• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98091208563
  • خبرنگار : 50165

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌ خصوصی عنوان شد

جای شرکت‌های دانش‌بنیان تنگ است

جای شرکت‌های دانش‌بنیان تنگ است

ایسنا/زنجان رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل کمبود فضای فیزیکی و کارگاهی مواجه هستند.

داوود مرادخانی ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌ خصوصی با اشاره به وضعیت جای‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان استان، اظهار کرد: داشتن حداقل ۱۰ هکتار زمین و یک ساختمان، یکی از شرایط ایجاد پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها است که متاسفانه در زنجان پس از طی فرآیند طولانی، ۲.۵ هکتار زمین در اختیار این پارک برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه‌ بر اینکه به فضای فیزیکی اداری نیاز دارند، نیازمند داشتن محیط کارگاهی نیز هستند تا بتوانند علم و دانش خود را به محصول تبدیل کنند که این مهم سبب شده فضایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر در آن حضور دارد، کوچک باشد و مشکلاتی را به‌وجود آورد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان برای پارک علم و فناوری ۴۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته است، افزود: با توجه به مساحتی که شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند، ۲.۵ هکتار زمین در نظر گرفته شده برای پارک علم و فناوری استان را می‌توان به ۳۰ و در نهایت ۴۰ شرکت اختصاص داد و با تخصیص این میزان فضا به ۴۰ شرکت، دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در استان با مشکل مواجه می‌شوند.

مرادخانی تصریح کرد: بیش از ۱۰ هکتار زمین نیاز است تا اکوسیستم پارک در یک محیط جمع شده و پراکنده نشود؛ چراکه شرکت‌های موجود در پارک علم و فناوری استان در بسیاری از موارد مکمل یکدیگر بوده و یک زنجیره را تشکیل می‌دهند.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان یادآور شد: در ابتدای سال گذشته در استان ۳۲ شرکت دانش‌بنیان که در پایان سال به ۵۴ واحد رسید و حال به بیش از ۶۰ واحد رسیده که در این بین زنجان بیشترین نرخ رشد را به لحاظ تعداد در بین استان‌ها داشته است.

در ادامه، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: یکی از مواردی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به آن تاکید داشتند، نگاه به مسائل روز بر پایه علم بود که توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و مشکلات آن در همین راستا است.

علی وقف‌چی ادامه داد: یکی از چالش‌های علمی که قبل و بعد از انقلاب، کشور با آن مواجه بوده، صادرات مغز متفکر از کشور به سایر نقاط جهان است که باید تلاش شود تا زمینه‌ای برای حضور این افراد در کشور به وجود بیاید تا کشور بتواند از سرمایه‌های انسانی خود استفاده و بهره لازم را ببرد.

وی افزود: در بحث توسعه استان نیز باید برنامه‌ریزی‌ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های استان انجام شود تا  به نتیجه مطلوب برسیم و باید توسعه شرکتهای دانش‌بنیان نیز در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه استان در این زمینه نسبت به سایر استان‌ها عقب‌ مانده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز اظهار کرد: صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوع دوم صادر می‌شود که اغلب این شرکت‌ها برای دریافت کد برای دریافت کد مشکل دارد که این شرکت‌ها با همراه داشتن قراردادی که با پارک و یا مرکز رشد دارند، می‌توانند مجوز دریافت کنند.

ناصر فغفوری ادامه داد: برای تامین سرمایه و سرمایه در گردش شرکت‌های دانش‌بنیان نوع دوم تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد ارائه می‌شود و این شرکت‌های می‌توانند انجمنی برای خود تشکیل دهند و یا با گردهمایی در انجمن شرکت‌های تحقیق و توسعه که در حال حاضر غیرفعال است ولی مجوزهای لازم را دارد، تلفیق شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان پس از تجاری‌سازی با آن مواجه هستند، نبود تعریف ارزش ریالی برای دانش فنی است که در صورت اعمال قیمت به هزینه تمام شده محصول، از جانب دستگاه‌هایی همچون تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده به گران‌فروشی محکوم می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در رابطه با وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به چهار بخش نوپا نوع یک، نوپا نوع ۲، تولیدی نوع ۱ و تولیدی نوع ۲ تقسیم می‌شود. در مجموع ۴۶۷۸ شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور فعال است که در این بین، استان زنجان به لحاظ تعداد رتبه ۱۲ را دارد.

علی یگانه‌فرد ادامه داد: سهم استان از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور برابر با سهم جمعیتی استان است و تا پایان ۹ ماهه امسال ۶۲ شرکت در استان ثبت شده است که علاوه‌ بر این شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دیگری نیز در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها حضور دارد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه نمایندگان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نظرات خود را ارائه کردند که نیاز به معرفی شرکت دانش‌بنیان در استان از طریق صدا و سیما، عدم حمایت پارک از شرکت‌های دانش‌بنیان، مغفول ماندن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و مشکل کمبود فضای فیزیکی و کارگاهی، از جمله مشکلات مطرح‌ شده در جلسه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha