• چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98091309440

استاندار گلستان: حفظ خاک هنوز به‌عنوان یک چالش دیده نمی‌شود

استاندار گلستان: حفظ خاک هنوز به‌عنوان یک چالش دیده نمی‌شود

ایسنا/گلستان استاندار گلستان گفت: موضوع حفظ خاک هنوز در کشور به موضوع مهم چالشی تبدیل نشده است.

هادی حق‌شناس در بزرگداشت روز جهانی خاک که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه موضوعات آب، هوا و خاک به موضوع چالش در کلان‌شهرهای کشور مبدل شده است به‌طوری‌که طی هفته گذشته بسیاری از کلان‌شهرهای کشور به علت مشکل آلودگی هوا با بحران روبه‌رو شدند.

وی بیان کرد: گلستان از ویژگی منحصربه‌فرد استقرار خاک لس برخوردار است که می‌توان از آن برای مطالعات جهانی استفاده کرد.

استاندار گلستان تصریح کرد: اگر در استان گلستان به مدیریت صحیح آب باران و سدها توجه داشته باشیم، کمک بزرگی به حفظ خاک و جلوگیری از بحران‌هایی مانند سیل خواهیم کرد.

حق‌شناس بابیان اینکه امروز اعتراف می‌کنیم در حوزه حفاظت از خاک با مشکل مواجه هستیم، گفت: امیدواریم پژوهشگران درباره حل این موضوع و مشکلات حوزه آب‌وهوا راه‌حل‌های علمی پیدا کنند و این راه‌حل‌ها نیز جنبه اجرایی یابد تا در آینده موضوعات چالشی به بحران و ابر چالش تبدیل نشوند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این مراسم گفت: پدیده فرسایش خاک اثرات و جنبه‌های گسترده‌ای دارد که ازجمله می‌توان به کاهش مواد آلی خاک، کاهش تولید، کاهش درآمد سرانه اشاره کرد.

علی نجفی‌نژاد خاطرنشان کرد: در استان گلستان سالانه بحران‌های متعددی مانند سیل، فرسایش خاک و غیره به وقوع می‌پیوندد که منشأ همه این بحران‌ها، کاملاً با موضوع خاک مرتبط است.

وی افزود: سیل و فرسایش خاک یک موضوع کاملاً مرتبط با هم هستند که هرساله هزینه‌های بسیاری برای استان به‌خصوص در حوزه لایروبی ایجاد می‌کند. گلستان بیشترین میزان خاک لس را در میان استان‌های کشور داراست که جزء حساس‌ترین نوع خاک‌ها به موضوع فرسایش است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تأکید کرد: اگر بخواهیم چالش‌ها و بحران‌هایی مثل سیل، خشکسالی، میزان تولید و درآمد کشاورزان را حل کنیم باید مدیریت جامع را در دستور کار قرار دهیم.

تجلیل از خادمان خاک استان و امضای تفاهم‌نامه ایجاد پژوهشکده لس استان از برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha