• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98091107868

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی:

بسیاری از معتادان متجاهر از استان‌های دیگر به مشهد سرازیر می‌شوند

 بسیاری از معتادان متجاهر از استان‌های دیگر به مشهد سرازیر می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از معتادین متجاهر از استان‌های دیگر به مشهد سرازیر می‌شوند و این مسئله قابل کنترل نیست. 

حسن جعفری در جلسه کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با اشاره به اینکه «اعتیاد امنیت کشور ما را به خطر انداخته است»، اظهار کرد: در حوزه ساماندهی موادمخدر، مشارکت‌های مردمی نقش مهم و موثری دارند.

وی با بیان اینکه «مردم نقش کلیدی و اساسی دارند»، افزود: هر زمان مردم در صحنه جامعه حضور پیدا کردند، ما موفق بودیم که نمونه بارز این مسئله، حضور مردم بعد از انقلاب است. نمونه بارزتر آن، حضور مردم در جنگ تحمیلی و پشتیبانی آن‌ها بود. در این سال‌ها ما جنگ را زیاد توصیف کردیم اما نتوانستیم پشتیبانی مردم را به تصویر بکشیم. این پشتیبانی، ارزش جنگ بود که منجر به پیروزی شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: حجم تهدیدها در حوزه اعتیاد بسیار بالاست و حجم افراد آسیب‌دیده نیز زیاد است. 

جعفری با اشاره به اینکه «همه‌ساله زائران زیادی به مشهد می‌آیند»، ادامه داد: بسیاری از معتادان متجاهر از استان‌های دیگر به مشهد سرازیر می‌شوند و این مسئله قابل کنترل نیست. 

وی عنوان کرد: مشکلی که در زمینه اعتیاد داریم این است که  هنوز نتوانسته‌ایم مبحث اعتیاد را به عنوان دغدغه مردمی و عمومی مطرح کنیم. در این چهل سال مبارزه نتوانستیم به اهدافمان برسیم، باید از این به بعد به اهداف خود برسیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اشاره کرد: یکی از اهداف ما، طرح یاری‌گران زندگی است که همه مردم دغدغه‌شان اعتیاد باشد. وقتی ما فرد بیماری را در خیابان می‌بینیم از زندگی خود می‌گذریم و او را به درمانگاه می‌بریم. چرا این مسئله در خصوص فرد گرفتار به بیماری اعتیاد اتفاق نمی‌افتد؟ مردم نسبت به فرد معتاد دلسوزی ندارند. این تفاوت دیدگاه باید حل شود. این فرد هم مریض است و باید به او کمک کرده و به مراکز درمانی مربوطه برده شود. اگر این امر محقق شد، موفق خواهیم شد. 

جعفری خاطرنشان کرد: این کار دولتی نمی‌شود چرا که سازمان‌های دولتی همه کارها را منوط به بودجه می‌کنند و نهایتاً جلسه تشکیل خواهند داد. به همین خاطر نقش مشارکت مردمی در این مسئله پررنگ و اثرگذار است. 

وی ادامه داد: سمنی که برای حل معضل اعتیاد زحمت می‌کشد اگر بتواند حتی 5درصد این مسئله را هم حل کند، باز هم کفایت کرده و با اهمیت است. این 5 درصدها جمع شده و مشکل را حل می‌کند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: باید در حوزه مشارکت‌های مردمی، تجارب موفق سمن‌ها را سامان بدهیم و آن‌ها را حمایت مالی کنیم. باید طرح‌های ناموفق را حذف کرد؛ مثلا برگزاری اردو برای پیشگیری از اعتیاد، ترک اعتیاد و متجاهر بودن افراد، اثرگذار نیست. مشکلی که در این حوزه داریم این است که به تجارت موفق سازمان‌های مردم نهاد نپرداختیم و بازخورد نگرفتیم. در یک محله، یک موسسه خیریه نمی‌تواند اثرگذاری موثری داشته باشد؛ اگر مثلا در محله مطهری 10 موسسه خیریه می‌داشتیم، اثرگذاری فعلی 10 برابر می‌شد. طرح محله به محله اثرگذاری بیشتری دارد.

جعفری با اشاره به اینکه «مانند سمن‌های موفق باید صدها موسسه مردم‌نهاد ایجاد کرد»، گفت: سمن‌ها در طرح‌های خود باید از اساتید و نخبه‌های دانشگاه استفاده کنند. این کار تلفیقی از تجربه علمی و مردمی است و این دو با هم می‌توانند مسئله اعتیاد را حل کند.

وی با بیان اینکه «حمایت بعد از بهبودی ما، بسیار ضعیف است»، عنوان کرد: فرد بهبودیافته بعد از پاک‌شدن دوباره به همان فضا و محیط سابق خود برمی‌گردد. این فرد که سختی‌های زیادی کشیده است بعد بازگشت به دلیل نداشتن کار و مشکلات نهایتاً بعد از چندروز دوباره مصرف می‌کند. باید گام ویژه‌ای برداریم و طرحی برای بعد از بهبودیافتگی راه‌اندازی کنیم. اشتغال بهبودیافتگان را درست کنیم یا وامی برای راه‌اندازی کار به آن‌ها بدهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: باید برای بهبودیافتگان سرپناهی امن و بدون آلودگی اختصاص بدهیم. باید ارگان‌ها و سازمان‌های حمایتی را ملزم به حمایت مالی کنیم. می‎توانیم قانونی را پیشنهاد دهیم که کمیته امداد بعد از 6 ماه بهبودیافتگی، الزاما از او حمایت کند. در کمیته امداد بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش کمیته داریم، افراد بهبودیافته نیز باید تحت پوشش قرار بگیرند. در این صورت فرد بهبودیافته اطمینان پیدا می‌کند که اگر بهزیستی یا کمیته امداد برود، کمک مالی می‌شود.

جعفری اظهار کرد: من معتقد هستم که سازمان‌های مردم‌نهاد خیلی در حوزه اعتیاد فعال نیستند و نسبت‌به سال‌های گذشته ریزش پیدا کرده‌اند. از همه شما خواهشمندم این مسئله را ارزیابی و بازنگری کنید. بعضی از آقایان معتقدند دشمن طراحی ویژه‌ای برای ما کرده و در کشور، جنگ سختی در حوزه اعتیاد داریم. 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه و تبیین خطر برای مردم کاری بسیار مهم است. افراد با صوت و تصویر متحول می‌شوند. بانک اطلاعاتی اعتیاد نیز باید بین سازمان‌های مربوطه، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین اعتیاد ایجاد شود. خیرین این حوزه بسیار مهم هستند. ما در همه موضوعات خیر داریم، ضرورت دارد که خیرین حوزه اعتیاد را نیز راه‌اندازی و ساماندهی شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه «از روز گذشته، ثبت‌نام کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی شروع شده است و تا پایان دیروز 57 نفر ثبت نام کردند»، بیان کرد: نقش مجلس و نمایندگان می‌تواند در حوزه ترمیم و طرح‌های اساسی بسیار اثرگذار باشد. توصیه می‌کنم افرادی که شایسته هستند و شرایط نماینده‌شدن را دارند و در امر خیطر مبارزه با مواد مخدر دخیل بوده و  می‌توانند خود را در معرض قضاوت قرار دهند، در کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی شرکت کنند که اگر در این حوزه انتخاب شدند بتوانند در خصوص اعتیاد، مواد مخدر و ترمیم بهبودیافتگان حمایت‌های ملی و منطقه‌ای را به عمل بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha