• دوشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98101612242
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

رباط آصف در گذر زمان

رباط آصف در گذر زمان

ایسنا/خراسان جنوبی رباط آصف، در فاصله حدود 35 کیلومتر شمال شهر بیرجند در مسیر جاده بیرجند به موسویه و در نزدیکی روستای شوشود قرار دارد که با گذر زمان، گرد بی‌توجهی بر چهره‌اش نقش بسته به گونه‌ای که کمتر کسی این بنای تاریخی را می‌شناسد.

رباط آصف، نام کاروانسرایی است که در سال 1251 هجری قمری زمانیکه آصف‌الدوله حاکم خراسان بوده است ساخته شده است.

بنا با پلانی چهار ضلعی دارای حیاط مرکزی وسیعی است که بارانداز کاروان‌ها بوده است و حجره‌ها، اصطبل و آب آنبار در اطراف آن قرار دارد. در ورودی بنا در سمت جنوب قرار دارد و در طرف مقابل آن آب انبار بزرگی وجود دارد که مورد نیاز کاروانیان را تامین می‌کرد.

آب ورودی آب انبار از آبراهه‌ای که به آن منتهی می‌شد، تامین می‌شود. در بخش شرقی بنا اصطبل قرار داشته است.

به گزارش ایسنا، این بنا در کنار رودخانه‌ای وجود دارد که اگر چه در حال حاضر آب چندانی ندارد، اما سلما یکی از عوامل ساخت این بنا در این نقطه بوده است.

بنا از نوع بناهای دو ایوانی است؛ ایوان جنوبی که مسیر ورودی است و ایوان شمالی که در انتهای آن آب انبار پلکانی قرار دارد. ایوان جنوبی دو طبقه است که به نظر می‌رسد طبقه دوم محل نگهبانی و کنترلی بوده است.

تزئینات خاصی بجز مقداری آجرچینی در دو سوی ایوان شمای مشاهده نمی‌شود و به طور کلی بنایی ساده و بدون تزئینات است.

این کاروانسرا با توجه به مسیر آن مطمئنا تاثیر زیادی در تجارت و امنیت مسیرهای قهستان داشته است. در ورودی کاروانسر در سمت جنوب که اتاقکی بر روی آن قرار دارد و نقش نگهبانی و کنترلی داشته است. ایوان شمالی و حیاط کاروانسرا که حجره ها در اطراف آن قرار دارند، این ایوان به آب انبار منتهی می‌شود.

ایوان ورودی از سمت داخل کاروانسرا که پلکان سمت چپ راه رسیدن به طبقه دوم و پشت بام بوده است، نمای کاروانسرا از پشت بام که علاوه بر فضای داخل کاروانسرا سقف‌های گنبدی بنا را نیز نشان می‌دهد.

نمای کلی کاروانسرا بر دشت و در کنار رودخانه فصلی که به نظر می‌رسد نقشی مهمی در ساخت کاروانسرا در این نقطه داشته است.

به گزارش ایسنا، حفظ و حراست از آثاری چون این کاروانسرا به معنای حراست از تاریخ یک ملت است، تاریخی که پر از فراز و نشیب بوده و انسان‌هایی برای حفظ بقا و حفظ تمامیت ارضی این سرزمین در دل این تاریخ زندگی می‌کرده‌اند.

عکس: امیرحسین کریمی‌مقدم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha