنچه از معلول در ذهن داریم  یعنی ناتوانی است، در صورتی که این افراد بواسطه نقص در خلقت یا حوادث، تنها بخشی از توانایی خود را از دست داده‌اند.

وی ضمن بیان اینکه افراد دارای معلولیت باید توانایی های دیگر خود را مد نظر قرار دهند، گفت: امروزه افراد دارای معلولیت باید خود در تصمیم‌گیری و سیاست‌گزاری سازمان بهزیستی مداخله کنند تا مثل افراد عادی جامعه از فرصت‌های اجتماعی بهرمند شوند.

کشفی نژاد ضمن اشاره به ماده ۷ قانون در رابطه با حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: این قانون در اردیبهشت سال ۹۷ ابلاغ شد و در آن تصریح شده همه دستگاه ها و نهادها در قبال جامعه هدف چه مسؤلیت هایی دارند و چه خدماتی باید ارائه دهند که البته سازمان بهزیستی در خدمت رسانی باید اهتمام داشته باشد. 

وی با قبول کاستی‌های فراوان در این زمینه و ضمن تاکید بر اقدامات شایسته دولت در سال‌های اخیر برای بهبود حقوق معلولان، گفت: افزایش ۲.۵ برابری حقوق پرستاری از افراد دچار آسیب نخاعی، افزایش حقوق افراد مبتلا به ضایعه نخاعی از ۱۲۰ به ۱۶۰ هزار تومان و ... از اقدامات شاخص در حمایت از معلولان بوده است.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه در کشور هزار و ۵۷ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر اختصاص یافته است، گفت: ۵۱ واحد از این تعداد مربوط به فارس بوده است.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین اقدامات پیشگیرانه در بروز معلولیت‌ها را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد که در این زمینه شنوایی سنجی نوزادان بدو تولد، بینایی سنجی کودکان و غربالگری خانواده‌های مستعد معلولیت از طریق آزمایش ژنتیک، در اولویت قرار دارد.

کشفی‌نژاد خاطرنشان کرد که رویکرد سازمان بهزیستی توانمندسازی نبوده و بیشتر نقش حمایتی ایفا کرده است که این مهمترین نقد وارد به این سازمان محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس تعداد معلولان این استان را 127 هزار و 52 نفر اعلام و اضافه کرد: تعداد 52 هزار و 59 نفر از معلولان تحت پوشش، جسمی حرکتی هستند.

وی شمار معلولان ذهنی استان فارس را 26 هزار و 75 نفر ذکر و خاطرنشان کرد: حدود 20 هزار و 200 معلول شنوایی و 18 هزار و 156 معلول بینایی تحت پوشش بهزیستی فارس هستند.

کشفی‌نژاد شمار معلولان اعصاب و روان را 6 درصد و صوت و گفتار را 1 درصد از کل معلولان اعلام و اضافه کرد: در استان فارس 65 هزار مستمری‌بگیر تحت پوشش بهزیستی زندگی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha