• سه‌شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98110806119
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نگاهی به نقش بازار اصفهان در گذشته و امروز

نگاهی به نقش بازار اصفهان در گذشته و امروز

ایسنا/اصفهان مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، با اشاره به‌ ویژه بودن بازار اصفهان گفت: آنچه بیش از بحث‌های فنی معماری و مرمت مهم است، بحث توجه به حیات اجتماعی بازار و نقشی است که اهالی بازار می‌توانند در رونق آن داشته باشند.

فریدون اللهیاری، در نشست «با مردم برای احیای بازار اصفهان» که صبح سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه در سالن همایش حوزه هنری اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه برای حفظ و احیا و سرزندگی بازار اصفهان نیازمند تعامل، همکاری و همراهی همه‌جانبه هستیم، اظهار کرد: ما نیازمند استفاده از تجربۀ یکدیگر هستیم. در بعضی امور ممکن است ما در اصفهان کارهایی انجام داده باشیم که آماده‌ایم این کارها در استان‌ها و شهرهای دیگر مطرح شود و کارهای خوبی هم در استان‌ها و شهرهای دیگر کشورمان انجام‌شده که آن‌ها هم می‌تواند مورد توجه ما قرار بگیرد.

وی افزود: امروز بازار تبریز به علت ثبت در میراث جهانی و موقعیتی که دارد، یکی از الگوهای مهم بازارهای کشور است و ما در بازار اصفهان نیز ظرفیت بزرگی داریم. توجه داشته باشیم که بازار اصفهان خیلی ویژه است، پس اگر بخواهیم این جایگاه و موقعیت ممتاز را پیدا کنیم باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم.

اللهیاری تأکید کرد: آنچه بیش از پرداختن به موضوعات جزئی مرمت یا بحث‌های فنی معماری و مرمت اهمیت دارد، بحث توجه به حیات اجتماعی بازار و نقشی است که اهالی بازار می‌توانند در رونق آن داشته باشند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بازارها را نه دولت‌ها بلکه مردم ساخته‌اند، گفت: کسانی که در بازار فعالیت می‌کردند آمدند و بازارها را ساختند، بعد هم خدمات عام‌المنفعۀ آن را آماده کردند. برای نمونه در دوره صفوی بازار اصفهان مهم‌ترین مرکز نبض فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر بوده و اصلاً نبض حیات جامعه در بازار می‌زده و این با موقعیتی که امروز بازار دارد فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز بازار با توجه به تحولاتی که در ساختار شهری ایجادشده شاید آن نقش محوری گذشته را نداشته باشد ولی آنچه مسلم است در دوره‌های متقدم تاریخی‌مان حیات جامعه و اقتصاد یک شهر در بازار جریان داشته است.

اللهیاری ادامه داد: چه خوب است بتوانیم با احیای بازارمان هم موقعیت و هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی بازار را به آن برگردانیم و هم نگاه متفاوتی نسبت به آنچه هست برای بازار ایجاد کنیم، چراکه اگر این نگاه ایجاد شود، بازار، محلی می‌شود که مردم به‌عنوان هویت تاریخی اجتماعی‌شان به آن نگاه می‌کنند و با فعال بودن بازار، همۀ شهروندان این ضرورت را حس خواهند کرد که بازار اصفهان باید زنده و فعال و پویا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha