• یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98110603810
  • خبرنگار : 71219

چالش‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر به روایت مدیران

چالش‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر به روایت مدیران

رییس جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه انتظار حمایت بیشتری از خانه تئاتر در برابر حواشی پیش آمده داشت، از برنامه ریزی چند ماهه برای حضور گروه‌های معتبر در بخش ملل خبرداد و از اینکه گروه‌هایی از داخل کشور ‌سبب انصراف آن‌ها شده‌اند، سخن گفت.

به گزارش ایسنا، صبح یکشنبه ششم دی‌ماه نشست خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور مدیران این رویداد در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.
کرمی در ابتدای این نشست به کسر بودجه این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این دوره با چند چالش روبرو بودیم و جای تأسف دارد که این دوره هم بدون مشارکت اسپانسر برگزار می‌شد و ما در حسرت حضور یک نهاد یا صنف برای حمایت و مشارکت هستیم. 

او افزود: دومین چالش ما تحریم‌های اقتصادی بود که در روند کار تاثیرگذار بوده و سومین چالش هم به گروه‌های تئاتری برمی‌گشت که تمایلی به شرکت در جشنواره نداشتند و این تصمیم به خودی خود قابل احترام است و من به شخصه بایت این نظر آن ها احترام می‌گذارم. اما در این چند هفته با وجود عدم تمایل برخی گروه‌ها، علاقه و تمایل به برگزاری جشنواره را شاهد بودم.

در ادامه نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره به نشست های آسیب شناسی برگزار شده برای جشنواره اشاره کرد و از سختی ها برای کم‌ شدن بخش رقابتی، کاهش اجراها در بخش صحنه‌ای و کوچک بودن جشنواره به لحاظ کمی صحبت کرد.‌
او با وحشتناک دانستن وضع مالی جشنواره، گفت: بر همین اساس تصمیم بر این شد که تعداد گروه‌های‌ کمتر با کیفیت بالاتر دعوت شوند و بر وجوه بین المللی بودن جشنواره از بخشی دیگر اقدام کنیم که آن هم بخش بازار است و امسال ۲۵ مهمان ‌خارجی‌ حضور خواهند داشت.‌

وی سپس به ارائه آماری از تعداد نمایش های جشنواره در بخش‌های مختلف پرداخت و افزود: تصمیم قطعی جشنواره بر این بود که اگر قرار بر جایگزینی گروه‌ها شد به فراخوان وفادار باشیم و آنچه در جدول امسال هست در واقع الترنتیو هیات انتخاب بودند.

برهانی مرند در ادامه مسعود دلخواه، رضا مهدی زاده و کیومرث مرادی را در بخش رقابتی و حسین مسافر،‌سید مجید صالحی و علیرضا استادی را در بخش خیابانی به عنوان داور معرفی کرد.

همچنین بهرام ابراهیمی، ایوب آقاخانی و فریدون محرابی داوران بخش رادیویی معرفی شدند. 

به گفته وی بزرگداشت‌های امسال جشنواره هم به آندرانیک خچومیان،کریم اکبری مبارکه، حسین عاطفی و مهدی نظیری از پیشکسوتان تبریز اختصاص دارد.
برهانی مرند در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به نبود یک سایت دو زبانه جامع اشاره کرد ‌و گفت که اولین سایت جامع جشنواره تئاتر فجر رونمایی می‌شود. 
او همچنین تاکید کرد که قیمت بلیت‌ها نسبت به سال قبل افزایش نداشته و سایت فروش (تیوال) از روز سه شنبه هشتم بهمن، ساعت ۱۲ تا ۲۰ برای خبرنگاران و بعد برای عموم باز می‌شود.

ادامه این نشست به طرح ‌سوالات خبرنگاران اختصاص یافت و این نکته مطرح شد که فقدان شفافیت مالی از سوی اداره کل ‌هنرهای نمایشی باعث شده برخی هنرمندان هم انصراف دهند و هم از حمایت حاکمیت بهره‌مند می‌شوند.‌

در این باره همچنین به مسعود دلخواه اشاره شد که از جشنواره انصراف می‌دهد اما به عنوان داور جشنواره معرفی می‌شود.

شهرام کرمی در این باره گفت: شفاف سازی ضرورت و عدالت است و ما هم از سال گذشته این روند را در برنامه ‌داشتیم ولی یک کمیته در معاونت هنری باید براساس فرمتی مشخص این کار را انجام بدهد که الان تاخیری در آن پیش آمده و حتما پیگیری می‌کنم این ضرورت سریع تر اتفاق بیفتد.

او افزود:وظیفه من حمایت از تئاتر است و به این تصمیم‌های شخصی و گروهی برای انصراف احترام گذاشتم. ضمن اینکه گروههایی انصراف دادند که اصلا در جشنواره ‌نبودند و این خود هیجانی را به وجود آورد. با این حال تلاش کردیم در جلساتی این مسئله برطرف شود و امسال این خلأ را احساس کردم که در آیین نامه باید چنین موضوعی لحاظ شود تا ظلمی به گروه های آماده دیگر که بخاطر ظرفیت بازماندند وارد نشود.‌ با این حال تلاش کردم فضای دوقطبی میان هنرمندان ایجاد نشود و تاکید دارم این انصراف را جور دیگری تفسیر نکنیم.‌

کرمی در این بخش در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر ضعف آیین‌نامه‌ای که او از زمان حضورش در اداره ‌کل بر آن تاکید داشته تا تدوین شود که در مقایسه با سینما شرایط متفاوتی را برای جشنواره رقم زده و نیز عدم شفافیتی که منجر به واکنش دور از انتظار صنف تئاتر در حمایت از جشنواره شده است بیان کرد: پیش از این که مدیرکل هنرهای نمایشی شوم یک نکته را شفاف مطرح کردم که معتقدم برای رونق تئاتر ضرورت دارد فعالیت صنفی را قوی تر کنیم و همیشه عقیده داشتم باید وظایف را به اصناف منتقل کنیم. واقعیت این است که در مورد بیانیه خانه تئاتر اگرچه نمی‌خواهم اظهار نظر کنم و معتقدم صنف حق اظهار نظر دارد ولی این گله مندی را دارم که خانه تئاتر باید به وجوه جشنواره توجه کند تا اینکه فقط یک بعد را ببیند. نظرات دوستان قابل احترام است ولی باید توجه شود که در جشنواره گرچه گروهی تصمیم گرفتند مشارکت نکنند ولی ۸۰ درصد تصمیم گرفتند، حضور داشته باشند.
او افزود: من با تاکید براینکه فضا دوقطبی نباشد می‌خواستم تاثیر جشنواره و صیانت از خانواده تئاتر مورد توجه باشد. من در این دو سال مسئولیتم در اداره کل هنرهای نمایشی تمام تلاشم را کردم که بدبینی برخی گروه‌ها و نهادها را به حوزه هنرهای نمایشی برطرف کنم و در واقع نگاه منفی آنها را برعکس کنم .این که بخواهیم یک رویداد را تحریم کنیم و مخاطبانش را از حضور در آن دور کنیم اتفاق قابل دفاعی نیست. این انتظار را از خانه تئاتر و اعضای هیئت مدیره آن که دبیر جشنواره عضو هیات مدیره‌اش است را داشتم که با نگاه واقعی تر و چشم‌انداز روشن‌تری به آینده تئاتر نگاه کنند.

همچنین در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره اینکه آیا پس از انصراف گروه های خارجی از جمله کاستلوچی و باربا و نیز گروه شابونه که صحبت‌هایی درباره حضورش در جشنواره مطرح شده بود ، خسارتی باید هزینه های انجام  شده دریافت می‌شود یا خیر؟ توضیح داد: تا جایی که اطلاع دارم قراردادهای این گروه‌ها از نظر عرف بین‌المللی بیشتر یک مفاهمه است و درباره گروه "باربا" تنها اقدامی که می‌شود انجام داد این است که به دلیل رسیدن بار گروه و اینکه باید برگشت داده می‌شد، هزینه این جابجایی از طریق خود آنها پرداخت شود.

کرمی هم اظهار کرد: ما هیچ هزینه‌ای برای بخش بین‌الملل نکردیم و تا شبی که نامه یوجینو باربا منتشر شد در حال گفتگو بودیم اما به عنوان عضوی از خانواده تئاتر با اکراه می‌گویم که متاسفانه مکاتباتی از درون کشور بابت عدم حضور با این گروه‌ها انجام شده و این کار برنامه‌ریزی ما را دچار مشکل کرد در حالی که از ۹ ماه قبل دنبال حضور گروه‌های خارجی معتبر بودیم.

وی تاکید کرد: ما در حال گفتگو بودیم تا تفاهمی برقرار شود اما گروه اعلام کرد که زمان مناسب تری به ایران می آید، ولی ما گفتیم زمان مناسب برای ما همین فستیوال بود و عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم برنامه‌هایی را که برای بخش ملل پیش‌بینی کرده بودیم اجرایی کنیم.

در پایان برهانی مرند درباره نداشتن اسپانسر در شرایطی که شهرداری با رقمی بالا از جشنواره فیلم حمایت می‌کند، گفت: من با بغض می‌گویم که در این ۹ ماه با دست خالی جشنواره را پیش بردیم و اگر قرار است با این همه چالش پیش رود دست کم پولی را به روزهای آخر نرسانند. یک زمانی شهرداری کمک خوبی می‌کرد ولی الان همین خانه هنرمندان و حتی بنیاد رودکی هم با ما قرارداد می‌بندد تا برای اجراها پول بگیرند.

این خبر بروز رسانی شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha