• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98091913966
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نامداران استان اصفهان؛

حکیم قمشه‌ای و استاد کسایی دو عالم بزرگ شهرضا

حکیم قمشه‌ای و استاد کسایی دو عالم بزرگ شهرضا

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس گفت: شهرستان شهرضا در برخی رشته‌ها و رسته‌ها شخصیت‌ها و نخبگان فوق‌العاده‌ای را پرورش داده است که از جمله می‌توانیم به آقا محمدرضا قمشه‌ای و استاد نورالله کسایی اشاره کنیم.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت‌های مهم و برجسته شهرستان شهرضا، اظهار کرد: شهرضا یکی از شهرهای غنی و دانشمندپرور استان اصفهان از گذشته تاکنون بوده است و متوجه می‌شویم که این شهر در برخی رشته‌ها و رسته‌ها، شخصیت‌ها و نخبگان فوق‌العاده‌ای را پرورش داده است که از جمله می‌توانیم شخصیت‌های حکیم و فلسفی شهرضا را نام ببریم که بسیار مطرح بوده‌اند.

وی افزود: حکیم آقا محمدرضا قمشه‌ای معروف به حکیم صهبا، حکیم فرزانه و ابوالمعارف زاهد قمشه‌ای از جمله شخصیت‌های حکیم و فلسفی شهرضا هستند. در رشته‌های دیگر مانند ادبیات و علوم دینی و حوزوی، طب و پزشکی افراد مبرز و نامداری را این شهر داشته است، همچنین در رشته‌های هنری هنرمندان فوق‌العاده‌ای در این شهرضا تربیت شده‌اند.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: در شعر و ادبیات امروز افرادی مانند پریش و آشفته را داشته است.

ریاحی گفت: یکی از حکیمان معروف شهرضا مرحوم "آقا محمدرضا قمشه‌ای" بوده است که ایشان ویژگی‌های زیادی داشته است. از نظر معنوی و زهد در مرتبه کمال بوده و از حیث تبحر در حکمت و فلسفه اسلامی و عرفان جایگاهی والا داشته است. نقل کرده‌اند در دوران سختی و قحطی که مردم به آن گرفتار شده بودند، بسیاری از اموال خودش را صرف امور جامعه و کار خیر کرد.

وی اظهار کرد: ایشان مدتی را در حوزه اصفهان گذراند و پس از آن به تهران رفت و در تهران بود که مرتبه بالای محمدرضا قمشه‌ای بر محققان و اهل فن ظاهر شد. خصوصاً وقتی که به تهران رفت حکیمی به نام "میرزا ابوالحسن جلوه زواره‌ای" در آنجا تدریس و تعلیم می‌کرد. بار رفتن آقا محمدرضا به تهران مجالس درس او رونق فوق‌العاده گرفت و به قولی جلوه از جلوه افتاد به این معنا که حکیم آقا محمدرضا به مراتبی رسید که همه طرفدار و شاگرد او شدند.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه افزود: این امر باعث شد یکی از تحولات مکتب فلسفی از اصفهان به تهران انتقال پیدا کند. آقا محمدرضا قمشه‌ای شاگردان زیادی را تربیت کرد که یکی از این شاگردان جهانگیرخان قشقایی بوده است.

ریاحی گفت: در خصوص عرفان و مراتب ریاضت از آقا محمدرضا مواردی را نقل کرده‌اند که در حد بالایی است. این شخصیت برجسته در سال ۱۲۴۱ قمری در شهرضا متولد شد و در سال ۱۳۰۶هجری قمری در تهران از دنیا رفت. آثار متعددی از حکیم قمشه‌ای برجای مانده است، از جمله "حاشیه اسفار ملاصدرا"، "حاشیه تمهیدالقواعد صدرالدین ترکه اصفهانی"، "الخلافت الکبری"، "حاشیه بر شرح قیصری" و همچنین آثار دیگری مانند دیوان اشعار او که با تخلص "صهبا" شعر می‌سروده است.

وی ادامه داد: بسیاری از محققان معاصر ایران از جمله مرتضی مطهری و مرحوم آشتیانی در رابطه با شخصیت صهبا مطالبی را نقل کرده‌اند.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه همچنین گفت: از شخصیت‌های متأخر و بزرگ در حیطه علوم تاریخ اسلام و تمدن اسلامی و ایرانی استاد "سید نورالله کسایی" است. کسایی در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی در شهرضا به دنیا آمد و در آبان ماه ۱۳۷۹ در سن ۶۱ سالگی بر اثر عارضه سکته در تهران وفات یافت.

ریاحی افزود: مرحوم کسایی استاد مبرزی در دانشگاه تهران بود که آثار متعددی در تاریخ تمدن اسلامی و فرهنگ ایران و اسلام نوشته است که از جمله این آثار می‌توان در موضوع تاریخ آموزش اشاره کرد. کتاب‌هایی مانند "تاریخ مدارس نظامیه"، "تاریخ دانشگاه‌های بزرگ اسلامی" و همچنین "تاریخ نهادهای آموزشی در ایران" از جمله آثار کسایی است.  

وی تصریح کرد: بدون شک مرحوم کسایی در حیطه این موضوعات زحمات قابل توجه و منحصر به فردی کشیده است.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: حکیم فرزانه، مرحوم حاج قدیرعلی ممیز، آقا محمدعلی قمشه‌ای، محمدباقر قمشه‌ای، سید حسن قمشه‌ای، میرزا نصرالله حکیم، شیخ محمدحسین بن ابیطالب قمشه‌ای، عبدالحسین قمشه‌ای، شیخ اسدالله قمشه‌ای، حاج‌آقا امامی و دکتر خلیل رفاهی، حاج عبدالعلی باقی و دکتر هما امامزاده (نخستین پزشک زن ایرانی) از دیگر شخصیت‌های مهم و برجسته شهرضا هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha