• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98092417984

استاندار فارس:

مجوزهای بدون نام صادر شده تا پایان امسال عملیاتی شوند

مجوزهای بدون نام صادر شده تا پایان امسال عملیاتی شوند

ایسنا/فارس استاندار فارس تاکید کرد: تا پایان امسال حداقل ۵۰ درصد مجوزهای بدون نام صادره شده توسط دستگاه‌های متولی عملیاتی شود.

عنایت‌الله رحیمی یکشنبه ۲۴ آذر در کارگروه اقتصاد و اشتغال استان فارس با بیان اینکه مشکل امروز جامعه ما بحث اقتصاد است که رهبر معظم انقلاب نیز در چند سال اخیر بر این موضوع به عنوان شعار سال تاکید کردند، افزود:  باید در این کارگروه‌ها تلاش کنیم منویات رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و با تصمیم گیری و پیگیری‌ها مشکلی را از مشکل مردم بکاهیم.

او ادامه داد: مشکلات امروز اقتصادی ریشه‌های مختلفی دارد که در زمینه و مولفه‌های مختلف قابل دسته بندی است.

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه فرهنگی داریم که بسیاری از فارغ‌التحصیلان تصور می‌کنند کار تنها کار دولتی است و کار در بخش خصوصی را مدنظر قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: بخشی از مشکلات نیز اقتصادی است که دلیل آن وابستگی کشور به نفت و تک محصولی بودن است.

به گفته رحیمی، بخشی نیز متاثر از این است که اقتصاد کشور یک اقتصاد دولتی است و کمتر توانسته‌ایم بخش‌های خصوصی مولد را به حوزه اقتصاد ورود دهیم.

او گفت: طبیعتا اقتصاد دولتی اقتصاد کارآمدی در دنیا نبوده است؛ زمانی اقتصاد شکوفا می‌شود که بخش خصوصی حضور فعال در آن داشته باشد و بتواند اثرگذار باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه قطعا موضوع اشتغال و سرمایه گذاری بهم پیوسته است، افزود: در حوزه رونق تولید و اشتغال هرچقدر دولت اهرم تشویقی و کمکی در قالب تسهیلات مختلف مدنظر قرار داده است اما بازهم باید به سمت و سوی بنگاه‌های اقتصادی مثل بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری و نهادهای مالی و اقتصادی برگردیم تا آنها سرمایه گذاری کنند.

رحیمی بیان کرد: اینکه دولت خودش بخواهد سرمایه گذاری کند تجربه نشان داده خیلی توفیقی حاصل نمی‌شود.

او همچنین به فعالیت جدید در استان در قالب خوشه‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: این اقدام کار بسیار خوبی است اما باید خروجی این اقدامات مدنظر باشد و باید تلاش شود زمان مطالعه سه ساله مطالعه خوشه‌ها کاهش یابد.

استاندار فارس همچنین به مساله صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی، صدور فکر، دانش، اندیشهو خلاقیت است و صدور کالایی مادی و معنوی است که صد درصد آن ارزش افزوده است.

رحیمی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی باید در این زمینه اثرگذار باشند که باید میز صدور خدمات فنی و مهندسی در استان تشکیل و از افرادی و تشکل‌هایی که در این زمینه فعالیت کردند دعوت و از توان آنان استفاده شود.

استاندار فارس گفت: همچنین باید از امکانات و توان بخش‌های دولتی در قالب سیاست گذاری‌ها، اعتبارات و کارهای تشویقی و رایزنی های سیاسی در این زمینه استفاده شود.

رحیمی افزود: صندوق ضمانت توسعه صادرات می تواند برای خدمات فنی و مهندسی ضمانت نامه صادر کنند تا سرمایه گذار دچار مشکل نشود؛ بانک‌ها و بیمه‌ها نیز می‌توانند کمک زیادی به توسعه این فعالیت داشته باشند.

وی ادمه داد: باید تلاش کنیم معاونت اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه فعال تر شود و بتوانیم از توان آنان استفاده کنیم.

استاندار فارس اضافه کرد: قطر متقاضی خدمات فنی و مهندسی ما است، در عراق اگر بیمه‌ها و صندوق ضمات صادرات وارد شود زمینه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی فراهم است.

رحیمی گفت: در افعانستان نیز نقش بیمه و بانک‌ها و صندوق ضمانت صادرات مهم است، در پاکستان نیاز به تلاش و رایزنی سیاسی داریم.

او افزود: در آفریقا پروژه‌های خوبی در دست اقدام است، بازار کار خوبی در زمینه ساختمان و راه در آفریقا وجود دارد.در سوریه در حوزه ساخت و ساز می‌توان ورود کرد که باید محکم در این زمینه ورود پیدا کنیم.

استاندار فارس گفت: البته با توجه مسئله تحریم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید راهکارهای حل این مشکلات شناسایی و برای رفع آن تلاش کنیم.

رحیمی همچنین به مسئله اشتغال پایدار در مناطق عشایری و روستایی استان هم اشاره کرد و افزود: کارگروه اقتصادی و اشتغال و کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه‌هایی که در ارتباط با اشتغال و اقتصاد است هر هفته باید تشکیل جلسه دهند و کمیته‌های پیگیری برای به نتیجه رسیدن مصوبات تشکیل شود.

او با اشاره به صدور مجوزهای بدون نام در استان بیان کرد: دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای بدون نام باید پیگیر جذب سرمایه گذار باشند.

رییس کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان فارس افزود: حتما موضوع اشتغال و سرمایه گذاری را باید در اولویت کارها قرار دهیم و تلاش کنیم مسائل و مشکلات را کاهش دهیم.

رحیمی عنوان کرد: قطعا با تکیه بر توان و دانش داخلی می‌توانیم از تحریم‌ها با موفقیت عبور کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha