• یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98110604193
  • خبرنگار : 50210

استاندار مرکزی:

پیگیر بستن شیر مازوت نیروگاه شازند خواهیم بود

پیگیر بستن شیر مازوت نیروگاه شازند خواهیم بود

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: پیگیر بستن شیر مازوت نیروگاه خواهیم بود و اگر این اتفاق بیفتد قطعا خیالمان از جانب یکی از علل آلودگی هوا راحت خواهد شد.

سید علی آقازاده امروز یکشنبه ششم بهمن ماه در نشست با فعالین محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تشکل های مردمی مکمل خوبی برای تصمیم گیری ها هستند که اگر ظرفیت این اتاق فکر مورد استفاده قرار نگیرد عملا فرصت از دست مسئولان و کشور و مردم خارج شده است، بیان کرد: دیدگاه های مطرح شده در این جلسه همه دلسوزانه بود و می توان هر دو تا سه ماه یکبار چنین جلسات تخصصی برگزار کرد، مصوباتی داشت و تشکل ها نیز مصوبات را پیگیری و نظارت کنند و افرادی به نمایندگی از NGO ها در کارگروه اضطرار آلودگی هوای اراک نیز حاضر شوند.

وی با بیان اینکه تعطیل شدن ادارات و مدارس به دلیل آلودگی هوا در واقع معلول است و باید به اصل موضوع پرداخت، افزود: باید علل و عوامل بروز آلودگی شناسایی و برای رفع آن راهکار داشت. بدون تعارف، تعطیلی مدارس، ما و آموزش و پرورش را دچار خسارت می کند، اما تمام تعطیلی ها براساس دلیل و طبق آمار و اطلاعات بود در حالی که در برخی از استان‌ها شاهد تعطیلی فله ای مدارس بودیم.

آقازاده تصریح کرد: به دلیل برخی از محدودیت ها نمی توان از ۱۲ ساعت قبل اقدام به پیش بینی کرد و از طرفی عوامل آلودگی سیال و متغیر هستند ولی تمام تلاش مان را کردیم که شرایط تحت کنترل باشد.

وی با اشاره به عملکرد پالایشگاه شازند که هر ۲۴ ساعت ۲۴۰ هزار بشکه نفت را تصفیه و حدود ۴۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی تولید می کند که قطعا این تولیدات ضایعاتی مانند مازوت را به همراه دارد، گفت: تلاش ما بر این است که در حد توان و اختیار مشکلی برای استان مرکزی بروز نکند هر چند که بسیاری از صنایع مانند سه صنعت بزرگ استان مرکزی(پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند) از نظر موقعیتی در جای درستی قرار نگرفته اند و باید در این خصوص از مردم عذرخواهی کنیم که اجرای این پروژه ها همراه با پیوست زیست محیطی نبوده است. امروز هم نمی توان آنها را تعطیل کرد بلکه باید با آنها ساخت تا آلودگی به حداقل برسد چراکه ساخت چنین تاسیساتی امروز بیش از ۴۰ میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت.

استاندار مرکزی بیان کرد: تصمیم استان بر این است که پس از گذشت موج سرما شیر مازوت نیروگاه شازند با دستور قضایی پلمب شود، این تصور نباید ایجاد شود که مسئولان در حال لاپوشانی مسائل هستند و اگر سمن ها فکر می کنند نیروگاه مازوت می سوزاند حتما از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگر ایستگاه های پایش کیفیت هوا در اراک کم است، نیروگاه و پالایشگاه موظف هستند با تامین مالی این ایستگاه ها را خریداری کنند، ۶ دستگاه پایش برای اراک نیاز است و مدیرکل محیط زیست خریداری را پیگیری کند تا ظرف دو تا سه ماه آینده این امر انجام و ۲ دستگاه در حومه شازند و ۴ دستگاه در اراک با مکانیابی کاملا درست و علمی نصب شود، در حال حاضر کریدور جریان هوایی اراک را می دانیم و می توانیم با استفاده از نظر متخصصان مکانیابی درستی انجام دهیم.

آقازاده با بیان اینکه طبق اعلام مسئولان نیروگاه شازند، سیستم این مجموعه چینی است و باید ۲ تا ۳ نازل همواره سوخت مازوت داشته باشند، افزود: از نظر علمی صحت و سقم این موضوع را نمی دانم و البته این دلایل نیز از جانب استان پذیرفته نشد. نیروگاه ۹۶ نازل دارد که هزار و ۱۲۵ مگاوات برق تولید می کنند، در حال حاضر ۷۲ نازل فعال است و یک نازل به دلیل کمبود گاز از مدار خارج شده است. هفته گذشته نیز به جای تولید ۹۰۰ مگاوات برق ۶۰۰ مگاوات برق تولید شد و ما به جهت اهمیت تامین گاز مورد نیاز نیروگاه و وزارت نیرو در برابر شرکت ملی گاز ایستادگی کردیم.

وی گفت: درست است که استان مرکزی در مسیر یکی از اصلی ترین خطوط انتقال گاز کشور قرار دارد، اما این امر موجب نمی شود که به هر میزان که می خواهیم مصرف گاز داشته باشیم چراکه ممکن است انتهای خط با کمبود مواجه شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه مسلما باید به همه محدودیت ها اشراف داشت و آنها را درک کرد، اما برخورد سیاسی با موضوعات اوج ناجوانمردی است، افزود: مسلما دولت نقاط ضعفی دارد، اما نباید به موضوعات نگاه سیاسی داشت که قطعا این نگاه با خواست مردم هم مغایر است، مجموعه استان در موضوع آلودگی هوای اراک و علل آن کوتاه نمی آید، پیگیر بستن شیر مازوت نیروگاه خواهیم بود و اگر این اتفاق بیفتد قطعا خیالمان از جانب یکی از علل آلودگی هوا راحت خواهد شد.

آقازاده اضافه کرد: طی ۸ سال اخیر در حوزه کاهش آلودگی صنایع اقدامات خوبی انجام شده است هرچند که اراک هنوز جزو ۸ شهر آلوده است که این امر به موقعیت جغرافیایی اراک و استقرار صنایع نیز باز می گردد، اما باید برای کاهش این آلودگی ها همه استعداد های استان را بکار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha