• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98092519025
  • منبع : روابط عمومی برنامه

ارزانی:

«پژوهش» سرلوحه تمام فعالیت های فرهنگی هنری مساجد در کشور است

«پژوهش» سرلوحه تمام فعالیت های فرهنگی هنری مساجد در کشور است

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد، موضوع پژوهش سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرار گرفته و در قالب‌های مختلف به آن توجه ویژه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت (۲۵ آذر) روز پژوهش اظهار کرد: در انجام برنامه‌های پژوهشی، باید به دقت در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) و بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نگریست و برای آینده انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی کرد.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به این شرح است:

پژوهش پایه حکمت است و خداوند متعال در آیه ۲۶۹ سوره بقره می‌فرماید: «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»؛ (خدای متعال) حکمت را به هر کسی که بخواهد می‌دهد و کسی را که خداوند حکمت می‌دهد، قطعاً خیرکثیری داده است و این حقیقت را متذکر نشوند مگر کسانی که صاحب فهم و درک و درایت‌اند؛ همچنین در آیه ۱۱ سوره مجادله بیان فرموده: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»؛ یعنی، علم که از مصادیق حکمت است، باعث رفعت انسان است و باز فرموده: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فی‌الدّین»؛ پس چرا اعزام نشوند از هر گروه جمعی از آنان تا دانش دین بیاموزند...» در اینجا نیز به کسب دانش ِدین و فقاهت که از مسائل و مبانی مهم دین مبین اسلام است سفارش شده است.

آری، پژوهش امری مهم در اسلام بوده و در قرآن کریم نیز به تناسب موضوعات و مفاهیم مختلف، از جمله: علم، تعقل و تدبّر به کرّات به آن پرداخته شده است. پژوهش و برنامه‌ریزی صحیح در منظر رسول اکرم (صلی‌الله علیه‌وآله وسلم) نیز به قدری مهم بود که فرموده‌اند: «بر امت خویش نه از فقر، بلکه از برنامه‌ریزی نادرست (سوءتدبیر) بیم دارم.»

فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته و آن را از برکات بزرگ انقلاب اسلامی دانسته و حرکت موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری را که باعث ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی گردیده تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روزبه‌روز فراگیرتر ‌شود، ناشی از پژوهش دانسته است؛ درحالی که ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود و در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.

پس باید در انجام برنامه‌های پژوهشی، به دقت در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) و بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نگریست و برای آینده انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی کرد.

از این رو، ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، با بهره‌گیری از قرآن کریم، آیات و روایات و بیانات معظم‌له در گام دوم انقلاب اسلامی؛ در سند تحول راهبردی خویش این موضوع را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرارداده و در قالب‌های زیر به آن توجه ویژه نموده است: ۱. طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی. ۲. ارتقاء دانش، بینش و مهارت قرآنی مدیران، مربیان و کارشناسان. ۳. برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری بچه‌های مسجد با رویکرد همزیستی مؤمنانه. ۴. طرح مسجد کانون مشورت و گفتگوهای فرهنگی. ۵. راه‌اندازی هسته‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری در مساجد. ۶. طراحی و فعال‌سازی کانون‌های ویژه بانوان به منظور افزایش مشارکت زنان و خانواده در مباحث مهم علمی، فرهنگی و هنری. ۷. طراحی و استقرار شبکه ارتباطات محلی، منطقه‌ای و ملی. ۸. بازنگری در مورد گستره چگونگی فعالیت کانون‌ها در حوزه کتاب وکتابخوانی و ۹. توسعه تکنولوژی ارتباطات به منظور گسترش خدمات.

در این راستا، ضمن تبریک روز جهانی پژوهش به تمامی دست‌اندرکاران عرصه علم و فن‌ّآوری؛ از کلیه علاقه‌مندان دعوت می کنم تا با ارسال تحقیقات، مقالات و برنامه‌های علمی پژوهشی، به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر، ما را در برنامه‌ریزی هرچه بهتر به منظور رونق روزافزون فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یاری نمایند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha