• پنجشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98101209062
  • خبرنگار : 50177

رئیس دانشگاه لرستان تاکید کرد:

ضرورت تقویت همکاری های مشترک برای پیشگیری از اعتیاد

ضرورت تقویت همکاری های مشترک برای پیشگیری از اعتیاد

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان گفت: تقویت همکاری‌های مشترک برای پیشگیری از اعتیاد در استان ضرورت دارد.

خسرو عزیزی امروز (5شنبه 12 دی ماه) در جلسه مشترک دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و مسئولان دانشگاه که با موضوع بررسی اولویتبندی طرح‌های پژوهشی در راستای مبارزه با آسیبهای اجتماعی (با تأکید بر موضوع پیشگیری از اعتیاد) و طرح یاریگران زندگی  که در سالن جلسات دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد در قالب مدیریت ارتباط با جامعه و کارآفرینی که تعامل و همکاری بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را ایجاد و تقویت کند تا از پتانسیل‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان در راستای رفع چالشهای جامعه استفاده شود و از طرف دیگر، اعضای هیئت علمی نیز در قالب کارهای عملیاتی، تجربیات خود را به دانشجویان منتقل کنند.

وی ادامه داد: باید اعتمادسازی بین دانشگاه و سایر بخشهای جامعه را در جهت رفع مشکلات و چالشها  تقویت کرد و خوشبختانه ظرفیت‌های علمی دانشگاه لرستان در این زمینه بسیار بالاست.

رئیس دانشگاه لرستان سرمایه علمی کشور را محققان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه باید از این سرمایههای بزرگ و توانمند علمی در جهت رفع مشکلات و چالش‌های جامعه استفاده شود، بیان کرد: باید همکاری‌های علمی بین دانشگاه لرستان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در جهت تقویت مباحث پیشگیری از اعتیاد، گسترش یابد.  

در ادامه این جلسه معاون دانشجویی دانشگاه لرستان اظهار کرد: گروه روانشناسی دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد که همکاری‌های مشترک خود را با سایر ادارات و دستگاههای اجرایی در راستای مبارزه با آسیبهای اجتماعی به ویژه پیشگیری از اعتیاد، گسترش دهد.

حجت یونسی ادامه داد: تقاضای ما این است که بیش از پیش، از توانمندی‌های علمی اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه لرستان در اینگونه مباحث استفاده شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم همکاری‌های مشترک علمی بین دانشگاه لرستان و سایر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان، افزایش یابد.

همکاری‌های بین بخشی در امر پیشگیری از اعتیاد ضروری است

 یونسی با بیان اینکه اعتیاد یک بلای خانمان سوز است و همه باید تلاش کنیم با همکاری همدیگر با این بلای خانمان سوز مبارزه کنیم، اضافه کرد: حلقه مفقوده این بحث، پیشگیری از اعتیاد است و پیشگیری از اعتیاد، مهم تر از درمان اعتیاد بوده و در این راستا باید اقدامات لازم را با همکاری‌های فرابخشی، گسترش دهیم.

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان اظهار امیدواری کرد هم‌افزایی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی به ویژه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در راستای تقویت مباحث پیشگیری از اعتیاد، افزایش یابد.  

وی یادآور شد: اقدامات آموزشی و آگاهی بخشی خوبی از طرف کانون همیاران مشاوره دانشجویی دانشگاه لرستان انجام شده اما ما این آمادگی را هم داریم که در اجرای هرچه بهتر طرح یاریگران زندگی هم همکاریهای لازم را داشته باشیم

یکی از بالاترین امر به معروفها و نهی از منکرها، اجتناب از مواد مخدر است 

در ادامه این جلسه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما، یکی از بالاترین مُنکِرها، مواد مخدر است و یکی از بالاترین امر به معروفها و نهی از منکرها، اجتناب از موادمخدر است، اظهار کرد: در کشور نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال (معادل پنج و چهار دهم درصد)، متبلا به سوءمصرف مواد مخدر هستند.

محمود آشناگر ۶۵ درصد از همسرآزاریها، ۵۵ درصد از طلاقهای کشور، ۳۰ درصد از کودک آزاریها، ۲۵ درصد از قتل‌های عمد، ۲۳ درصد از نزاعها و خشونتها و ۲۰ درصد از جرائم منکراتی و منافی عفت در کشور را مربوط به اعتیاد به مواد مخدر عنوان کرد و با بیان اینکه در مجموع، ۷۰ درصد از جمعیت زندانیان کشور، به صورت مستقیم و غیرمستقیم به علت های ناشی از مشکلات موادمخدر زندانی شدند، گفت: نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت زنان زندانی کشور، به دلیل جرائم ناشی از مواد مخدر در زندان‌ها هستند؛ بیشترین میزان ابتلا به ویروس ایدز در کشور، از طریق اعتیاد تزریقی است.

کاهش سن ابتلا به مواد مخدر در کشور

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بلای خانمان سوز است که همه اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان را تهدید میکند، بیان کرد: در مدت ۴۰ سال گذشته، ۳۸۰۰ نفر در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور ما، شهید و ۱۲ هزار نفر مجروح و جانباز شده اند و به رغم این همه تلاش و کارهای خوبی هم که انجام شده متأسفانه مواد مخدر در حال گسترش است و سن ابتلا به مواد مخدر هم در حال کاهش است. 

آشناگر رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه بیان کرد و با اشاره به اینکه در این راستا، طرح یاریگران زندگی از ابتدای امسال در حال اجرا شدن است، گفت: نهادینه شدن فرهنگ انزجار از مواد مخدر در جامعه از اهداف این طرح بوده و همه افراد جامعه باید حساسیت های لازم را درباره مواد مخدر داشته باشند.

وی اظهار کرد: در بحث پیشگیری، فعالیت‌های آگاهی بخشی براساس طرح یاریگران زندگی، باید در سطوح خانواده و مراکز آموزشی و دانشگاهی تقویت شوند زیرا جامعه دانشجویان نیز از جمله اقشاری هستند که در معرض آسیب و خطر قرار دارند.

آشناگر خواستار مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در قالب انواع تشکل‌های دانشجویی، در جهت اجرای هرچه بهتر طرح یاریگران زندگی و مباحث آموزشی و آگاهی بخشی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد شد.  

مبارزه اساسی با مواد مخدر، نیازمند نگاه کارشناسی و برنامه ریزی بلندمدت است    

در ادامه این جلسه مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه لرستان، گفت: قشر جوان و دانشجوی جامعه، نیازمند یک نگاه و اقدامات ویژه کارشناسی برای مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر مباحث پیشگیری است.

کوروش امرایی افزود: دانشگاه لرستان در مجموع، نزدیک به ۹ هزار دانشجو دارد و این جمعیت بالای دانشجویی، گویای حساسیت جمعیت مخاطب است که اهمیت برنامهریزی کارشناسی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد:  اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یک رویکرد کاملاً مثبت است و توقع داریم همکاری بین دانشگاه لرستان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در جهت پیشگیری از اعتیاد، گسترش یابد . 

امرایی یادآور شد: خوشبختانه برنامههای متنوعی در زمینه آموزش و پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان دانشگاه لرستان اجرا شده است؛ ولی همکاریهای بین بخشی را در جهت هرچه اثرگذارتربودن اقدامات انجام شده، باید تقویت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha