• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98101007691
  • خبرنگار : 71219

معجونی: اگر می‌شد کارهای عجیب و غریبی می‌کردم

معجونی

حسن معجونی گفت: در تمام این سال‌هایی که در حوزه آموزشی و اجرایی تئاتر کار کردم، در دو مقوله خود را شکست‌خورده می‌دانم؛ اول اینکه خواستم به بچه‌های شهرستان بفهمانم در تهران خبری نیست و نتوانستم و دیگر اینکه جوان‌ترها را متقاعد کنم جشنواره تئاتر فجر چیز مهمی نیست ولی در این هم موفق نشدم.

به گزارش ایسنا، حسن معجونی و رضا بهبودی ظهر سه شنبه ۱۰ دی ماه در نشستی به تشریح برنامه‌های گروه تئاتر لیو پرداختند و از برنامه‌های تازه خود گفتند. 

معجونی با اشاره به اینکه دوسه سالی فعالیت گروه لیو متمرکز بر آموزش بود گفت: با تعطیل شدن مدرسه لیو، اگر چه کارهای آموزشی تعطیل نشده اما بیشتر به احیای جشنواره‌های مونولیو و میکرولیو پرداختیم و خودم هم اجرای تازه‌ای را بعد از نمایش «آشپزخانه» شروع خواهم کرد.

او که قرار است نمایش «آشپزخانه» را از 15 دی‌ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد، توضیح داد: پیش‌تر سه نسخه از این نمایش با بچه‌های جوان را اجرا کردیم و این چهارمین نسخه «آشپزخانه» تلفیقی از مجموعه‌هایی است که تا به حال اجرا شده و در واقع نسخه نهایی «آشپزخانه» است و بهترین اتفاقاتی که برای من در این نمایش رخ داده را در این نسخه می‌توان دید.

معجونی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پردیس تئاتر «شهرزاد ابایی ندارد که نشان دهد تجاری است»، گفت: روزی که ما شروع به صحبت درباره تئاتر خصوصی کردیم گفتیم پول نمی‌گیریم و به این فکر می‌کردیم که شاید با مستقل عمل کردن ما ان هم در برابر خواسته های پدری‌ که پول توجیبی نمی‌دهد، به نتیجه دیگر و بهتری برسیم، اما در این راه سختی‌های زیادی بوده و الان در حال جنگ‌ هستیم چون هم آموزش و هم اجرا بازاری شده است و آنچه در بسیاری از آموزشگاه‌های تئاتری می‌گذرد با پول‌های کلانی که می‌گیرند عجیب است. 

وی افزود: گاهی آدم دلش برای آن دوره‌های قدیم تنگ می‌شود، دوره‌ای که جور دیگری کار می‌کردیم. البته من نمی‌گویم پول بد است و خدا را شکر که تئاتر پول در می‌آورد مخصوصا اینکه یک زمان همه برای پول به سینما می‌رفتند ولی الآن سینمایی‌ها هم به تئاتر می‌آیند. با این حال معتقدم کسانی که دغدغه دارند این نسل باید آموزش ببیند خیلی به جوان‌ها فکر نمی‌کنند.

او در همین باره تاکید کرد: اگر دست من بود کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دادم و خیلی جاها را تعطیل میکردم. 

معجونی درباره اینکه گروه تئاتر لیو فعلا مکانی مشخص برای خود ندارد و شاید در آینده برای آن برنامه‌ای داشته باشند، به وضعیت سالن‌های تئاتری اشاره و اظهار کرد: بعضی دوستان در این سالن‌ها خوب کاسبی می‌کنند، طوری که به قول آقای رفیعی تئاتر به گاراژ و ترمینال تبدیل شده و آدم‌ها برای سرمایه‌گذاری توجیه نشده‌اند. هنوز در تهران سالن تئاتری نیست که متمرکز بر یک کار باشد و مثلا در طول سال فقط ۲۰ نمایش درجه یک را روی صحنه داشته باشد.

این کارگردان و بازیگر و سرپرست گروه تئاتر لیو در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر شرکت نمایش‌هایش‌ با گروه‌های جوان‌تر در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: من دو بار بیشتر به خواست بچه‌ها به جشنواره فجر نرفتم چون آن‌ها دوست داشتند در حالی که می‌دانستم اسم من خراب می‌شود.‌ این بار هم همان اتفاق افتاده و با افتخار می‌گویم ‌که به اصرار بچه‌ها به جشنواره آمدم چرا که از همان سالی که (از جشنواره) بیرون آمدم سر عهد خودم ایستادم ولی در این سال‌ها در دو مقوله شکست خوردم که نتوانستم به این بچه‌ها بگویم جشنواره فجر چیزی نیست و دیگر اینکه به بچه‌های شهرستان بفهمانم در تهران خبری نیست.

در این باره رضا بهبودی هم که قرار است از بهمن‌ماه نمایشی را براساس متنی از ادوارد البی روی صحنه داشته باشد، گفت: اینکه جشنواره‌ای تعطیل شود با نه مسئله نیست، چون مسئله اصلی این است که اجازه دهنده طبق قانون اساسی کسانی دیگر هم به سلیقه‌ها و ایده‌هایشان برسند.

در ادامه این سوال، شاکری از دیگر اعضای این گروه هم به مشکلاتی که برای تایید متن‌های جشنواره مونولیو در اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دارند اشاره کرد که حتی گاهی با این جمله مواجه می‌شوند که «اصلا شما که هستید؟!» و به همین دلیل چشم‌انداز خوبی برای گسترده کردن این جشنواره نیست.

بهبودی همچنین در بخشی از این نشست درباره فعالیت‌های گروه تئاتر لیو گفت: دغدغه «لیو» همیشه کیفیت بوده و امیدواریم بتوانیم این استاندارد را حفظ کنیم . تا به حال هم سعی کردیم سری دوزی نکنیم بویژه آنکه مونولیو باعث شد جریان نمایشنامه‌نویسی یک تکان اساسی بخورد و خدا را شکر نویسندگانی معرفی شدند و از آن پس جشنواره‌های تک گویی راه افتادند.‌ البته هدف از این جشنواره فقط اجرای متن نبوده و در بازیگری هم اتفاقات خوبی افتاد چون مونولوگ بازیگر ساز است.‌

وی با اشاره به نقش جشنواره مونولیو در «ایده‌پردازی» خاطرنشان کرد: داستان آموزش در حیطه هنر بسیار کثیف شده و خیانت بزرگی در این سال‌ها رخ داده است. البته به مشتاقان این حوزه هم انتقاد دارم که کمی صبوری داشته باشند و اگر یکی‌به آن‌ها گفت چند میلیون پول بده تا در کاری بازی کنند یا در کلاسی شرکت کنند، به این فکر کنند که آخر به چه قیمتی حاضر به بازی و کار می‌شوند؟!

در این نشست اعلام شد که برای جشنواره تئاتر مونولیو ۴۰۰ متن و نسبت متن‌هایی که مربوط به سفرنامه (تم این دوره از جشنواره) هستند کمتر بوده است. البته گروه تئاتر لیو سایه که مربوط به دانشجویان است، به عنوان آخرین اثر جشنواره نمایشی را با تمرکز بر متنی از یک سفرنامه آماده خواهد کرد.

این گروه همزمان با نمایش «آشپزخانه»، از 22 دی‌ماه نمایش «بازتاب حلقه» را هم روی صحنه خواهد داشت که برای هر دو در روزهای شنبه و یکشنبه تخفیف 30 درصدی دانشجویی درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.