• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98102519306
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

دبیر هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری:

نگاه به آسیب‌های اجتماعی، نگاهی از ابتدا باشد/ اجرای طرح یاری‌گران زندگی در استان

نگاه به آسیب‌های اجتماعی، نگاهی از ابتدا باشد/ اجرای طرح یاری‌گران زندگی در استان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دبیر هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید نگاه به آسیب‌های اجتماعی نگاهی ابتدایی باشد، گفت: در حوزه اعتیاد نباید منتظر ظهور این پدیده باشیم و لازم است در حوزه پیشگیری به صورت جدی وارد شویم.

سید قدیر مرتضوی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در فواصل، برهه‌ها و راهبردهای مختلف، پیشگیری یکی از حلقه‌های مفقوده در عرصه مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود، گرچه همواره بر اصل پیشگیری تاکید و به عنوان راه اصلی در عرصه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی یاد شده اما متاسفانه اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه راهبرد برخورد و مبارزه جدی با قاچاقچیان اولین و اصلی‌ترین راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر است، افزود: از دیگر راهبردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر راهبرد درمان است.

مرتضوی گفت: باید  تمرکز و توجه به عرصه پیشگیری انجام شود که این راهبرد در سال 92 با نگاه جدید در قالب اجتماعی کردن یا اجتماعی شدن مبارزه با آسیب‌ها رخ داد، هدف ما اجتماعی شدن است که تمام آحاد جامعه باید برای کاهش آسیب‌ها همکاری کنند.

وی با اشاره به طرح "یاری‌گران زندگی"، تصریح کرد: در این راهبرد برنامه‌هایی تحت عنوان پیشگیری از اعتیاد پیش‌بینی شده است، برخی تصور می‌کنند نگاه در پیشگیری از اعتیاد در این است که افرادی که دارای مشکل هستند یا در دام گرفتار شده باید به این امر بپردازند، در صورتی که پیشگیری مقوله‌ای همه جانبه و همه‌گیر است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه  جامعه هدف اصلی طرح یاری‌گران زندگی، دانش‌آموزان هستند ادامه داد: هدف این طرح ایجاد باور و نگاه جدید در عرصه مسائل اجتماعی است که همواره باید در این عرصه آماده و آگاه بود.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح نخستین تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش منعقد و کار از ابتدای مهرماه آغاز شده است، تصریح کرد: در گام نخست باید 20 درصد از مدارس استان، تحت پوشش طرح قرار بگیرند.

مرتضوی ادامه داد: در این طرح اولیا، مربیان و دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند زیرا این افراد قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: طرح یاری‌گران زندگی در جوامع دانشگاهی نیز تقویت خواهد شد، استراتژی پیشگیری باید با نگاه و رویکردی جدید در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه و نیروی کار و تولید وجود داشته باشد و زمینه لازم برای مشارکت و یاری رساندن به مردم فراهم شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: بیشترین طیف در معرض خطر و آسیب نسل جدید سن 15  تا  25 سالگی است،  اگر افراد این برهه از زندگی خود را به سلامت سپری کنند آینده سالم و بدون مخاطره‌ای خواهند داشت، در غیر این صورت هرگونه آسیب اجتماعی که ظهور و  بروز پیدا کند و در این زمینه مداخله انجام نشود، دامنه آسیب فراگیر و به سنین بالاتر نفوذ پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات سلامت روان همچون خشم، استرس و افسردگی در جامعه دانش‌آموزی مقدمه دیگر آسیب‌های اجتماعی است، افزود: ما به دنبال اصلاح آسیب‌ها در جامعه هستیم، بنابراین باید مداخله در بحران از ابتدای مسیر آغاز شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه باید نگاه به آسیب‌های اجتماعی نگاهی ابتدایی باشد، گفت: در حوزه اعتیاد نباید منتظر ظهور این پدیده باشیم، از طرفی نباید به راحتی از کنار آسیب‌ها بگذریم.

وی با اشاره به اینکه کتمان حقیقت به گسترش اعتیاد دامن می‌زند، بیان کرد: برخی از افراد در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدام به کتمان موضوع کرده که این امر تنها به گسترش بحران کمک خواهد کرد، بنابراین باید میزان سطح سواد و دانش برای مداخله در بحران‌های اجتماعی مشخص شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان افزود: باید مردم سطح دانش و معلومات خود را در زمینه آسیب‌های اجتماعی افزایش دهند تا وضعیت از امروز بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح یاری‎گران زندگی، حوزه درمان است، تصریح کرد: در این حوزه با نگاه‌ها و باورهای غلط مواجه هستیم، بنابراین نمی‌توان به اجبار فردی را وارد چرخه درمان کنیم.

مرتضوی وراثت، هم‌جواری و نگرش و باور را از دلایل اصلی در اعتیاد دانست و تصریح کرد: به دلیل حاکم بودن خرده فرهنگ‌های قومی در استان، وضعیت مطلوبی در حوزه مواد مخدر استان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی از سوی سپاه در چند شهرستان استان مخصوصا  نواحی در معرض آسیب انجام شده و این نشان از  وجود توان و ظرفیت سپاه در حوزه پیشگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha