• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98091208598

حدود یک سوم معلولان فارس تحت پوشش بهزیستی هستند

حدود یک سوم معلولان فارس تحت پوشش بهزیستی هستند
عکس تزئینی است

ایسنا/فارس به گفته مدیرکل بهزیستی استان فارس، بیش از ۴۵۰ هزار معلول در این استان زندگی می‌کنند که تعداد ۱۳۰ هزار نفر از آنان تحت پوشش و مددجوی بهزیستی هستند.

محمدصادق کشفی نژاد سه‌شنبه ١٢ آذر در آیین روز جهانی معلولان در شیراز، یکی از اهداف برگزاری روز جهانی معلولان را یادآوری این نکته دانست که ١٠ درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و گفت: این قشر از جامعه همانند دیگران باید از زندگی و امکانات مناسب و عادلانه برخوردار باشند.

او تاکید کرد: باید همه کسانی که مسئولیت در حوزه‌های مختلف دارند ایجاد شرایط مناسب برای رندگی همه این عزیزان توام با تکریم را به عنوان تکلیف همیشگی خود قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: کسی معلولیت را انتخاب نمی‌کند بلکه افراد معلول یا به واسطه موارد ژنتیکی یا واقعیت‌هایی مانند تصادفات و سقوط به عارضه معلولیت دچار شده‌اند.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه بی مسئولیتی‌هایی نظیر رعایت نکردن اصول و قوانین رانندگی و وقوع تصادف، عامل بخشی از معلولیت‌ها در کشور است، بابت تمام تقصیرات و کوتاهی‌ها در ارائه خدمات به جامعه معلولان استان فارس از حاضران در جلسه حلالیت طلبید.

او همچنین عنوان کرد: انتظار داریم همه مسئولان به عنوان شرکای اجتماعی ما تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانیم موانع پیش روی زندگی راحت تر معلولان جامعه را برداریم.

مدیرکل بهزیستی فارس خاطرنشان کرد: انتظارات، نیازمندی‌ها و خواسته‌ها و توانمندی‌ها و حقوق شهروندی معلولان با نگاهی به گذشته و امید به آینده شناسایی شده است.

کشفی‌نژاد گفت: در راستای ایجاد اشتغال برای افراد معلول نزدیک به ۴۵ هزار معلول از طریق ساز و کار تشویقی که اداره‌کل بهزیستی مهیا کرده است تا از طریق وام و پرداخت حق بیمه بتوانند شاغل شوند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس همچنین بیان کرد: هم اکنون حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ معلول جویای کار هستند که ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها دوره‌های آموزشی لازم را طی کردند و به زودی شاغل خواهند شد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: شهروندان نقاطی را که برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است، از طریق ۱۳۷ به شهرداری اطلاع دهند.

ابراهیم گشتابی راد با بیان اینکه شاهد حضور تعدادی از قهرمانان پرافتخار ملی، بین‌المللی و پاراالمپیکی در استان فارس هستیم، افزود: سال‌هاست که اقداماتی برای سالمندان، کودکان و معلولان در سطح شهر انجام می‌شود اما پیشرفت کار اندک است و قابل مشاهده عمومی نیست.

او به برخی اقدمات مانند اتوبوس‌هایی که با علامت صندلی چرخدار در سطح شهر برای معلولان وجود دارد و یا وجود علامت بالای صندلی برخی از اتوبوس‌ها و مترو ویژه معلولان اشاره و خاطرنشان کرد: علی‌رغم این اقدامات اما وقتی در سطح شهر قدم می زنیم مشاهده می‌کنیم که مشکلاتی برای تردد معلولان وجود دارد.

حمید آزرمی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان شیراز نیز در این مراسم خطاب به رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خواستار مناسب سازی فرهنگی به معنای اصلاح نگرش‌ها و باورهای فرهنگی نسبت به معلولان در جامعه در کنار مناسب سازی‌های محیطی شد.

عضو شورای شهر شیراز نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید زمینه مشارکت افراد دارای معلولیت برای دسترسی عادلانه به امکانات شهری ایجاد شود، گفت: متاسفانه در شهر شیراز توسعه معابر شهری و استفاده از امکانات شهری، برای استفاده معلولان مناسب نیست و جای تاسف دارد.

سید احمدرضا دستغیب خاطرنشان کرد: معلول واقعی کسی نیست که مشکل فیزیکی و معلولیت داشته باشد بلکه کسی که دل و قلب معلولی نسبت به خداوند داشته باشد، معلول واقعی است.

به گزارش ایسنا همزمان با ۱۲ آذر و روز جهانی معلولین، مراسمی با حضور جمعی از معلولان در شیراز برگزار و در بخشی از این آئین، از معلولان توانمند و موفق تجلیل شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از توانمندی‌های معلولان در حوزه‌های هنری و صنایع دستی نیز در حاشیه این مراسم برپا بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha